U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE



Beursgang World Online

Nieuws

Overname door Tiscali

Na de beursgang World Online

Voor de beursgang

Links

Provider scoort slecht

World Online vooral populair bij belegger


Internet-aanbieder World Online is straks miljarden waard op de beurs. Hoe verhoudt deze waarde zich tot de kwaliteit van de provider? "Ik ben het spuugzat om nog abonnee te zijn".

Door onze redacteur MARIE-JOSÉ KLAVER

ROTTERDAM, 16 MAART. "Verbinding maken met World Online valt niet mee", vertelt Misja Röling, een van de 1,2 miljoen klanten van de Internet-aanbieder die morgen naar de beurs gaat. "Je moet het 5 a 6 keer proberen en als je geluk hebt, lukt het dan."

"Na ongeveer twee jaar ben ik het spuugzat om abonnee van World Online te zijn. Inbellen lukt moeilijk en het zit me dwars dat ze gratis Internet aanbieden. Dit gaat ten koste van de abonnees die wel betalen", klaagt Valentijn Feijtens in de nieuwsgroep nl.internet.providers.

Abonnee H. Bouten klaagt in hetzelfde discussieplatform eveneens over het inbellen. De mailserver (de computer voor e-mail) en de nieuwsserver (voor discussiegroepen) zijn vaak onvindbaar, schrijft Bouten. "Hebben meer mensen hier last van?" Dat meer klanten van World Online ontevreden zijn over het bedrijf blijkt uit verschillende tests van Nederlandse providers. In de Providertest, die wordt gehouden door een groep vrijwilligers op Internet, scoort World Online zeer slecht. De aanbieder staat bijna helemaal onderaan, op nummer 13. Alleen The Internet Plaza, overigens ook eigendom van World Online, heeft nog slechtere resultaten. Voor bereikbaarheid geven de deelnemers aan de enquête World Online een 5,2, voor service een 4,8 en voor de snelheid een 4,9. Gemiddeld krijgt World Online een 5,3. In de test van de nieuwsbrief Webbedingetjes wordt World Online iets beter beoordeeld: een 6,6 is het gemiddelde cijfer dat klanten de provider geven.

In een snelheidstest van vijftien Nederlandse Internet-aanbieders, uitgevoerd door het Internet-blad Net Magazine, kwam het betaalde abonnement van World Online op de zesde plaats. World Online Lite, het gratis abonnement, staat onderaan op de 11de plaats. De vrees van klant Bouten dat de gratis abonnementen van World Online ten koste van de betalende gebruikers gaan, wordt in ieder geval in één geval bewaardheid. Net Magazine stelt vast dat het gratis abonnement van World Online in Haarlem sneller is dan de betaalde versie.

Dat de snelheid van World Online tot de laagste in Nederland behoort, blijkt ook uit de metingen van het Instituut voor Internetsnelheid (IVIS), dat dertig providers permanent test. IVIS meet de snelheid van het Internet door de tijd te meten die het kost om een webpagina op te halen. World Online staat op de 23ste plaats.

Gistermiddag en vanochtend was het netwerk van World Online volgens IVIS zo traag dat de meting niet eens werd meegerekend in de vergelijkingen van de verschillende providers. Onder Internet-deskundigen heeft World Online een bijzonder slechte naam. Systeembeheerder Rob van der Putten: "Van alle grote providers is WOL [World Online; red.] waarschijnlijk de slechtste die er is. Dat nu juist dit bedrijf naar de beurs gaat, geeft al weer aan dat de meeste mensen niet in staat zijn een goed product te herkennen maar zich laten afschepen met rommel."

Van der Putten is slecht te spreken over de kwaliteit van de techniek van World Online. "Bij World Online worden de mailcomputers misbruikt voor ongewenste reclame. Spammers [uitgevers van ongewenste reclame] kunnen vrijelijk gebruik maken van de mailcomputers van bedrijven die klant zijn bij World Online. Alle grote providers en ook sommige kleine blokkeren klanten die hun mailservers open laten staan. Bij World Online interesseert ze dat blijkbaar niets."

World Online staat dan ook op de zwarte lijst van de ORBS, een organisatie die zich bezighoudt met de bestrijding van spam, ongewenste reclame op Internet. Veel systeembeheerders laten geen e-mail door van bedrijven die op de zwarte lijst van ORBS staan. Dat heeft tot gevolg dat de e-mail van klanten van World Online door sommige bedrijven wordt geblokkeerd.

Met klachten kunnen abonnees van World Online, behalve bij de helpdesk 1,05 gulden, nergens terecht. World Online is geen lid van de branchevereniging van Nederlandse Internetproviders NLIP, die een geschillencommissie heeft om problemen tussen klanten en providers op te lossen. World Online kan niet zeggen waarom het bedrijf geen lid is van de NLIP, die 54 Internet-aanbieders vertegenwoordigt, aldus een woordvoerder.

Volgens NLIP-voorzitter Fred Eisner zijn er wel enkele gesprekken geweest tussen World Online en de branchevereniging. "Maar kennelijk wil World Online geen lid worden." In Internet-kringen doen volgens Eisner twee verklaringen de ronde waarom World Online geen lid wil worden van de NLIP. "Er wordt vaak gezegd dat ze de kwaliteitstoets van de NLIP niet halen. En een andere reden die wordt genoemd is dat ze zich niet aan de gedragscode van de NLIP kunnen houden. Daar staat in dat je de klantgegevens niet mag verkopen aan andere bedrijven."

NRC Webpagina's
16 maart 2000

   

Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC Handelsblad