K U N S T
|
NIEUWSSELECTIE
|
1 0 0 J A A R F I L M :
It Happened One Night
Door HANS BEEREKAMP
Ook was It Happened One Night waarschijnlijk de eerste 'road movie', waarin per bus, wandelend en in auto's een onwaarschijnlijk duo tegen de klippen op vriendschap sluit. Geen film heeft zo veel gedaan voor de populariteit van het liftgebaar, al is de beroemdste still van Gable en Lombard, beiden op een hekje gezeten met de duim omhoog, niet als zodanig in de film terug te vinden. Van het nog steeds populaire Hollywoodeinde van een op het allerlaatste moment voor het altaar afgeblazen huwelijk met de verkeerde partner, had Capra in 1934 de primeur, hoewel Greta Garbo het in werkelijkheid John Gilbert al in 1925 aandeed. De belangrijkste reden van het succes van de film lag echter in de vrijmoedige en uiterst geestig vormgegeven suggestie van overspel. Bij herhaling stranden Gable en Colbert, onderweg tot elkaar veroordeeld wegens zijn jacht op een primeur en haar verwende afhankelijkheid, in de intimiteit van een gemeenschappelijke hotelkamer. Gable spant dan een lijntje tussen de bedden, hangt er een deken overheen en noemt dit provisorische kamerscherm 'de muren van Jericho'. Uiteraard blaast hij in de slotscène als Jozua op een trompet en zien we alleen de deken vallen. Het leuke van de situatie is dat de betweter zo lang nodig heeft om te ontdekken dat Colbert verliefd op hem is, en dat terwijl ze al de eerste avond op de achterbank van de bus tegen zijn schouder in slaap gevallen was. Ruim zestig jaar later is juist de discretie van de erotiek charmant en opwindend. Daar dacht men indertijd anders over; het nieuwe Hollywoodcensuurbureau onder leiding van Will Hays, dat in 1934 zijn code publiceerde, stelde paal en perk aan perversiteiten van het soort dat It Happened One Night zo populair gemaakt had. Vanaf dat moment moesten een man en vrouw op een bed altijd minstens een voet op de vloer houden. Het idealisme van de gewone man, die zich superieur betoont aan de economische en politieke machthebbers, zou later het handelsmerk worden van Capra's populistische, soms oversentimentele oeuvre. In zijn eerste grote succesfilm bekeek de Siciliaanse emigrantenzoon het verschil tussen arm en rijk nog vooral satirisch: omdat Colbert geen cent op zak heeft, schiet Gable het een en ander voor, en dient later bij haar schatrijke pa een onkostennota in van $ 39,60. Maar de mooiste verwijzing naar de Depressie vormt een passerende trein vol hobo's, die vrolijk terugzwaaien naar de euforisch verliefde Gable.
|
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |