TECHNOLEASE
NIEUWS &
ACHTERGRONDEN
DISCUSSIE
& OPINIE
KAMERSTUKKEN
|
De omstreden wis-truc van banden technoleasediscussie
Door onze redacteuren CEES BANNING en TOM-JAN MEEUS
Vandaag besluit het parlement of de
Algemene Rekenkamer om een aanvullend onderzoek wordt gevraagd naar de
technolease van Philips/Rabobank. Het eerste rapport over technolease
kwam uiterst moeizaam tot stand. Over 'gewiste tl-tapes' en andere
naijver tussen het bestuur en diens controleur.
DEN HAAG, 4 FEBR. De stem van PvdA-parlementariër Henk Vos buldert
door de telefoon. ,,Hoe kan de Algemene Rekenkamer nou weten wat er op
die banden stond? Ze waren toch geheim?''
Het gaat om een ogenschijnlijk detail uit de historie van het 'dossier
techno-lease', maar diverse betrokkenen volgen de kwestie al een jaar
vol argwaan. Omstreeks februari vorig jaar werden in opdracht van Vos,
voorzitter van de Kamercommissie Economische Zaken, geluidsbanden gewist
die volgens de Rekenkamer konden bewijzen of de Tweede Kamer juni 1994
correct was ingelicht over voorspelde fiscale kosten van de
Fokker-technolease. Onder meer minister van Sociale Zaken Bert de Vries
kreeg na afloop van die vergadering het signaal dat de Kamer daarover
niet was geïnformeerd. Nochtans waren er op Financiën
ambtelijke berekeningen voorhanden die uitkwamen op 770 miljoen gulden
niet door Rabobank betaald belastinggeld voor een transactie die Fokker
411 miljoen gulden opleverde.
Dat de Rekenkamer de banden twee jaar geleden op het spoor kwam was een
toeval in een project dat zich als een thriller ontwikkelde. Onderzoeker
Harry Kramer, beaamt een woordvoerder van de Rekenkamer, kreeg begin
1995 bij het inventariseren van het archief van Economische Zaken van
een ambtenaar van dit departement te horen dat er ,,bandopnamen waren
van het overleg tussen het kabinet en de Kamer over Fokker''. De
secretaris van de Rekenkamer, Tobias Witteveen (oud-griffier van de
Tweede Kamer), schreef daarop een vriendschappelijk briefje aan Vos
('Beste Henk') in diens functie van voorzitter van de Kamercommissie EZ.
Vraag was of de Rekenkamer de betreffende banden mocht afluisteren om
feiten te verifiëren. Het was de voorbode van een incidentrijke
geschiedenis.
Na een negatief advies van Vos wees het presidium van de Tweede Kamer
het voorstel van de Rekenkamer zomer 1995 af. Toenmalig Kamervoorzitter
Wim Deetman meende dat de Rekenkamer voldoende bevoegdheden heeft op de
departementen materiaal te vinden. Ook lag op het bureau van Deetman een
advies van zijn griffier die meende dat de Comptabiliteitswet niet
voorziet in het verstrekken aan derden van vertrouwelijk verkregen
informatie. Anders bestond het gevaar, vond de griffier, dat
bewindslieden in de toekomst de Kamer minder snel achter gesloten deuren
zouden informeren.
Dit hoofdstuk leek gesloten, de research van de Rekenkamer ging voort.
Tussen de departementen van Financiën en EZ en de onderzoekers -
naast Kramer Luuk Krijnen en Govert Mellink - ontstond al snel ongemak.
Medewerkers van de Rekenkamer zijn het gewend met scepsis op ministeries
te worden begroet. ,,Meermalen'', schreef de Rekenkamer twee maanden
geleden aan het parlement, ,,werd archiefmateriaal ontdekt waarvan het
bestaan in eerste instantie was ontkend''. Het deed zich vooral bij EZ
voor, waar grote angst bestond dat door het onderzoek vertrouwelijke
bedrijfsgegevens naar buiten zouden komen. Secretaris-generaal Ad
Geelhoed van EZ kon het bloed van onderzoeker Kramer wel drinken, zo was
soms op de gangen van het departement te horen.
Ook met Financiën werden de verhoudingen allengs slechter. Lagere
ambtenaren op het departement juichten het toe dat de Rekenkamer zich in
de technolease vastbeet. Reeksen ambtelijke adviezen, waarin de fiscale
constructie als 'te duur' en 'niet Brussel-proof' was afgewezen, waren
door de politieke leiding van het departement genegeerd. Ondershands
wilden ambtenaren de onderzoekers graag ter wille zijn. Zo wezen zij
erop dat in het archief van de inspectie Belastingdienst Grote
Ondernemingen in Amsterdam een schat aan informatie over de Philips- en
Fokker-technolease was te vinden. Maar toen de onderzoekers er bij de
ambtelijke en politieke top van het ministerie om vroegen, kregen ze nul
op het rekest. Ook na ,,herhaaldelijk'' aandringen werden de documenten
geweigerd, meldde de Rekenkamer twee maanden geleden het parlement.
Zo stonden de verhoudingen al ongebruikelijk op scherp toen de laatste
fase van het onderzoek aanbrak - de ruimte voor gedachten aan bizarre
complotten was wederzijds geschapen. In december 1995 rondden de
onderzoekers hun werk af, net in een periode dat nieuwe rampberichten
over Fokker verschenen: de Duitse moeder Dasa dreigde haar lovebaby kort
na ommekomst alweer af te stoten. De gevonden feiten over de technolease
uit 1994 konden na publikatie de onderhandelingen met Dasa onmogelijk
gunstig beïnvloeden, stelde presidiumlid Saskia Stuiveling vast.
Zij nam de honeurs waar voor president Henk Koning die met wintersport
was en besloot in de pen te kruipen. Op 19 januari 1996 schreef ze
premier Kok en gaf ,,in essentie aan welke onderwerpen de Rekenkamer
kritisch aan de orde zou stellen'', aldus het (openbare) eindrapport van
oktober vorig jaar. Eén van die onderwerpen was de
informatievoorziening aan de Kamer.
Binnen vijf dagen was ook de Kamercommissie voor de Rijksuitgaven,
geleid door Konings partijgenoot Jos van Rey (VVD), ineens weer actief.
Op 24 januari heropende zij de discussie over het verstrekken van
geheime bandopnamen aan de Rekenkamer. De commissie meende dat de
Comptabiliteitswet het wèl mogelijk maakte de tl-tapes, zoals ze
worden genoemd, aan de Rekenkamer ter beschikking te stellen. De
voorzitter van de Kamercommissie Financiën, Gerrit Ybema (D66), had
een zelfde opvatting: ,,De Rekenkamer weet goed om te gaan met het
dilemma van de vertrouwelijkheid.'' Het presidium van de Tweede Kamer
werd gevraagd de zaak opnieuw ter discussie te stellen.
De Kamer is een bureaucratie als vele anderen, dus werd een extra
adviesronde ingelast. Het presidium vroeg andermaal naar het oordeel van
de Kamercommissie EZ en stelde een zelfde vraag aan de Kamercommissie
Werkwijze, die op 7 februari bijeenkwam en zich opnieuw vond in het
standpunt dat bandopnamen van vertrouwelijk overleg niet kunnen worden
afgestaan.
Over de rest van de historie lopen de lezingen ernstig uiteen. Bij brief
van 17 februari deelde de commissie EZ mee dat zij niet alleen haar
standpunt handhaafde maar ook dat de commissie, los van afwijkende
opvattingen in de Kamer, zelfstandig had besloten ,,de in haar bezit
zijnde geluidsbanden van vertrouwelijk overleg te wissen''. De
Rekenkamer kon fluiten naar de tl-tapes.
Waarom moest dat ineens? ,,De griffier van de commissie heeft de banden
gewist en die handelde in mijn opdracht'', zegt Henk Vos, net als Wim
Kok oud-FNV-bestuurder en in de Kamer een van de vurigste pleitbezorgers
van de technolease bij Philips en Fokker. ,,Mijn opvatting is dat
vertrouwelijke gesprekken niet met terugwerkende kracht openbaar kunnen
worden gemaakt. Zelfs de paus van Rome praat mij dat niet uit het hoofd.
Het feit dat ze er niet meer zijn, maakt niks uit. De Rekenkamer had ze
toch nooit gekregen, dat had de Kamer in 1995 al besloten.''
Dat besluit stond echter opnieuw ter discussie. ,,Maar de Kamercommissie
EZ heeft opnieuw het oude standpunt ingenomen'', zegt Vos. ,,Verder heb
ik met geen commissie iets te maken. Het waren ónze banden.''
De instemming van de commissie EZ waarop Vos zijn wis-actie baseert,
komt echter niet terug in het besluitenlijstje van de betreffende
vergadering. ,,Ik kan mij geen consultatie in de commissie EZ
herinneren'', zegt Leen van Dijke fractievoorzitter van de RPF. ,,Ik ben
uitermate verbolgen dat de banden zijn vernietigd'', aldus Gerrit de
Jong (CDA). ,,Ik had ze wel willen afstaan voor onderzoek.'' Hella
Voûte-Droste (VVD) kan zich echter herinneren dat ,,niemand Vos
tegensprak'' toen het onderwerp aan de orde kwam maar is zij ,,er
achteraf niet gelukkig mee. We hadden de banden moeten afstaan voor
onderzoek zodat een onafhankelijke instantie kon controleren of de
Tweede Kamer voldoende is ingelicht''.
Vos zegt evenwel dat ook toenmalig Kamervoorzitter Deetman zijn
vernietiging van de tl-tapes steunde. Deetman weerspreekt dat: ,,Het
wissen van de banden is de verantwoordelijkheid van de commissie EZ.''
Toen de banden vernietigd bleken te zijn, kon men zich bij de Rekenkamer
moeilijk aan de indruk onttrekken dat Vos, die tijdens de steunacties
aan Philips en Fokker kind aan huis was op het ministerie van EZ,
onderdeel was geworden van de obstructietactiek van de twee
departementen. Maar ook aan de andere kant werden de
complottheorieën steeds heftiger. Vos zag in een recente publikatie
in NRC Handelsblad over technolease (,,kloteverhaal, klopt niks van,
meer zeg ik niet'') de sturende hand van ,,Rekenkamer-figuren die niet
eens kunnen rekenen'' en zich alleen het gemak van wijsheid-achteraf
permitteren: ,,Wat was de reactie geweest als Philips werkelijk op de
fles was gegaan? Dàn had je pas gedonder gehad!''Na de affaire
met de tl-tapes, die in stilte verliep, was een openbare confrontatie
met het kabinet onvermijdelijk. President Koning voelde zich
ongemakkelijk bij de forse kritiek van de departementen. Totdat hij 24
augustus vorig jaar in Leiden op een reünie van het eerste
kabinet-Van Agt (1977-1981) Marius van Amelsvoort tegen het lijf liep.
In een genoeglijk onderhoud van oude 'strijdmakkers' bevestigde de
oud-staatssecretaris het hele verhaal - Koning besloot zich schrap te
zetten.
Het was nodig. Eindeloos veel tijd ging verloren aan overleg met het
kabinet over publikatie van het rapport en de mate waarin dat openbaar
kon. Pas oktober vorig jaar, negen maanden nadat het rapport af was, kon
het stuk naar buiten. Minister Hans Wijers (EZ) en staatssecretaris
Willem Vermeend (Financiën) veegden er de vloer mee aan. Vol
fouten, betwistbare aanbevelingen en politiek geladen conclusies stond
het rapport, vonden de bewindslieden. De ,,overtuiging'' van de
Rekenkamer dat de Kamer onvolledig over de Fokker-deal was
geïnformeerd noemde de minister ,,kwalijk en eigenaardig'' nu het
bewijsmateriaal daarvoor ontbrak. Het zout had niet dieper in de wonden
gestrooid kunnen worden.
De meeste Kamerfracties neigden er de laatste dagen toch toe een nader
onderzoek te vragen naar de Rabo/Philips-technolease aan de Rekenkamer.
Vanmiddag zouden de betrokken parlementariërs daarover een knoop
doorhakken.
NRC Handelsblad, 4 februari 1997
|
NRC Webpagina's
februari 1997
|