'Geld terug van Europese Unie? Vergeet het maar'
Vanuit zijn woning in Brussel volgt Frans Andriessen, voormalig
Eurocommissaris, de Nederlandse politiek op de voet. Na bestudering van
het regeerakkoord en de Miljoenennota constateert de prominente CDA'er
dat het tweede kabinet-Kok een veel minder degelijk begrotingsbeleid
voert dan het eerste.
Cees Banning en J.M. Bik
Hij sloeg de deur van de Nederlandse politiek dicht in 1980. De minister
van Financiën in het kabinet-Van Agt/Wiegel speelde va banque:
hij wilde extra bezuinigingen maar kreeg ze niet. De CDA'er verliet
de nationale politiek en werd een jaar later lid van de Europese
Commissie in Brussel, een functie die hij twaalf jaar zou bekleden. Via
Mededinging, Landbouw en Externe Betrekkingen werd hij de 'onderkoning
van Europa'. Op dit moment is Andriessen onder meer hoogleraar Europese
integratie aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Vanuit zijn huis in Brussel
volgt de 69-jarige Andriessen de Nederlandse politiek op de voet,
minister Zalm in het bijzonder. Toen de christen-democraat eind jaren
zeventig het ministerie van Financiën leidde, was Zalm als hoofd
van de afdeling begrotingsvoorbereiding een van zijn naaste medewerkers.
Zalm presenteert vandaag zijn vijfde Miljoenennota. Een bijzondere, want
op 1 januari 1999 begint de EMU. De wisselkoersen van de deelnemende
lidstaten liggen vast, de gulden is vervangen door de euro, al mag er
nog drie jaar met gulden, 'knaak', 'snip' en 'vuurtoren' worden betaald.
Bij hem op tafel ligt het regeerakkoord van het tweede paarse kabinet -
vol met onderstrepingen, doorhalingen en opmerkingen in de kantlijn - en
de Miljoenennota 1999. ,,De Europese dimensie is zwak'', constateert
Andriessen. ,,Dat geldt voor het regeerakkoord en voor de begroting
1999. Wat ze over Europa zeggen, vind ik weinig imponerend.''
De voormalig minister van Financiën is streng over zijn opvolger,
maar prijst het door Zalm ingevoerde begrotingsbeleid waarbij normerende
afspraken zijn gemaakt over de uitgaven. ,,Het heeft rust gebracht in
het begrotingsproces'', constateert Andriessen, die direct een
relativerende opmerking maakt. ,,Maar het beleid is nog niet echt
getest. Het kabinet had de wind in de rug. Maar hoe houdt het zich bij
tegenwind? Het nieuwe regeerakkoord van PvdA, VVD en D66 ademt een sfeer
van 'we kunnen weer'. Het paars van Paars II is veel roder dan het paars
van Paars I.''
Is Paars II de prolongatie van Paars I?
,,Na bestudering van regeerakkoord en Miljoenennota kom ik tot de
conclusie dat ik veel van de degelijkheid van Paars I kwijt ben. Dat
trok drie miljard gulden uit voor nieuw beleid en bezuinigde achttien
miljard.
Paars II trekt tien miljard uit voor nieuw beleid en bezuinigt bijna
acht miljard.
,,Nader bekeken zijn de bezuinigingen b-o-t-e-r-zacht. Verbetering van
de doelmatigheid van de overheid, een beter inkoopbeleid,
arbeidsvoorwaarden van de ambtenaren, fraudebestrijding. Het is het
bekende, voorspelbare, rijtje. Ik geef u op een briefje: die acht
miljard gulden aan bezuinigingen worden niet gerealiseerd.
,,De financiering van het regeerakkoord is zeer zwak. In de
Miljoenennota staat dat vijftig procent van de uitgaven voor nieuw
beleid in de eerste jaren worden gedaan; die intensivering kun je nooit
meer ongedaan maken. Maar of de financiering daarvan ooit beschikbaar
komt, moet je nog maar afwachten.
,,Er zijn enorme resultaten geboekt bij het verkleinen van het
financieringstekort. Dat is dankzij het gevoerde beleid, maar in
belangrijke mate ook een gevolg van de gunstige internationale
ontwikkeling. Volgend jaar blijft het tekort gestabiliseerd op 1,3
procent en uiteindelijk wil het kabinet uitkomen op een tekort van 1,0
procent, mits alle veronderstellingen uitkomen. Financiële
tegenvallers resulteren in een hoger tekort. Maar het Stabiliteitspact
dat Nederland met de Europese landen heeft gesloten, eist een tekort van
nul of een overschot. Waarom boekt Nederland dan tegenvallers weg in het
tekort? Ik vind dat niet solide. Paars II doet veel te weinig aan de
reductie van het tekort.''
Had het vorige kabinet de begroting in evenwicht moeten brengen?
,,Absoluut. Paars I had het economisch tij mee, ze hebben een geweldige
kans laten liggen. De Miljoenennota heeft geen goede toon. President
Duisenberg van de Europese Centrale Bank ziet bij een aantal Europese
landen vermoeidheidsverschijnselen ten aanzien van het terugdringen van
het tekort; dit kabinet lijdt daar ook aan.
,,Het tekort moet naar nul. Volgend jaar moet een bedrag van 31,2
miljard gulden worden betaald over de staatsschuld, waarmee de
rente-uitgaven de tweede post van de rijksbegroting zijn. Dit bedrag
stijgt in deze kabinetsperiode met ruim drie miljard gulden. In het
beleid moet de prioriteit liggen bij het terugdringen van de schuld. Al
die ingewikkelde bezuinigingsoperaties, die voor een deel onrealistisch
zijn, zijn dan niet meer nodig.
,,Het kabinet gaat uit van een economische groei van drie procent in
1999; en voor de hele periode geldt een gemiddelde van 2,25 procent. Ik
vind dat veel te rooskleurig, ik vrees dat de discussie 'wat doen we met
de meevallers' die het debat over de regeringsverklaring beheerste, op
korte termijn zal omslaan in 'wat doen we met de tegenvallers'.''
Bij een tegenvallende economie komt er minder geld in de schatkist, u
voorziet ook extra uitgaven?
,,Het kabinet gaat uit van een loonstijging van drie procent. Naarmate
de overheid zich meer op de markt oriënteert, is dat onrealistisch.
Daarnaast is de volledige koppeling hersteld, dus zullen de uitkeringen
volledig de loonstijging volgen. Het kabinet signaleert knelpunten op de
arbeidsmarkt en dat vertaalt zich in hogere lonen. Ik heb het gevoel dat
de vakcentrale FNV hoger inzet dan de drie procent die nu in de stukken
staat. De salarissen van ambtenaren, mensen in de zorgsector èn
de uitkeringen zullen dus stijgen. Aan de uitgavenkant is een reserve
opgenomen van één miljard gulden. Ik vrees dat het kabinet
die snel zal moeten aanspreken en ik vraag me af of die reservering wel
voldoende is.''
U signaleert dat het beleid roder is geworden. VVD en D66 hebben fors
ingeleverd. Hoe verklaart u dat?
,,De behoefte om Paars II tot stand te brengen is groter geweest dan de
bereidheid om een breuk te riskeren op punten die voor de VVD vitaal
waren. Ik kan het niet anders uitleggen. Het blijkt ook uit de het zeer
gedetailleerde regeerakkoord, dat wantrouwen weerspiegelt.''
Voorbeelden?
,,Het belastingplan voor de volgende eeuw. Het vorige kabinet
presenteerde een verkenning. Zonder dat wetenschap en politiek zich
uitvoerig met de verkenning hebben kunnen bezighouden, heeft een klein
clubje bepaald dat de verkenning hèt belastingplan voor de
volgende eeuw wordt. Ik vind dat niet democratisch. De inspraak uit
politiek en samenleving was minimaal. Zaken als een planologische
kernbeslissing zijn onderwerp van een referendum, maar het belastingplan
wordt afgehandeld in een torenkamertje. Dat is niet in de geest van onze
parlementaire democratie. De ruimte voor de nieuwe ministers en de
Tweede Kamer is trouwens door het gedetailleerde regeerakkoord zeer
beperkt.''
Een regeerakkoord wordt geschreven op basis van veronderstellingen. Maar
die kunnen snel veranderen en dan heb je een nieuwe situatie.
,,Dat zie je op dit moment ook al. Duisenberg doet er niet al te somber
over, maar hij wijst er wel op dat de situatie in Rusland en Azië
een dempend effect hebben op de groei van de Europese economie. En gaan
we de wereld even rond: in Amerika vliegen de onsmakelijkheden door de
lucht; Rusland is een bron van grote instabiliteit; Japan heeft geen
leiding; Duitsland staat voor een fundamentele ommekeer - de kans op een
politieke machtswisseling is er groot. Dat zijn de landen waar het in de
wereld om draait; economisch en politiek. Daar reageert de economie op:
de dollar keldert, de beurzen razen omlaag, en als die eenmaal in
beweging zijn, dan stop je dat niet één, twee, drie. En
dan heb ik het nog niets eens over de olieprijs en de aardgasbaten.
,,De kans is groot dat we volgend jaar een heel andere Miljoenennota
hebben dan deze rozige. Dan wordt de politiek weer interessanter. Maar
je moet het vermogen van premier Kok niet onderschatten om in zwaarder
weer het schip op koers te houden. Ik geloof niet dat we over
één of twee jaar een kabinetscrisis zullen hebben omdat
het economisch tegenzit.''
De bezuinigingen op de Europese contributie, zijn die haalbaar?
,,De inzet van de onderhandelingen is 1,3 miljard gulden aan het eind
van de periode, maar het bedrag is al helemaal ingeboekt. Er zit
spanning tussen het enthousiasme voor de EU-uitbreiding en de claim om
aanzienlijk minder aan de Europese begroting te betalen. Maar dat is in
Europa wèl afhankelijk van unanimiteit, en daar is gewoon geen
sprake van.''
Minister Zalm zegt bovendien uit zijn andere mondhoek dat Nederland uit
de Europese kas meer subsidie moet krijgen. Kan dat
politiek-psychologisch, een land met een geslaagd poldermodel en een
bloeiende economie dat in één adem meer geld uit Brussel
én minder geld voor Brussel eist?
,,Nee, dat lukt niet, en dat kan ook niet. Ik begrijp de wervende
teksten daarover dan ook niet goed. We zeggen: de Europese uitgaven
moeten omlaag, en dan willen we minder bijdragen. Zalm spreekt ook over
een nettobegrenzer (een EU-maximering per land van het nettoverschil
tussen bijdragen en ontvangsten, red.), waarmee hij het
eigen-middelenbesluit en daarmee de Europese financiën ten
principale aan de orde stelt. Maar daar heeft niemand zin in, terwijl er
unanimiteit voor nodig is.
,,Tegelijkertijd zegt hij: we willen zelf meer geld krijgen en dat dan
met name gebruiken voor de grote steden. Hierin zit een spanning die
niet uit te leggen valt. Ik geef de regering de verzekering dat ze
daarmee in Europa dan ook op de grootst mogelijke weerstand zal
stuiten.''
Nederland wil per se geen kortingen ten nadele van de uitgaven voor de
uitbreiding van de EU. Waar zou dat geld dan vandaan moeten komen?
,,Ik denk dat de redenering is: we moeten eerst en vooral beginnen met
de Europese begroting in te krimpen. Nederland maakt dan ook bezwaar
tegen het uitgangspunt van de Europese Commissie, die voor de periode
2000-2006 is uitgegaan van financiële verkenningen. Terwijl de
Nederlandse regering zegt: maar je moet uitgaan van de realiteit. Die
realiteit ligt nu circa 25 miljard gulden beneden die verkenningen. Daar
zou dan natuurlijk geld uit moeten komen dat, in eerste instantie neem
ik aan, dan moet gaan naar Nederland als eerste netto-betaler.''
Hoe groot is die kans dat het zo gaat. Zalm noemt beheersing van de EU-
uitgaven 'een hoofdpunt' in de onderhandelingsinzet voor de Agenda 2000,
waarin de Europese financiering tot 2006 moet worden geregeld.
,,Die kans is nihil. De Europese begroting voor 1999 gaat zelfs uit van
iets dalende uitgaven. Wil je verder gaan, dan moet je er substantieel
in snijden. Dan moet je de structuurfondsen of de landbouwuitgaven
beperken; daar gaat tachtig procent van de begroting aan op. Dat is met
de landbouwuitgaven politiek uitermate moeilijk; met de structuurfondsen
idem dito, want dan komen Spanje en andere Zuid-Europese landen
opzetten. En, nogmaals, alle besluiten moeten unaniem worden genomen.
Vergeet dat dus maar.''
Waarom wil Nederland nu geld terug, terwijl Wim Kok, de toenmalige
minister van Financiën, in 1992 op de EU-top in Edinburgh akkoord
ging met de afspraken daarover tot 2000? We zijn toch niet armer
geworden sindsdien?
,,De teruggang van onze positie is in hoofdzaak te wijten aan de
hervorming van het landbouwbeleid. Ook speelt een rol dat de baten van
de structuurfondsen vooral naar een paar zuidelijke landen gaan en
bovengemiddeld welvarende Europese landen bijna vanzelf netto-betalers
worden. Dat geldt voor ons en ook voor de landen die er in de laatste
toetredingsronde zijn bijgekomen: Zweden, Oostenrijk en Finland. ,,De
Nederlandse klacht is dat wij in de middenmoot van de rij van welvarende
landen zitten en in de top als netto-betaler. Voor die klacht kan je
best enig begrip hebben. Qua inkomen per hoofd van de bevolking zitten
we op de achtste plaats in Europa. Ten tijde van de besluiten van
Edinburgh over de Europese financiering was die verandering in het
landbouwbeleid al op komst. Men moet dat in zijn historische verband
zien. We zaten toen ook in de eindfase van de onderhandelingen over een
nieuwe opzet in de wereldhandel, ik was daar zelf als Eurocommissaris
bij betrokken. Nederland had als handelsnatie een geweldig belang bij
een liberaal handelsakkoord en een Europese Unie die daarin met haar
landbouwbeleid ingekaderd werd.
,,Wat wij nu doen in het debat over de netto-bijdrage, is wat we anderen
verweten toen we nog netto-ontvanger waren. Nederland is daarover pas
gaan praten, een paar jaar geleden, sinds het in Europa zelf
netto-betaler is geworden. Wij hebben nu zelf de blik op dat probleem
vernauwd tot het kaseffect. Precies dat hebben we ooit bijvoorbeeld de
Britten verweten.''
Stel u krijgt op Prinsjesdag een telefoontje: 'Frans, wil je voor het
CDA het debat tijdens de algemene en politieke beschouwingen voeren'?
(Lachend),,Wat God verhoede.''
Op welke punten moet het CDA oppositie voeren?
,,Dat is een zaak voor De Hoop Scheffer en die weet zelf wel hoe hij
oppositie moet voeren, al had hij van mij kritischer over het
regeerakkoord mogen spreken. Dit paarse kabinet neemt veel risico's, het
investeert te weinig in de zorg, in kennis en in de infrastructuur. We
zijn te 'insprakerig' om tot krachtige uitspraken te komen. En inspraak
zonder uitspraak leidt tot tegenspraak.''
En waar ligt uw prioriteit?
,,Het tekort moet eerst naar nul. Vanuit een begroting die in evenwicht
is, moet je naar een investeringsmentaliteit. We zijn een klein land met
een grote bevolking. De kwaliteit van onze leef-, woon- en werkomgeving
moet worden verbeterd. Daar moet je voor investeren. ,,Het is jammer dat
de zeer gunstige economische ontwikkeling van de afgelopen jaren
daarvoor niet is benut.''