Tijd om te kiezen in de ruimtelijke ordening
FLORIS VAN STRAATEN
Het nieuwe kabinet beloofde deze zomer nog voorzichtig een
'houtskoolschets' voor de ruimtelijke ordening in de volgende eeuw, die
nog voor het eind van het jaar gereed zou moeten zijn. Maar aan minister
J.Pronk was zulke behoedzaamheid bij de mondelinge toelichting op zijn
eerste begroting als minister van VROM niet besteed. In robuuste
penseelstreken schilderde hij alvast welke kant Nederland volgens hem
uitmoet.
De bewindsman wil transportstromen en andere economische activiteiten
zoveel mogelijk onderbrengen in een beperkt aantal niet te brede
corridors tussen steden, waarbij rekening wordt gehouden met de ligging
van ons land in Noordwest-Europa. Het heeft volgens hem geen zin te doen
alsof Nederland op zichzelf staat. Hij hoopt te vermijden dat er tal van
stedelijke knooppunten tussen die corridors ontstaan, omdat dat
gemakkelijk zou kunnen leiden tot een onwelkome lintbebouwing. Pronks
motto: ,,Het is tijd om te kiezen. Ik kies voor concentratie en
selectiviteit.''
Of Pronks schilderij ook werkelijkheid zal worden, staat nog te bezien.
De begrotingsparagrafen van zijn eigen departement over de ruimtelijke
ordening vormen intussen een flauwe afspiegeling van zijn bevlogen
presentatie, afgelopen vrijdag. En of de rest van Nederland zich hierin
kan vinden, is ook nog een vraag.Op het terrein van het milieubeleid
blijkt de nieuwe minister niet minder onstuimig. Hij legde uit dat de
doelstelling van het kabinet om de uitstoot van het schadelijke CO te
verminderen, dreigt te mislukken. Terwijl die uitstoot eigenlijk al naar
beneden had moeten gaan, steeg die vorig jaar opnieuw met twee procent,
mede als gevolg van de sterk groeiende economie.
Pronk stelt daarom extra maatregelen in het vooruitzicht om die emissies
wel degelijk naar beneden te brengen, zoals ook in EU-verband is
overeengekomen. Er kon geen sprake van zijn dat Nederland met zijn armen
over elkaar zou wachten totdat andere landen actie zouden ondernemen om
hun luchtverontreiniging eerst aan te pakken. Pronk: ,,We willen de EU
helpen die voorwaarden te vervullen door zelf alvast in die richting te
werken.''Daarbij zullen wat Pronk betreft prijsprikkels niet moeten
worden geschuwd. Wanneer een product slechts met veel vervuiling als
gevolg kan worden gemaakt, dient dat ook in de prijs tot uiting te
komen. Omgekeerd zouden milieuvriendelijke en energiebesparende goederen
juist moeten worden aangemoedigd.
Voor dat laatste heeft het kabinet voor de komende vier jaar ruim 600
miljoen gulden gereserveerd, waarvan volgend jaar 70 miljoen beschikbaar
is. Pronk noemde als voorbeeld een 'groene' ijskast, die met weinig
energie toe kan. Het kabinet wil zulke apparaten testen en als ze de
keuring doorstaan, klanten daarop een substantiële korting bieden.
Ook komen er directe of indirecte subsidies voor mensen die het
energieverbruik in hun huizen terugbrengen via dubbele beglazing en
andere maatregelen. Het kabinet besluit vóór de komende
zomer hoe dit beleid gestalte zal krijgen.
De nieuwe minister van Verkeer en Waterstaat, T.Netelenbos, hield een
heel wat ingetogener verhaal dan haar collega Pronk. Hier geen grillig
olieverfschilderij maar een grijze bouwtekening uit de koker van haar
ambtenaren. Netelenbos had kennelijk geen zin in controverses bij de
eerste presentatie van haar begroting. Zo deed ze het voorkomen alsof
twee van de zorgenkinderen van het departement van de laatste jaren, de
Betuwelijn en Schiphol, inmiddels onder controle zijn.
Kalm zette ze uiteen dat het nu werkelijk te laat is om de Betuwelijn
nog ter discussie te stellen, omdat er al voor een kleine vier miljard
gulden is aanbesteed. In de loop van volgend jaar al zal de rest zijn
beslag krijgen. Of daarbij nog een bijdrage van het bedrijfsleven van
1,5 miljard gulden is te verwachten of niet, doet er volgens haar niet
toe. ,,Die lijn komt er gewoon.''
Op het thema 'Schiphol' week Netelenbos geen duimbreed af van de
standpunten van haar voorgangster Jorritsma. Ze betoogde dat er alle
reden was aan te nemen dat de rechter het kabinet in het gelijk zou
stellen, mocht dat worden gedaagd wegens schendingen van de wettelijke
geluidsvoorschriften. Er wordt immers al hard gewerkt aan nauwkeuriger
geluidsnormen en het aantal woningen dat geluidshinder ondervindt in de
zone rond Schiphol zelf is binnen de juridische grenzen gebleven. Wel
gaf ze toe dat de aanleg van een vijfde baan op Schiphol vertraging had
opgelopen door een recente uitspraak van de Raad van State. Die
oordeelde dat het kabinet bij zijn plannen voor een vijfde baan
onzorgvuldig te werk was gegaan. Netelenbos zei dat het kabinet er alles
aan wil doen de opgelopen vertraging in te halen. Bovendien zal het
kabinet nog voor het eind van het jaar besluiten waar de verwachte
verdere groei van de luchtvaart in Nederland het beste kan worden
opgevangen: op Schiphol zelf of elders.
Uit de memories van toelichting op de begroting van zowel Verkeer en
Waterstaat als van VROM blijkt dat er nog veel beleidsvoornemens uit het
regeerakkoord vastere vorm moeten krijgen. Zo verschijnt volgende maand
het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport, dat helderheid moet
verschaffen over de besteding van enkele tientallen miljarden guldens
die het kabinet tot 2010 wil besteden aan infrastructuur en
leefomgeving. Het ministerie van VROM wacht nog op een berekening van
het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) van de effecten
op het milieu van het beleid zoals dat in het regeerakkoord is
geformuleerd. De conclusies daarvan moeten mede richting geven aan
Pronks milieubeleid, samen met de eerder genoemde houtskoolschets voor
de ruimtelijke ordening.
Hierdoor hebben de begrotingen van beide departementen vooralsnog iets
vrijblijvends. Dat weerhield minister Netelenbos er niet van in de
memorie van toelichting te schrijven: ,,Kortom, Verkeer en Waterstaat is
volop aan de slag om onze dynamische delta klaar te maken voor de
volgende eeuw.''
VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER
J. Pronk (PvdA)
Budget: 8,5 miljard
Percentage van de totale begroting: 3,6
Ambtenaren: 4.600
VERKEER EN WATERSTAAT
T. Netelenbos (PvdA)
Budget: 14,6 miljard
Percentage van de totale begroting: 6,3
Ambtenaren: 15.000 (van wie 11.300 bij Rijkswaterstaat)