U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Murdoch neemt deel
in commerciële tv Japan

Door onze correspondent HANS VAN DER LUGT
TOKIO, 21 JUNI. De Australische mediamagnaat Rupert Murdoch koopt samen met het Japanse bedrijf Softbank Co. een belangrijk deel van een van de grote Japanse commerciële televisiezenders. Dit deelde Masayoshi Son, directeur van Softbank, gisteren in Tokio mee.

Murdoch's News Corporation en Softbank, handelaar in software, zullen een joint venture opzetten dat een dochterbedrijf van de Japanse uitgeverij Obunsha overneemt. Dit dochterbedrijf, Obunsha Media, heeft als belangrijkste bezit een aandeel van 21,4 procent in Asahi Televisie. Obunsha is daarmee momenteel de grootste aandeelhouder in Asahi, een van de vijf grote commerciële televisiezenders in Japan. Asahi Televisie is gelieerd aan het dagblad Asahi dat een aandeel van 10 procent in het televisiestation bezit. Ook de overige grote televisiestations in Japan zijn verbonden aan een van de landelijke dagbladen.

Directeur Masayoshi Son van Softbank zei gisterochtend met Murdoch een 'letter of intent' voor de transactie te hebben getekend. Volgens Son is met de overname van Obunsha Media een bedrag van ruim 41 miljard yen (630 miljoen gulden) gemoeid waarvan beide partners de helft zullen opbrengen. Son's softwarehuis en uitgeverij Obunsha, gespecialiseerd in educatieve boeken, zullen ook gaan samenwerken op het gebied van nieuwe media zoals internet.

Murdoch kwam vorige week in het nieuws met de aankondiging dat hij binnen twee jaar een digitaal satellietsysteem in Japan wil opzetten voor betaal-tv. Het bericht werd toen sceptisch ontvangen, omdat Murdoch geen Japanse partner had. De gevestigde belangen in de Japanse markt en de bureaucratische obstakels voor het krijgen van een vergunning zouden een groot obstakel vormen voor Murdoch. Die partner heeft Murdoch nu met het station Asahi binnen handbereik.

Het dagblad Asahi opent vanmorgen de nieuwsanalyse met de zin: ,,Dit is het begin van de strijd om de supremacy over de media in ons land.'' De krant relateert de overname aan de ontwikkelingen op technologisch gebied zoals digitale televisie, waardoor het medialandschap zal veranderen. ,,Er is in Japan wel gedacht dat de taal en de specifieke cultuur een grote belemmering zijn voor infiltratie van buitenlandse bedrijven, maar met de huidige overname staat Japan vrijwel machteloos voor de programma's van de overweldigend machtige media-koning Murdoch'', zo schrijft de Asahi.

Son zei gisteren dat het niet de bedoeling van de nieuwe grootaandeelhouder is om direct invloed op de bedrijfsvoering van het station uit te oefenen. Asahi Televisie zelf zei gisteren een positief effect van de nieuwe samenwerking te verwachten. Momenteel zijn twee directieleden van Asahi afkomstig van aandeelhouder Obunsha, maar Son en Murdoch hebben nog geen besluit genomen over het zenden van eigen directieleden, aldus functionarissen van Softbank. De andere grootaandeelhouder, krantenuitgever Asahi, verwelkomde gisteren in een verklaring de samenwerking tussen verschillende mediabedrijven met elk hun eigen kracht.

Masayoshi Son (38) staat bekend als de 'Japanse Bill Gates'. De omzet van Softbank steeg het afgelopen jaar met 77 procent tot 171 miljard yen (2,6 miljard gulden) terwijl de winst verdrievoudigde tot 14 miljard yen (215 miljoen gulden). Softbank handelt niet alleen in software, de onderneming is ook actief in de Amerikaanse kabeltelevisiemarkt samen met Microsoft en NBC-televisie. De aandelen Softbank stegen gisteren 1,5 procent op de beurs van Tokio.

NRC Webpagina's
21 JUNI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)