Afhaken Rabobank bemoeilijkt herstart Fokker
Door onze redacteuren
Door BEN GREIF en MARC SERNÉ
ROTTERDAM, 26 FEBR. De Rabobank speelt geen rol meer
bij een mogelijke
herstart van Fokker. De kansen op redding van de failliete
vliegtuigbouwer zijn daarmee volgens bestuursvoorzitter H. Wijffels van
Rabo ,,aanzienlijk gereduceerd''.
Politiek Den Haag heeft volgens de Rabo-topman negatief gereageerd op
een door zijn bank uitgewerkte fiscale constructie voor het benutten van
Fokkers omvangrijke compensabale verlies. Daarom heeft de bank besloten
geen rol meer te spelen bij een doorstart. ,,De Rabo heeft dit hoofdstuk
gesloten'', zei Wijffels, ,,tenzij Den Haag ons er weer om vraagt.''
Wijffels weet de opstelling van de Nederlandse regering onder meer aan
de terughoudendheid in Den Haag sinds de onrust over de
technolease-constructies bij Philips en Fokker is opgelaaid na
publicaties in deze krant. ,,Het lijkt wel of de terughoudendheid in Den
Haag daarop terug te voeren is.'' De bankier tekende aan dat het juist
de Nederlandse overheid is geweest die zijn bank destijds had gevraagd
een suggestie aan te reiken over hoe de fiscaal compensabele verliezen
bij Fokker productief gemaakt konden worden.De uitkomst ervan werd
echter door de Staat verworpen. Teleurgesteld is Wijffels officieel
niet: ,,We doen veel voorstellen; de ene keer worden ze verworpen, de
andere keer niet.''
Volgens waarnemers is de kans op een herstart van Fokker gering, hoewel
gisteren in overheidskringen weer gesproken is over de bereidheid van
het kabinet-Kok voor 425 miljoen gulden deel te nemen in een nieuw
Fokker. Als voorwaarde stelt de overheid dan onder meer dat private
partijen het eens worden over zo'n doorstart en beschikken over een goed
uitgewerkt businessplan, dat perspectief biedt voor de toekomst.
Bovendien moet er een
behoorlijke garantie zijn voor de werkgelegenheid bij Fokker in
Nederland. De overheidsbijdrage is bedoeld als eigen vermogen voor het
nieuw op te starten Fokker. Van eventuele ontwikkelingskredieten voor
het ontwerpen van een nieuw type vliegtuig is nog geen sprake.
De overheid neemt wat dat betreft hetzelfde standpunt in als tijdens de
afgelopen onderhandelingen met Samsung toen eind vorig jaar sprake was
van een mogelijke overname van Fokker door de Zuidkoreanen. De scepsis
over een eventuele doorstart van Fokker is in Den Haag evenwel groot.
,,Het duurt allemaal te lang'', zegt een betrokkene. Hij wijst op de
tegenstelling die er bestaat tussen initiatiefnemer Deleye en Fokker
Aviation.
Sinds enkele maanden probeert bestuursvoorzitter Deleye van Begemann een
nieuw Fokker op te tuigen met hulp van onder meer de Maleisische
regering. Met het Maleisische staatsbedrijf Khazanah is al praktisch een
akkoord bereikt over een deelname van 49 procent in een nieuw Fokker.
Financiers, onder wie Deleye en vermoedelijk de broers Joep en Jeroen
van de Nieuwenhuyzen, zouden samen met Stork de resterende 51 procent
voor hun rekening nemen.
De onderhandelingen willen evenwel niet vlotten, onder meer door de
weigerachtige opstelling van Stork. Dat concern bezit sinds afgelopen
zomer het service- en onderdelenbedrijf Fokker Aviation. Voor Stork is
dat een heel aantrekkelijke nieuwe dochter. Met Airbus heeft Stork al
een een letter of intent getekend om deel te nemen in de
ontwikkeling van een super-Airbus voor 600 passagiers of meer, terwijl
het onderhoudsbedrijf van het vroegere Fokker tevens aantrekkelijke
onderhoudscontracten in de wacht heeft gesleept van Boeing.
Stork-topman Hovers is bang dat die activiteiten onder druk komen te
staan wanneer Fokker Aviation weer met Fokker in zee moet gaan. Dan
wordt Stork, hoe kleinschalig ook, immers een concurrent van Airbus en
Boeing. Formeel kan Stork gedwongen worden zijn medewerking te verlenen
aan een herstart van de failliete vliegtuigfabriek. In het koopcontract
is daarover een clausule opgenomen.
Stork profiteert flink van Fokker Aviation. De koopprijs van Aviation
was niet al te hoog (300 miljoen gulden), het bedrijf maakt winst en nam
bovendien een stuk van Fokkers compensabele verlies mee. Aviation
verzorgt niet alleen het onderhoud van de 1200 Fokker-toestellen in de
wereld, het bezit ook belangrijke technische kennis (vooral voor
constructie van onderdelen) en certificaties die onontbeerlijk zijn voor
het herstarten van de vliegtuigfabricage. Om die reden willen de
Maleisiërs per se Aviation, of althans de relevante delen van dat
bedrijf, in de transactie betrekken. Kaderleden van de Industriebond FNV
bij Fokker Aviation staan niet te juichen over die plannen. Weliswaar
zou langer werkgelegenheid kunnen worden behouden voor de 600 mensen die
nu op Schiphol-Oost de laatste Fokkers afbouwen, maar tegelijkertijd
staan dan 2400 banen bij het Stork-bedrijf op het spel. In een brief aan
het personeel vraagt de kadergroep zich af of ,,hier prestige en
financieel gewin van enige partijen de overhand hebben gekregen ten
opzichte van de doelstelling van een echte doorstart''.
Stork is ook om andere redenen niet erg enthousiast om, in ruil voor een
participatie in Fokker Nieuw, een stuk van Aviation af te staan. Het
Naardense concern ziet enkele grote obstakels. Een daarvan is het
ontbreken van een akkoord over het hervatten van de vleugelbouw met het
Noordierse Shorts. De tweede hinderpaal vormt het vraagstuk van de
compensabele verliezen van het failliete Fokker. Die verliezen spelen
een cruciale rol in de plannen van Deleye. De Rabobank had hiervoor de
constructie bedacht waarbij de activa van Fokker met een partij
obligaties in een nieuwe vennootschap worden ondergebracht. De
obligatierente zou kunnen worden weggestreept tegen het compensabele
verlies, een manier om de fiscale verliescompensatie onmiddellijk te
activeren. Nu dit Rabo-plan is afgewezen en de bank zelf geen rol meer
speelt bij de doorstart, zijn de plannen van Deleye voor een herstart
van Fokker volgens waarnemers ernstig bemoeilijkt.
NRC Handelsblad, 26 februari 1997
|