R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE Televisie
|
T V V O O R A F :
Documentaire over kunstroof laat veel onbelicht
Door COEN VAN ZWOL
Kunstroof is morgen het onderwerp van Het Uur van de Wolf. Het is in Nederland minder in het nieuws als begin jaren negentig, toen uit verschillende musea schilderijen van Van Gogh verdwenen. De daders waren meestal geen specialisten, meer kleine krabbelaars die waarschijnlijk opgewonden waren geraakt van de bedragen die voor Van Gogh werden neergeteld. Het afzetten van de buit bleek vaak een probleem; helers voor Van Gogh zijn in de penose schaars. In het Verenigd Koninkrijk zouden dergelijke professionele bendes wel bestaan - volgens de makers van deze BBC-documentaire belandt zestig procent van de gestolen kunst uiteindelijk op Londens' zwarte kunstmarkt. De New Scotland Yard heeft hiervoor vier gespecialiseerde rechercheurs in dienst. Dat is aan de zuinige kant voor een criminele sector die volgens de makers na de drugshandel internationaal wellicht het meeste geld opbrengt, maar ook de Britse politie zal het wel te druk hebben met drugs. Groots en meeslepend zal het leven van de kunstdetectives meestal niet zijn. Zo krijgen de 'kunstdetectives' op een gegeven moment een portfolio met vierduizend foto's voor de kiezen: in Italië onderschepte containers met antieke meubels, beeldjes, porselein en schilderijen, mogelijk afkomstig uit Groot-Brittanië. Of ze alle eigenaars even willen opsporen. Dit spitten, archiveren en vergelijken is natuurlijk niet televisiegeniek, dus volgen we de rechercheurs vooral bij het - waarschijnlijk spaarzame - excursies buiten het sjofele kantoortje op de veertiende verdieping van het hoofdkwartier van de New Scotland Yard. Rothstein wordt gevangen, een antieke klok veertien jaar na de inbraak aan de eigenaars geretouneerd en huiszoeking gehouden bij een lid van een bende Egyptische antieksmokkelaars. Twee agenten mogen nog op reis naar Egypte om na te gaan of een wandpaneel afkomstig is uit een opgraving van 1965. Bij aankomst blijkt de tombe nog verzegeld, wat bewijst dat een Egyptische ambtenaar bij de roof betrokken is. 'De kunstdetectives' is niet heel erg vervelend, maar veel wijzer word je er ook niet van. Geen informatie over de omvang van de internationale of de Britse kunstroof, hoe en of deze sector georganiseerd is, waar de kunst belandt of hoe effectief de politie ertegen optreedt. Zelfs geen achtergrond over de Art en Antique Squad, die toch in 1994 een aardige slag sloeg met het terugvinden van De Schreeuw van Edvard Munch. Van de BBC mag je beter verwachten dan SBS6-achtige reality-tv van een weinig glamoureuze politie-afdeling aan de dagelijkse arbeid. En van de twee Turners horen we ook niets meer.
Het uur van de wolf: de kunstdetectives, morgen, Ned.3, 23.22u.
|
NRC Webpagina's
18 JUNI 1996 |
Bovenkant pagina |