U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Net in slag met de middenstand

Door onze redacteur TOM ROODUIJN
,,Elektronische post maakt een uitzonderlijke mobiliteit mogelijk, zonder dat iemand hoeft te weten waar u bent'', schreef Nicholas Negroponte in zijn boek Being Digital. De directeur van het Media Lab van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) is de verpersoonlijking van het "digitale leven' zoals hij dat in zijn bestseller en zijn columns in het tijdschrift Wired beschreef. Tijdstip en plaats worden voor de wereldburger van de toekomst ondergeschikt aan zijn aanwezigheid op Internet. Voornamelijk via elektronische post onderhoudt Negroponte de contacten die horen bij zijn hoogleraarschap. Als werver van sponsors voor het Media Lab en als veelgevraagd spreker reist hij een groot deel van het jaar over de aardbol.

Ik trof Negroponte dan ook aan achter zijn portable computer in een hotel in Amsterdam, waar hij vorige week een lezing gaf voor de consultants en relaties van het marketing- en managementbureau Verdonk, Otten, Dik en Wiegerinck. Zijn bezoek aan Nederland besloeg nog geen 24 uur, veel tijd voor een gesprek was er niet. Uit zijn boek was bovendien al gebleken dat Negroponte deze vorm van journalistiek als archaïsch beschouwt: ,,Elektronische post kan een schitterend medium voor verslaggevers zijn. Vraaggesprekken per elektronische post zijn minder opdringerig en laten tegelijkertijd meer bedenktijd.''

,,Het elektronische betaalverkeer'', antwoordde hij op mijn vraag of zich in de "digitale revolutie' onverwachte ontwikkelingen hebben voorgedaan sinds hij een kleine twee jaar geleden zijn profetische boek schreef. ,,Ik kon mij wel voor mijn kop slaan dat ik daar niet aan had gedacht.'' In zijn lezing een paar uur later zou hij aan dat fenomeen veel aandacht besteden. Anders dan meestal wordt aangenomen is het digitale betalingsverkeer veel veiliger dan betalingen met "gewoon' geld of creditcards, betoogde Negroponte. Niemand kan je immers van digitaal geld beroven, terwijl een beurs met geld makkelijk kan worden gestolen en mensen blindelings hun creditcard tien minuten aan een restaurant- of winkeleigenaar toevertrouwen.

Het net groeit de komende jaren exponentieel als marketing-, transactie- en reclamemedium, voorspelde Negroponte, en vooral in die combinatie schuilen voor ondernemers de interessantste mogelijkheden. Wie adverteert op Internet kan exact aan de weet komen welke consumenten in het aangeprezen produkt zijn geïnteresseerd. Omgekeerd kan de fabrikant zijn doelgroep veel gerichter benaderen dan via de traditionele reclamecircuits. Hij noemde als voorbeeld het bedrijfje Virtual Vineyards in Los Angeles, dat door een sommelier aanbevolen wijnen aan de man brengt. Rechtstreeks en zonder tussenkomst van de middenstand kan de consument informatie over wijnen vergaren en bij de producent bestellen. Door een veelvoud van dit soort betrekkelijk kleine transacties ontstaat via het Internet ,,een economie van dubbeltjes en kwartjes'' die uiteindelijk een miljardenmarkt omvat.

Ook voor wie handel wil drijven in abonnementen op specifieke onderwerpen of zelfs auteurs schetste Negroponte een gouden toekomst. Daarbij staan "smart agents' de belangstellenden ten dienst _ een soort elektronische butlers met een goed geheugen voor de voorkeuren van hun "baas'. Niet meer abonneert de consument zich straks op een krant of tijdschrift, maar hij laat zich berichten of artikelen toesturen over onderwerpen of van auteurs waarvoor hij persoonlijk belangstelling heeft. Aldus stelt elke instituut, bedrijf of particulier zijn relevante informatiepakket samen. ,,Die micro-economie in bits'', zei Negroponte, ,,waarbij de consument zijn eigen mix van informatie, amusement en handel samenstelt, is een ongekende en door niemand voorziene ontwikkeling.'' Hij noemde daar nog een voorbeeld van, dat hem onlangs ter ore kwam: iemand meldde op Internet dat hij een BMW van een bepaald type wilde kopen. Prompt meldden zich tien anderen met dezelfde wens. Gezamenlijk wendden zij zich tot de BMW-dealer en bedongen een quantum-korting. Het primaat van de middenstand is volgens de les van Negroponte ten einde.

In de visie van de nieuwe-mediagoeroe houdt de opstelling van een pc in werk- of woonkamer niet lang meer stand. Communiceren met de handen geketend aan het toetsenbord is volgens hem uiterst onpraktisch. De nieuwe media-consument verstaat zich sprekend met zijn elektronica, die zich om zijn pols of zelfs in zijn kleding bevinden. ,,De hak van mijn schoen is een uitstekende plek voor mijn computer.'' Zo behoort in de optiek van Negroponte het uitwisselen van visitekaartjes spoedig tot het verleden: op een congres kunnen eenvoudig door het schudden van handen de gegevens van relaties bitsgewijs worden uitgewisseld, om later te worden uitgeprint.

Negroponte is euforisch, soms ook provocerend in zijn voorspellingen. ,,In het jaar 2000 zullen meer mensen zich vermaken op het Internet dan er kijken naar wat we nu nog televisienetwerken noemen'', schreef hij. Geconfronteerd met dat citaat zei Negroponte bezwerend: ,,Het punt is dat de computer dan óók tv-beelden brengt, zoals de tv tegen die tijd óók toegang tot Internet biedt. Die samensmelting, gecombineerd met de dan ontwikkelde zoekfuncties, zorgt ervoor dat iedereen zijn eigen programma kan samenstellen. De man uit India die in Amsterdam zijn favoriete crickettoernooi wil volgen, hoeft dan alleen maar tot zijn apparaat te zeggen: "Toon mij mijn voorkeuren'.''

NRC Webpagina's
5 JUNI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)