U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Van den Biggelaar wil niet denken, hij wil doen

Door onze redacteuren TOM ROODUIJN en MONIQUE SNOEIJEN
Alweer is Maarten van den Biggelaar een speeltje afgepakt. De onvoorziene gebeurtenissen in het leven van de directeur van Quote Media Beheer volgen elkaar in hoog tempo op. Hij nam een hypotheek op zijn zeilschip Unquote, hij verkocht zijn restaurant Eerste Klas in het Amsterdamse Centraal Station, en het ambitieuze Veronica Nieuws Radio (VNR) _ waarvan hij voor de helft aandeelhouder is _ stierf onlangs in de knop. Maar aan nieuwe ideeën geen gebrek. Op dit moment droomt de volgens sommigen "nooit volwassen geworden' Van den Biggelaar alweer van televisiezenders voor kleine doelgroepen. ,,Een gevaarlijk charmant type'', zegt oud-hoofdredacteur van Elle L. Hendrikse. ,,Maarten heeft leuke initiatieven. Daar zou het alleen bij moeten blijven.''

Al is Quote Media Beheer met 75 werknemers klein in verhouding tot de grote Nederlandse uitgeefconcerns, directeur Van den Biggelaar _ "Big' voor vrienden _ denkt graag groot. In het buitenland komt hij op zijn ideeën voor horecagelegenheden, bladen en radio- en tv-zenders. Daarbij springt hij bij voorkeur in de kleine gaten die de groten in de markt laten vallen. Dat gebeurde al in zijn studententijd. Van den Biggelaar en zijn vrienden misten in de hoofdstad een geschikte dansgelegenheid voor de nacht. Dus richtten ze er zelf maar een op, in een uitgebrande loods in 1978. Het was toen nog maar een paar jaar geleden dat Van den Biggelaar het jezuïeteninternaat De Breul in Zeist had verlaten. "Dansen bij Jansen' werd een groot succes. De 22-jarige Van den Biggelaar was met 40 procent de grootste aandeelhouder. Als geldschieter fungeerden de bank en zijn vader, die (mede-) eigenaar was van uitgeverij Diligentia en reclamebureau VdB/Compton.

Ondersteund door de winst uit de disco begon de tweedejaars-rechtenstudent twee jaar later met zijn jeugdvriend M. Kleijwegt zijn eerste blad: de culturele uitgaansagenda Bladeren. Het jeugdig enthousiasme van de studenten had blijkbaar het vertrouwen van de investeerders weten te wekken. Het duo stond een soort Time Out voor de Randstad voor ogen. ,,Al in onze schooltijd waren we veel minder establishment dan onze leeftijdsgenoten'', zegt Kleijwegt, net als Van den Biggelaar afkomstig uit het Gooi en inmiddels "investment consultant'. Van Bladeren verschenen acht nummers, maar toen een subsidie van het Bedrijfsfonds voor de Pers uitbleef, trokken de voornaamste financiers zich terug. Gedesillusioneerd vertrok Van den Biggelaar, amper 25 en al een faillissement aan de broek, naar de VS om er in twee jaar zijn Masters-of-law-graad te halen. Daar liet het bladenmaken hem niet los. Titels als Manhattan Inc. en Forbes brachten hem op het idee om in Nederland een blad voor de young executive te beginnen. Bij terugkomst besteedde hij twee jaar aan het vinden van geldschieters en personeel voor Quote. In november 1986 verscheen het eerste nummer.

Van den Biggelaar heeft een losse manier van zakendoen. In de vorig jaar verschenen roman Een zinderende avond, gebaseerd op Van den Biggelaars vriendenkring en geschreven door oud-hoofdredacteur van Quote Peter van der Klugt, worden Bigs contacten met financiers getypeerd. ,,Het blijven gewoon domme geldboeren'', legt Van der Klugt "Dons' in de mond, die model staat voor Van den Biggelaar. ,,En gemakkelijk te overbluffen. Je moet nooit zeiken over een kredietje van een ton of zo. Dan gaan ze moeilijk doen. Meteen over een miljoen beginnen. Dan is het een dag later rond.'' Feit is dat Van den Biggelaar in de afgelopen twintig jaar steeds weer financiers wist te vinden voor zijn talrijke uiteenlopende projecten.

In zijn beginjaren golden de plannen van Van den Biggelaar in de uitgeverswereld als oorspronkelijk en creatief _ misschien soms wat overmoedig. ,,We gaan volgend jaar met nog meer bladen van start'', zei hij in 1988 in Het Parool, twee jaar na het begin van Quote. ,,Ook weer natte-vingerwerk. Natuurlijk, grote bedrijven doen eerst aan marktonderzoek, houden alle mogelijk cijfertjes tegen het licht. Ik niet. Ik werk op mijn intuïtie. Dan proef ik in mijn omgeving een bepaalde onvrede. Dat er op een bepaald gebied behoefte is aan een nieuw blad.'' Hij verkeerde toen nog in de veronderstelling dat Quote uiteindelijk in meer Europese landen en talen zou verschijnen. ,,Deduceren en combineren'', verklaarde hij in datzelfde jaar in het Financieele Dagblad zijn flair en durf. ,,Creativiteit, flexibiliteit en hard werken. En ik weet wel mensen te vinden. Ik voel me soms net een headhunter naar goede mensen. Een idee, dat vorm geven, een chaossfeer, maar financieel-organisatorisch is alles strak geregeld.''

Door de jaren heen is zijn manier van werken er niet ordentelijker op geworden. ,,Het is een pure chaoot'', zegt Veronica's pr-man H. van der Veen. Terwijl Veronica met "stampende spotjes', billboard, stickers en pennen naamsbekendheid wilde genereren voor Veronica Nieuwsradio, wilde aandeelhouder Van den Biggelaar het nieuwe radiostation alvast "inhoudelijk' verkopen. In een aantal landelijke dagbladen verscheen _ tot grote verassing van Veronica _ een foto van twee kleine kinderen die in elkaars broekje keken: "Hier hoort u meer over'. Ideetje van Van den Biggelaar. Van der Veen: ,,Maar niemand wist nog dat Veronica Nieuwsradio überhaupt bestond...''.

Maar Van den Biggelaar wil niet denken, Van den Biggelaar wil doen. En val hem daarbij niet lastig met formele en organisatorische kwesties. Het moet allemaal wel leuk blijven. Hij wil geen "baas' zijn. Hij staat meer tùssen dan bòven de personeelsleden. Zo is hij met "zijn' Quote-redacteuren net terug uit New York van een "vergelijkend warenonderzoek'. Ieder jaar testen ze de business class van de verschillende transatlantische luchtvaartlijnen. ,,Van vergaderen wordt Van den Biggelaar doodziek'', zegt voormalige Elle-hoofdredacteur Hendrikse. Zij verliet Quote Media, waaronder het glossy magazine valt, vorig jaar met ruzie. ,,Als Van den Biggelaar al komt, komt hij veel te laat. Vervolgens zit hij dan de rest van zijn tijd uit zijn neus te eten en op zijn stoel te wippen. Of hij verlaat vijftien keer de kamer om naar de wc te gaan.'' Een memo heeft Van den Biggelaar volgens haar nog nooit gelezen. ,,Vindt hij veel te formeel. Dat lijkt teveel op de grote-mensen-wereld.'' Volgens Hendrikse had Van den Biggelaar haar beloofd dat ze uitgeef-directeur van alle titels zou worden. Van den Biggelaar heeft altijd ontkend zulke toezeggingen te hebben gedaan. Uit het kort geding dat volgde, sleepte Hendrikse een flinke schadevergoeding.

,,Maarten kan geen bedrijf leiden'', zegt ze terugkijkend op haar periode bij Elle. Op het moment dat het glossy maandblad eenmaal op poten stond, was Van den Biggelaar alweer met andere plannen bezig. Zijn sporadische bemoeienissen met het blad strookten volgens haar altijd met de smaak van zijn meest recente vriendinnetje.

Om deze ongedwongen manier van zaken doen een beetje in toom te houden, voegden de commissarissen vorig jaar oktober Frank Jan van der Velden aan de directie van Quote Media Beheer toe. ,,In alle opzichten zijn tegenpool'', zegt Hendrikse. ,,Zeer a-sociaal, heel oncreatief en een ongelooflijke machtswellusteling. Maar op zich een goede oplosing om het gat in de hand van Maarten te dichten.'' Van der Velden zelf wil ,,niet via kranten zijn mening over Van den Biggelaar ventileren''. ,,Ik heb dagelijks met hem te maken.''

Van den Biggelaar is voor 22 procent eigenaar van het mediabedrijf Quote Media Beheer, zijn zakelijke partner Frank-Jan van der Velden voor 7 à 8 procent. De overige aandelen zijn gelijk verdeeld over particuliere investeringsmaatschapppijen die de afgelopen paar jaar voor financiers als Pierson, ING en Aegon in de plaats kwamen: het internationale mediaconsortium Barings Communications Equity Limited (BCEL), Janivo uit Breda en Residentie uit Groningen. De verkoop van het restaurant Eerste Klas en de hypotheek op zijn zeiljacht doet Van den Biggelaar zelf af als "privé-zaken'. Maar zeker is dat het Van den Biggelaar financieel niet meezit. Veronica Nieuwsradio is inmiddels failliet. De curator is hard op zoek naar nieuwe bedrijven voor een "doorstart' _ voorwaarde daarbij is wel dat Quote Media zijn aandelen inlevert. ,,Quote Media is een te lichte partner om, gezien de verwachte aanloopverliezen, deel te nemen in een commerciële radionieuwszender'', constateert curator T. Meijer die het faillisement van Veronica Nieuwsradio afwikkelt. Volgens de curator heeft Veronica Nieuwsradio nog drie miljoen gulden tegoed van Quote Media Beheer.

Van de nieuwe projecten waarin Quote Media deelneemt, valt vooralsnog ook geen winst te verwachten. Algemeen directeur R. Veltenaar van Planet Internet, het bedrijf dat particulieren en bedrijven toegang biedt tot het wereldwijde computernetwerk en waarin Quote een aandeel van 10 procent heeft, liet onlangs weten dat de onderneming dit jaar nog niet met winst zal draaien. En het muziekstation The Box dat Van den Biggelaar sinds vorig jaar _ voor 50 procent in joint venture _ in Nederland exploiteert, is pas sinds een paar maanden in enkele steden in Nederland op de kabel te zien. Voorlopig nog zonder ook maar één advertentie. Ook over de opbrengst van de maandbladen van Quote Media (Quote oplage 37.500, Elle 85.000, Elle Wonen 65.000 en Santé 135.000) doen sombere verhalen de ronde. Zelf ziet Van den Biggelaar dat anders. Het blad Quote maakte volgens zijn opgave het afgelopen jaar 12 procent winst; Santé draaide quitte; Elle maakte volgens die opgave 20 procent winst, Elle Wonen 25 procent en Elle TopModel 12 procent. Maar de uitgever wil geen inzage verschaffen in het jaarverslag.

Maar het faillissement van Veronica Nieuwsradio heeft een gat geslagen in de jeugdige overmoed van Van den Biggelaar. De afgelopen weken kreeg hij veel te incasseren. Het Veronica-personeel noemde Big een "rat' en begroette hem op de laatste aandeelhoudersvergadering onder luid geknor. In de Groene Amsterdammer verscheen een verhaal waarin de uitgever en passant in verband werd gebracht met het drugsimperium van Klaas Bruinsma. En tegen Theo van Gogh zei Veronica-voorzitter Van der Reijden: ,,Maarten probeert je te naaien waar je bij zit, maar ik vraag me af of hij het zelf in de gaten heeft. Er is geen afspraak waaraan hij zich houdt. Het lijkt wel dwangmatig.''

Uiteindelijk zal de rechter moeten bepalen voor welk deel van de circa negen miljoen aanloopkosten de beide VNR-aandeelhouders Veronica en Quote Media moeten opdraaien. Pas als dat achter de rug is, zal blijken hoe groot de schade is die Van den Biggelaar wèrkelijk heeft opgelopen.

Wordt hij als partner-in-mediabusiness nog serieus genomen? ,,Het kan verkeren'', zegt directeur G. van den Berg van de Dagbladunie, dat aanvankelijk samen met Quote Media de nieuwszender zou opzetten. ,,Iedereen kijkt nu naar zijn mislukkingen, maar ik vond hem toentertijd toch redelijk succesvol.'' Van den Berg had allesbehalve het gevoel met een onbetrouwbare partner te maken te hebben toen Van den Biggelaar met het nieuwe idee bij hem langs kwam. ,,Het klikte onmiddellijk. Hij had een goed plan en goede financiers achter zich.''

De Dagbladunie liet zich uiteindelijk afschrikken door de slechte middengolffrequentie van het radiostation en "het weinig commercieel denken' van Veronica. ,,De omroep wilde hals over kop beginnen. Veronica zat nu eenmaal vast aan het personeel dat ze uit het publieke bestel hadden meegenomen.''

Ook directeur P. van Hoogstraten van KPN Multimedia zag vorig jaar geen reden om aan de geloofwaardigheid van Van den Biggelaar te twijfelen, toen de uitgever met zijn Internet-plannen bij hem aanklopte. ,,Hij kwam mij over als een bevlogen type met veel goede ideeën en een neus voor wat nieuw is of wat nieuw wordt.'' In eerste instantie heeft Van Hoogstraten ook ,,heel collegiaal'' met hem samengewerkt ,,Maar gaandeweg verloor Van den Biggelaar zijn interesse voor het project.'' Van Hoogstraten: ,,Er moesten machines worden gekocht en mensen aangenomen. In zo'n startsituatie geldt de wet van Murphy: Alles wat mis kan gaan, gaat ook mis. Maarten was dan nooit van de partij.'' Het was voor KPN Multimedia onder meer reden om naar andere aandeelhouders te zoeken en het aandeel van Quote te verkleinen van twintig naar tien procent.

Van den Biggelaar is vooral ,,een ideeënman'', constateert Van Hoogstraten. Wat hij zou doen als Van den Biggelaar opnieuw met een voorstel bij hem op de stoep stond? Een lichte zucht klinkt aan de andere kant van de lijn. ,,Als het een waardevol idee zou zijn? Ik zou het van hem kopen.''

NRC Webpagina's
10 JUNI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)