U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Webpagina Toys 'R Us


Overname Blokker van speelgoedwinkels

Door onze redacteur PAUL WESSELS
AMSTERDAM, 18 JUNI. Het Blokker-concern wil de negen vestigingen van de Amerikaanse speelgoedgigant Toys 'R' Us in Nederland overnemen. Blokker zal een franchise-overeenkomst sluiten met zijn grote rivaal op de speelgoedmarkt en de winkels onder de merknaam Toys 'R' Us voortzetten.

Topman Jaap Blokker van het familiebedrijf, dat ondermeer de Bart Smit en Intertoys-speelgoedketens bezit, liet vanmorgen desgevraagd weten dat beide partijen daartoe een intentieverklaring hebben ondertekend. Blokker wil niet zeggen hoeveel hij betaalt voor de Toys 'R' Us-vestigingen. Vakbonden en de ondernemingsraden van beide ondernemingen worden vandaag op de hoogte gebracht.

De overeenkomst van Blokker met Toys 'R' Us is opmerkelijk omdat het Amerikaanse concern overal elders ter wereld de speelgoedmarkt stormenderhand verovert met zijn grootschalige winkels. De grootste speelgoedverkoper ter wereld kan het echter op eigen kracht niet redden op de Nederlandse markt. In 1993, toen Toys 'R' Us de eerste vestigingen opende in Nederlande, repte het concern nog over een marktaandeel van 25 procent in Nederland. Toys 'R' Us heeft momenteel niet meer dan 5 procent van de Nederlandse speelgoedmarkt - jaarlijkse omzet: circa 1 miljard gulden - in handen. Volgens Blokker zijn de negen vestigingen van Toys 'R' Us ,,niet winstbrengend''. Blokker ziet evenwel wel kansen in de grootschalige verkoop van speelgoed onder de merknaam Toys 'R' Us, ,,die al bewezen heeft een grote groep trouwe klanten te trekken''.

Op de Nederlandse speelgoedmarkt woedt een bikkelharde concurrentiestrijd. Blokker meent dat de Amerikanen hebben onderschat dat in Nederland al een dicht filiaalnetwerk van speelgoedzaken bestond. Ook het prijspeil van speelgoed in Nederland was al lager dan elders in Europa. En bovendien lopen de Nederlanders maar langzaam warm voor grootschalige winkels zoals Toys 'R' Us die exploiteert. Blokker is van plan de reeds in gang gezette plannen van Toys 'R' Us voor een aanpassing van de formule voort te zetten. Daarbij wordt het winkeloppervlakte teruggebracht van zo'n 4.000 vierkante meter tot 2.000 vierkante meter. Bovendien moet de 'intimiteit' van de winkels worden vergroot door een andere presentatie van de speelgoed-artikelen. Na deze aanpassing wil Blokker het aantal vestigingen onder de Toys 'R' Us-merknaam opvoeren.

In het discountconcept van Toys 'R' Us was tot nu toe geen plaats voor de intimiteit waarvan Jaap Blokker rept. In lange rechte gangen staan duizenden produkten opgesteld in schappen die tot het plafond reiken. Terwijl een gemiddelde speelgoedwinkel zo'n 8.000 produkten verkoopt, heeft Toys 'R' Us er circa 15.000 op de plank staan. Er wordt niet alleen speelgoed verkocht maar ook luiers, babyvoeding en wandelwagens.

Blokker sluit niet uit dat als gevolg van de formule-aanpassing banen verloren zullen gaan bij Toys 'R' Us Nederland, dat momenteel circa 190 werknemers kent. Toys 'R' Us heeft met Blokker afgesproken dat het Nederlandse concern na de overname zo veel mogelijk vervangende werkgelegenheid binnen het Blokker-concern zal aanbieden. Het hoofdkantoor van Toys 'R' Us in Utrecht zal dit najaar worden gesloten.

NRC Webpagina's
18 JUNI 1996


JAARVERSLAGEN '96

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)