E C O N O M I E
|
NIEUWSSELECTIE S c h a k e l s Een overzicht van www-pagina's over Ethiopië
|
Ethiopïe vraagt steun Den Haag
Door onze redacteur GEERT VAN ASBECK
Het straatarme Ethiopië is bang niets terug te zien van de miljoenen dollars die het staatsbedrijf Ethiopean Airlines enkele maanden voor het faillissement als aanbetaling naar Fokker overmaakte voor de aankoop van vijf Fokker 50 toestellen. De Ethiopische autoriteiten hebben een maand geleden bij de Nederlandse ambassade in de hoofdstad Addis Abbeba steun gevraagd van de Nederlandse overheid, zo bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking. Ontwikkelingssamenwerking heeft het verzoek nu in behandeling. Om hoeveel geld het gaat willen betrokken partijen niet zeggen. Duidelijk is wel dat de aanbetaling voor vijf nieuwe F50's in de miljoenen moet lopen. Een F50 kost al gauw meer dan 15 20 miljoen gulden. Dat Ethiopië bij de Nederlandse overheid aanklopt, vindt de woordvoerder van Ontwikkelingssamenwerking niet raar. ,,Wij, de Nederlandse overheid en Fokker, hebben indertijd flink gelobbied om F50's aan Ethiopië te verkopen. Nu Fokker failliet is hebben we een probleem.'' De zegsman benadrukt dat het om een puur commercieel contract gaat tussen Fokker en de staatsluchtvaartmaatschappij van Ethiopië, waar geen cent Nederlands ontwikkelingsgeld aan is besteed. Dat Ontwikkelingssamenwerking het verzoek van Ethipië nu in behandeling heeft vindt de zegsman niet verwonderlijk. ,,Het probleem is aangekaart bij de Nederlandse ambassade. Het is logisch dat Ontwikkelingssamenwerking, belangrijke partner van Ethiopië in Nederland, de zaak in behandeling heeft. Maar het is niet alleen een kwestie voor Ontwikkelingssamenwerking, ook voor anderen, zoals het ministerie van Economische Zaken.'' Ethiopië krijgt jaarlijks tientallen miljoenen aan ontwikkelingshulp. Het is overigens niet zo dat Ethiopië hoe dan ook de aanbetaling aan het inmiddels failliete Fokker kwijt is. De woordvoerder van de curatoren van Fokker constateert dat klanten die aanbetalingen hebben gepleegd zonder daarvoor vliegtuigen te hebben ontvangen, vorderingen op de failliete boedel van Fokker hebben. En mochten de curatoren besluiten het komende jaar door te blijven produceren uit de boedel ('verlengde afbouw', een optie waar de curatoren nu serieus op studeren) en mocht Fokker dien ten gevolge toch alsnog de 5 F50's aan Ethiopië leveren, dan moeten er opnieuw afspraken worden gemaakt over de aanbetaling. Het is in ieder geval niet zo dat de aanbetaling dan niet meer geldig is, aldus de zegsman. Ethiopië heeft voordat het een contract sloot met Fokker overwogen de F50-order te verzekeren bij de Nederlandse Crediet Verzekeringsmaatschappij (NCM), maar is uiteindelijk niet op een offerte van NCM ingegaan.
|
NRC Webpagina's
1 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |