TECHNOLEASE
NIEUWS &
ACHTERGRONDEN
DISCUSSIE
& OPINIE
KAMERSTUKKEN
|
Maatstaven technolease ontbraken
Door onze redacteuren CEES BANNING en TOM-JAN MEEUS
DEN HAAG, 28 FEBR.
Het ministerie van Financiën beschikte niet over criteria waarmee
de belastingdienst kon toetsen of technolease volgens de wet was
toegestaan toen Philips en Fokker in 1993 en 1994 deze fiscale
constructie werd gegund.
Dit blijkt uit informatie die NRC Handelsblad met een beroep op de Wet
Openbaarheid van Bestuur (WOB) van het ministerie van Financiën
heeft verkregen.
Oud-minister J.E. Andriessen (Economische Zaken) zei deze maand in het
televisieprogramma Buitenhof dat dergelijke criteria destijds wel
bestonden. Volgens Andriessen was de technolease voor Philips in 1993 -
de verkoop van technologie aan de Rabobank 2,8 miljard gulden waarmee
de multinational op de been werd gehouden en de bank een fiscaal
miljoenenvoordeel verwierf - het gevolg van ,,een algemene maatregel''.
Hij zei daarover: ,,Alle deskundigen kennen die criteria. Dat zijn
aanschrijvingen aan [belasting]inspecteurs en daar kan je kennis van
nemen. (...) Dus het is niet geheim. Het was ook voor iedereen.''
Uit de informatie van Financiën blijkt evenwel dat het departement
pas officieel criteria heeft opgesteld nadat Fokker in juli 1994 een
technolease van 2,1 miljard gulden toegezegd had gekregen. Het feit dat
deze regels destijds niet bestonden is van belang voor Europees
commissaris Van Miert (Mededinging). Hij zei eerder dat fiscale steun
zoals technolease alleen is toegestaan als een EU-lidstaat ,,toetsbare en
objectieve criteria'' opstelt zodat de steun
,,toegankelijk is voor alle ondernemingen''. Van Mierts woordvoerder W.
Hélin zei vanochtend desgevraagd dat ,,in dit geval kennelijk een
maatpak-regeling is getroffen. Dat kan niet''.
NRC Handelsblad vroeg naar aanleiding van de uitspraak van Andriessen in
Buitenhof ,,alle aanschrijvingen'' voor technolease bij
Financiën op en kreeg van het departement twee documenten. De
eerste aanschrijving over technolease is van 18 augustus 1994, waarin
directeur-generaal belastingen J. van Lunteren de hoofden van de
Belastingdienst informeert over het bestaan van een ambtelijke werkgroep
die criteria voor technolease moet opstellen. Van Lunteren schrijft dat
over ,,lopende en nieuwe gevallen'' van technolease pas besloten kan
worden als de ,,op de korte termijn te verwachten criteria'' gereed
zijn. ,,In verband daarmee verzoek ik hen zich tot dat moment van
enigerlei toezegging of besluitvorming (...) te onthouden'', aldus Van
Lunteren op 18 augustus 1994.
Oud-minister Andriessen wil nu niet reageren op de informatie van
Financiën.
De tweede aanschrijving die het departement heeft overlegd, is van 26
augustus 1994 waarin aan de hand van het advies van de werkgroep de
criteria voor technolease worden gesteld. Deze aanschrijving houdt
formeel de mogelijkheid voor technolease open, maar wordt door
betrokkenen en fiscaal deskundigen aangeduid als ,,het einde van de
technolease''. Sinds deze aanschrijving heeft de Belastingdienst geen
gevallen van technolease meer goedgekeurd.
Van Miert is vooral geïnteresseerd in het bestaan van ,,toetsbare
en objectieve criteria'' omdat DAF en Nedlloyd geen arrangement voor een
technolease kregen toegezegd in dezelfde periode dat Philips en Fokker
de regeling wel mochten gebruiken. De Algemene Rekenkamer kwam in een
rapport van oktober vorig jaar al met de waarneming dat er geen criteria
bestonden toen Philips en Fokker hun technolease kregen; Van Miert heeft
dit rapport bij de Nederlandse regering opgevraagd. De conclusie van de
Rekenkamer is van officiële zijde steeds tegengesproken. Ook
Andriessen ontkende in Buitenhof ten stelligste dat er sprake was
van concurrentievervalsing. ,,Hier was niets met discriminatie. Hier
werd niet het ene bedrijf anders behandeld dan het andere'', aldus de
oud-minister toen. Gisteravond wilde Andriessen niet reageren op de
informatie van Financiën. ,,Ik ga daar geen reactie op geven'',
aldus de oud-minister, die geen
nadere vragen wilde beantwoorden.
NRC Handelsblad, 28 februari 1997
|
NRC Webpagina's
februari 1997
|