U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    B I N N E N L A N D  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  
S c h a k e l s



Sliedrecht probeert
verend verkeersbord

Door een onze redacteuren
SLIEDRECHT, 14 JUNI.
Sliedrecht heeft als eerste gemeente een verkeersbord laten plaatsen dat terugveert als er een auto tegenaan rijdt. Het flexibele verkeersbord staat sinds twee weken op een parkeerterrein bij een winkelcentrum waar steeds borden om vergereden werden bij het inparkeren.

Het eerste beweegbare verkeersbord in Nederland is op een rubberen sokkel geplaatst die meegeeft als er een auto tegenaan rijdt. De schade aan auto en verkeersbord blijven gering na een ongelukje, het plaveisel om de paal blijft heel.

Het idee voor het verend verkeersbord komt uit Denemarken. Daar zijn paaltjes regelmatig met een dikke laag sneeuw bedekt. Sneeuwschuivers schoven ongemerkt ook de paaltjes weg. ,,Nu komen ze in de lente als bloemetjes weer omhoog'' glundert importe ur J. van Tienhoven van Shielding Systems uit Dordrecht.

In Duitsland staan al vijftienhonderd exemplaren. Er zijn nog geen persoonlijke ongelukken met het bord gemeld. Wolfs denkt dat de kans dat iemand het bord op zijn hoofd krijgt net zo groot is als bij een gewoon bord. ,,Dat knikt ook om als er ieman d tegenaan rijdt.''

De gemeente Sliedrecht heeft geen plannen om elders in de gemeente flexibele palen neer te zetten. Wolfs: ,,De verkeersborden zijn duur, ongeveer elfhonderd gulden, terwijl een gewoon bord tweehonderd gulden kost. Bij een aanrijding kun je de kosten vaak op de dader verhalen.''

De gegarandeerde levensduur van de flexibele paal is vijftien jaar. Toch heeft de importeur ook uit andere gemeenten nog geen aanvragen gehad.

Kern van de fundaflex is een kunststof buffer (B) die in een betonnen huis (A) is geplaatst. Daar boven op staat een stalen manchet (C) met de paalvoet (E) waarin de paal met het verkeersbord door middel van imbusbouten wordt bevestigd. De buffer is met een staal-kabel (D) verbonden met de paalvoet. Bij een aanrijding ontstaat trekkracht op deze kabel, waardoor de buffer in- gedrukt wordt. De kracht die hiervoor nodig is kan worden ingesteld.

NRC Webpagina's
14 JUNI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)