R A D I O E N T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE Televisie
|
F I L M S :
ZATERDAG
Seance on a Wet Afternoon (Bryan Forbes, 1964, Engeland).
Vakkundige psychologische thriller. Verknipte mediamieke Kim Stanley
haalt toegeeflijke echtgenoot Richard Attenborough over om een kind te
ontvoeren, opdat zij haar gave kan bewijzen.
The Angry Silence (Guy Green, 1960, Engeland). Solide drama biedt
rake observaties van de arbeidersklasse en haalt fel uit naar
vakbondsmachinaties. Richard Attenborough is de individualistische
arbeider die zich distantieert van een wilde staking. Ook met Michael
Craig, Pier Angeli.
Light Sleeper (Paul Schrader, 1991, VS). Noodlotstragedie vol
schuld en boete, over de ontreddering van een dure drugskoerier die zich
rond zijn veertigste realiseert wat eenzaamheid is. Niet alleen kleuren
en mise en scène herinneren aan de schilderijen van Edward
Hopper, maar zelfs de holle, intrigerende gesprekken. Met Willem Dafoe,
Susan Sarandon.
Der Bulle und das Mädchen (Peter Keglevic, 1984, West-
Duitsland/Oostenrijk). Romantische politiefilm
filosofeert over de graduele verschillen tussen criminaliteit en
gewelddadige misdaadbestrijding. Verharde rechercheur Jürgen
Prochnow valt voor autodievegge Annette von Klier en wordt ten slotte
ook zelf achtervolgd door politiemacht. Ook met Krystyna Janda, Daniel
Olbrychski.
Der Blaue (Lienhard Wawrzyn, 1993, Duitsland). Sardonische humor
doorspekt kat-en-muis-thriller over een voormalige Stasi-agent met
politieke ambities (Manfred Krug) en een van zijn vroegere slachtoffers
die zich onverwacht aandient (Ulricht Muehe). Titel verwijst naar de
kleur van de dossiers van officieuze Stasi-informanten.
Fanfare (Bert Haanstra, 1958, Nederland). Door Jan Blokker
geschreven speelfilmdebuut van Haanstra werd Hollandse
komedieklassieker over schisma in dorp. In beroemde scène lijken
koeien gewichtsloos door het gras te zweven. Ook met Hans Kaart, Bernard
Droog, Albert Mol, Ineke Brinkman. Gevolgd door: Glas (Bert Haanstra,
1958, Nederland). Met Zilveren Beer en Oscar bekroonde 'ballade' (met
muziek van Pim Jacobs) stelde Haanstra samen als toegift op de
bedrijfsfilm die hij in hetzelfde jaar draaide voor de Verenigde
Glasfabrieken Schiedam en Leerdam.
Stakeout (John Badham, 1987, VS). Gewiekste kruising tussen
thriller en komedie. Richard Dreyfuss speelt mooi-
verward een rechercheur die samen met Emilio Estevez dag en nacht een
gangsterliefje moet bespioneren. Hij wordt verliefd en zoekt incognito
toenadering.
Exterminator II (Mark Buntzman, 1984, VS). In vervolgfilm maakt
Vietnamveteraan Robert Ginty korte metten met een jeugdbende in
Brooklyn.
The January Man (Pat O'Connor, 1989, VS). Samenwerking tussen
scenarist van 'Moonstruck' en regisseur van 'A Month in the Country'
resulteerde in weinig overtuigende thriller met aantrekkelijke
rolbezetting. Onorthodoxe inspecteur Kevin Kline speurt naar
seriemoordenaar. Ook met Harvey Keitel, Susan Sarandon, Mary Elizabeth
Mastrantonio.
Attack Force Z (Tim Burstall, 1980, Australië/Taiwan).
Oorlogsfilm investeert al zijn energie in actiescènes.
Australische commando-eenheid bevrijdt verongelukte geallieerden uit
Japanse handen. Met John Phillip Law, Mel Gibson.
Torch Song Trilogy (Paul Bogart, 1988, VS). Verfilming van
gelijknamige toneelstuk van Harvey Fierstein. Auteur zelf speelt rol van
een joodse homoseksueel uit New York, die hunkert naar oprechte liefde,
respect en een vaste relatie. Smartlap werd passend kitcherig
vormgegeven en zit vol zelfspot. Met Anne Bancroft als moeder die het
moeilijk heeft met levenswijze van zoon.
Robocop (Paul Verhoeven, 1987, VS). Overdonderend en succesrijk
Hollywooddebuut van de man die ooit 'Floris' regisseerde, over de
versmelting van mens en machine: stripachtig geweld, zelden vervelende
'special effects' en een satirisch portret van big business. Met Peter
Weller, Nancy Allen.
Soft Top, Hard Shoulder (Stefan Schwartz, 1992, Engeland). Geest
van 'It Happened One Night' waart rond in komische road movie over de
moeizame autotocht die mislukte striptekenaar Peter Capaldi en liftster
Elaine Collins maken van Londen naar Glasgow.
The Five Heartbeats (Robert Townsend, 1991, VS). Regisseur
Townsend speelt ook de hoofdrol in ontspannen kroniek van opkomst en
ondergang van een zwarte rhythm-and-blues-band in de jaren zestig.
Boordevol clichés.
A Case for PC 49 (Francis Searle, 1951, Engeland). Povere, op
hoorspelserie gebaseerde whodunit rond gefortuneerde politieman
Archibald Berkeley-Willoughby. Met Brian Reece.
Bird (Clint Eastwood, 1988, VS). Filmische biografie van
legendarische altsaxofonist Charlie Parker (1920-1955). Eastwood
benadert het uit clichés opgetrokken leven van Parker - immers
het prototype van de aan drugs en vrouwen verslaafde, even briljante als
zelfdestructieve kunstenaar - met een aangenaam gevoel voor dramatisch
understatement. Palmwinnaar Forest Whitaker playbackt de Parker-
soli die uit de originele opnamen werden gefilterd en opnieuw werden
gemixt met een hedendaagse begeleidingsband in stereo.
The Projected Man (Ian Curteis & Bryan Haliday, 1967, Engeland).
Routine-
griezelfilm over een geleerde die materie manipuleert.
En nagesynchroniseerd:
Some Like It Hot (Billy Wilder, 1959, VS).
Millennium (Michael Anderson, 1989, Engeland).
Voyage to the Bottom of the Sea (Irwin Allen, 1961, VS).
The Misfits (John Huston, 1961, VS).
Insignificance (Nicolas Roeg, 1985, Engeland).
Love Happy (David Miller, 1949, VS).
ZONDAG
The Swiss Family Robinson (Ken Annakin, 1960, Engeland).
Onschuldige avonturenkomedie over de befaamde familie die zich, na
schipbreuk, een paradijs creëert op een onbewoond eiland. Met John
Mills, Dorothy McGuire.
Carry on... up the Khyber (Gerald Thomas, 1968, Engeland). Een
van de 29, veelal belegen 'Carry On'-kluchten die regisseur Thomas
tussen 1958 en 1978 vervaardigde met een handvol vaste acteurs.
A Dry White Season (Euzhan Palcy, 1989, VS). Respectabele
verfilming van roman van André Brink traceert de onverschillige
terreur van de Apartheid in het Johannesburg van 1976. Zorgeloze
geschiedenisleraar Donald Sutherland komt tot inzicht en wendt zich tot
afgematte maar uiterst schrandere raadsman Marlon Brando. Bijrol van
Gerard Thoolen.
Oeroeg (3) (Hans Hylkema, 1993, Nederland/ België/
Duitsland/ Indonesië). Slot van driedelige tv-versie van moedige,
genuanceerde en zinvolle poging om nationaal trauma over het afscheid
van Nederlands-Indië te verwerken. Hella Haasses novelle was
uitgangspunt voor soms iets te schematische en cerebrale film over de
onverenigbaarheid van de kolonialistische idylle met gerechtvaardigde
nationalistische principes. Met Rik Launspach, Jeroen Krabbé.
Wildgroei (Frouke Fokkema, 1994, Nederland). Excentrieke tweede
speelfilm van Fokkema, na 'Kracht', leunt zwaar op theatrale en grillige
taalexperimenten, maar getuigt van moed en eigenzinnige woede.
Schrijfster Hilde van Mieghem keert per boot terug naar Betuws landhuis,
bewoond door ex-
minnaar (Thom Hoffman) die haar verstootte en hun ongeboren kind
vermoordde, om haar te vervangen door haar aantrekkelijker zusje (Ellen
ten Damme).
Shirley Valentine (Lewis Gilbert, 1989, Engeland/VS). Rake
onservaties van de 'condition humaine' kenmerken verfilming van stuk van
Willie Russell. Pauline Collins schittert als de Liverpoolse 'Jeanne
d'Arc van het aanrecht', die in Griekenland verliefd wordt op het leven.
Ook met Tom Conti.
Le feu follet (Louis Malle, 1963, Frankrijk). Malle kreeg in
Venetië de speciale juryprijs voor zijn fijnzinnige, op de roman
van Pierre Drieu La Rochelle gebaseerde studie van het laatste etmaal
van een zelfmoordenaar. Maurice Ronet speelt meesterlijke hoofdrol van
drankzuchtige schrijver die bij zijn vrienden vergeefs naar een reden
van bestaan zoekt.
Equinox (Alan Rudolph, 1992, VS). Raadselachtige,
impressionistische grotestadsfilm over maatschappelijk verval door de
eigenzinnige regisseur van o.a. 'Choose Me', 'The Moderns' en 'Mrs.
Parker and the Vicious Circle'. Matthew Modine speelt dubbelrol van
timide automonteur en ambiteuze gangster. Wat bindt hen?
Stepping out (Lewis Gilbert, 1991, VS). Op het lijf van Liza
Minnelli geschreven, typisch 'hartverwarmende' verfilming van
oorspronkelijk Brits theaterstuk. Broadway-veterane neemt leiding over
klasje amateurdansers. Ook met Shelley Winters, Julie Walters.
El angel exterminador (Luis Buñuel, 1962, Mexico).
Mijlpaal in Buñuels carrière: venijnige, surrealistische
parabel ontmaskert de ware aard der bourgeoisie. Dagen achtereen in een
kamer opgesloten gasten van een chique feestje raken verwilderd.
En nagesynchroniseerd:
Father of the Bride (Vincente Minnelli, 1950, VS).
The Horse in the Grey Flanel Suit (Norman Tokar, 1968, VS).
Taras Bulba (J. Lee Thompson, 1962, VS).
Sex, lies and videotape (Steven Soderbergh, 1989, VS).
Damage / Fatale (Louis Malle, 1992, Engeland/Frankrijk).
Five Corners (Tony Bill, 1988, VS).
The Young Savages (John Frankenheimer, 1961, VS).
MAANDAG
Doctor in Glover (Ralph Thomas, 1965, VS). Zesde aflevering in
reeks dokterskomedies waaraan aanvankelijk Dirk Bogarde zijn medewerking
verleende.
Love Affair (Leo McCarey, 1939, VS). Romantische tragikomedie
wordt gerekend tot het beste wat Hollywood in de jaren dertig in dit
genre voortbracht. Op transatlantische boottocht opgebloeide romance van
Europeaan Charles Boyer en New-Yorkse Irene Dunne kampt met
misverstanden. Zelfde regisseur maakte 18 jaar later de remake 'An
Affair to Remember' (met Cary Grant).
|
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |