'Echt superbehoedzame cijfers'
Bij de start van Paars I zat de economie in een dal en was er bereidheid
om te bezuinigen. Bij de start van Paars II lijkt het andersom, maar
minister Zalm (Financiën) maakt zich geen zorgen. ,,Er zijn goede
afspraken gemaakt. Ik ben niet pessimistisch.''
Karel Berkhout en Hans Nijenhuis
Een storm uit het Oosten jaagt de effectenbeurzen omlaag. De vrees voor
besmetting door de crises in Azië en Rusland steekt de kop op. In
Den Haag zijn al geluiden te horen dat het kabinet te optimistisch heeft
begroot. Maar minister Zalm (Financiën) geeft geen krimp: ,,Anders
dan in het verleden is de begroting niet meer afhankelijk van de
conjunctuur.''
Bij de start van het eerste kabinet-Kok ging het economisch matig en was
de bereidheid te bezuinigen groot. Nu gaat het al lange tijd heel goed.
Ministers praten vooral over 'investeren', terwijl elders in de wereld
inmiddels de ene na de andere crisis de kop op steekt. Is de taak van de
minister van Financiën lastiger geworden?
,,Er is zeker sprake van een klimaatverandering. Dat zag je al in de
verkiezingsprogramma's. De VVD wilde veel minder bezuinigen dan in 1994
en de PvdA had vooral uitgavenverhogingen. Bij de formatie was er een
neiging om te denken van 'dit jaar vier procent economische groei,
waarom zou dat de komende jaren niet ook kunnen gebeuren?' Maar gelukkig
hebben we in het regeerakkoord voor eenzelfde conservatieve basis
gekozen als vier jaar geleden, namelijk een groeivoet van 2 2,5
procent. En daar zijn alle sommen op gebaseerd. Het kan slechter
uitkomen, maar ook beter. We zullen wel zien. Er zijn goede afspraken
gemaakt waar de handtekeningen van drie fracties onder staan en die gaan
we dus gewoon realiseren. Ik ben niet pessimistisch.''
Anderen wel, zoals Van Wijnbergen, de secretaris-generaal van
Economische Zaken. Is gezien de internationale turbulentie het
'behoedzame scenario' wel behoedzaam genoeg?
,,Ach, dat zijn een beetje dagkoersen, hoor. Zes weken geleden vond
iedereen het absurd conservatief. Bij de formatie was de teneur dat de
meevallers wel erg voor het oprapen lagen en dat ze toch niet opgeraapt
werden. Nu hebben we dan problemen in de economische dwerg Rusland...,
economische dwerg, ja, gemeten naar het aandeel in de wereldhandel.
België is voor ons veel belangrijker. Ik ken de cijfers niet
precies, maar ik heb het vermoeden dat wij een grotere speler zijn op de
wereldmarkt dan Rusland. Maar goed, na al dat optimisme is nu dan ineens
algemene somberheid troef. Beide reacties zijn overdone. Het kan
er bij mij niet in dat de zekerheid dat die geraamde 2,25 procent groei
veel te laag is, binnen enkele weken omslaat in de zekerheid dat die
2,25 procent veel te hoog is. Met prognoses blijft het altijd
behelpen.''
Er bestaan ook twijfels over de hardheid van de voorgenomen
bezuinigingen. Hoe zeker is het bijvoorbeeld dat Nederland 1,3 miljard
gulden kan besparen op de afdrachten aan de Europese Unie met de
uitbreiding naar Oost-Europa in het vooruitzicht?
,,We hebben daar een paar ijzers in het vuur. De makkelijkste is een
beheerste ontwikkeling van de uitgaven van de Europese Unie. We zijn in
de begroting uitgegaan van de voorgestelde Agenda 2000 van de Europese
Commissie. Als de Commissie haar zin krijgt, komt er een uitbundige
groei van de uitgaven. Maar als we er alleen al in zouden slagen om met de lidstaten een even
beheerste uitgavenontwikkeling te realiseren als in de jaren '97, '98 en
'99, dan hebben we al 1,3 miljard verdiend. Onder de collega-ministers
van Financiën in de EU bestaat daarvoor een breed draagvlak.
,,Daarnaast is er nog een bondgenootschap van vier landen, Duitsland,
Oostenrijk, Zweden en Nederland, voor een netto-begrenzer (waarmee de
nationale afdrachten aan een maximum worden gebonden, red.). Als we dat
voor elkaar zouden krijgen, dan praten we al gauw van een besparing van
een miljard.
Die hebben we niet ingeboekt. Het zijn echt superbehoedzame cijfers.
Bovendien, en dat is een verschil met vier jaar geleden, de strategie
van de regering wordt nu gesteund door alle drie de coalitiepartijen.
Toen ik net aantrad en voor het eerst die nota over de netto-positie van
Nederland uitbracht, werd ik door een van de coalitiepartners nog
uitgemaakt voor knakenpoetser. Hetgeen voor het buitenland nou niet echt
duidde op een homogene opstelling.'' Hoe denkt u 2,2 miljard te kunnen
weghalen bij de rijksambtenaren?
,,Het bedrijfsleven kent elk jaar een productiviteitsstijging, volgens
berekeningen van het Centraal Planbureau is dat de komende jaren
gemiddeld 1,25 procent per jaar. In de zakelijke dienstverlening is het
1 procent per jaar. Daar kun je dan voor de overheid toch ook wel van
uitgaan? Nou, wat wij doen is dit: we romen die productiviteitsgroei
voor 0,55 procent af. Onderwijs, gezondheidszorg, defensie en de politie
zijn hiervan uitgezonderd, maar dan blijft er toch nog een basis van
zo'n 20 miljard over waarop die korting van 0,55 procent wordt
toegepast. Het realiseren van deze bezuinigingen is ook geen probleem:
we korten het gewoon op de budgetten.
,,Daarnaast willen we vijf procent minder ambtenaren op de
departementen, de Haagse bureaucratie. Ik heb het dan niet alleen over
meer productiviteit, maar ook over minder produceren. En dat kan geen
kwaad. Op departementen komt de groei van de arbeidsproductiviteit
vooral tot uitdrukking in meer rapporten.''
Waar bijvoorbeeld?
,,Laat ik een voorbeeld nemen uit eigen huis: de 'Monitor lokale
lasten'. Die is ooit ontstaan, omdat de Kamer vroeg hoe het stond met
die lokale lasten. Nou, dat begint dan met een cijfermatige beschouwing.
Vervolgens wil iedereen weten hoe het gespecificeerd is voor gezinnen.
En daarna wordt het verder uitgesplitst per gemeente, en daarna naar
gezinssamenstelling. En dat gaat bij de bedrijven net zo. Per sector?
Ook dat wordt dan uitgezocht. En dan per regio. Hup, een regionale
indeling. Afijn, het is inmiddels zo'n pak papier geworden. (Houdt beide
handen zo'n veertig centimenter uit elkaar). Je kunt je afvragen of dat
nog wel nuttig is. En dat geldt voor meer van die nota's. Als de Kamer
eenmaal een nota heeft gevraagd, dan moet je hem elk jaar herhalen. We
gaan als kabinet eens kritisch kijken naar al die nota's die min of meer
standaard naar de Kamer gaan. Zo zijn er best wel dingen die wat minder
kunnen, zonder dat het land daarvan schade lijdt.''
Rekent de overheid zich niet rijk met het inboeken van zogenoemde
inverdieneffecten van 3,75 miljard gulden?
,,Er wordt net gedaan alsof dit iets nieuws is. We doen precies
hetzelfde als vorige keer. Als er een bonus is die voortvloeit uit het
voorgenomen beleid, dan mag je die best in beeld brengen. Als je geld
uittrekt om mensen die nu in de bijstand zitten werk te laten doen, dan
weet je toch dat je bijstandsuitkeringen bespaart?''
En, zijn de inverdieneffecten de vorige keer gerealiseerd?
,,Dat is moeilijk na te gaan. Het CPB heeft het wel geprobeerd, maar het
is moeilijk te zien waar meevallers precies vandaan komen en de
inverdieneffecten apart te lokaliseren. In het algemeen lijkt het erop
dat effecten van beleid eerder onderschat worden dan overschat.''
Het kabinet gaat nog steeds uit van een zeer gematigde loonstijging van
1,5 procent per jaar gemiddeld in vier jaar. Maar werknemers willen nu
wel eens meedelen in de economische groei. Wat vindt u van de looneisen
die de FNV zich voorstelt?
,,Begrijpelijk. Een loontrend van 3procent past bij een economische
groei van 4 procent. Maar als het behoedzame scenario van het CPB
waarheid wordt, zal de groei na 1999 afvlakken tot 2 procent. Dan krijg
je natuurlijk ook een andere loonontwikkeling. Daarnaast is er de
voorgenomen lastenverlichting, waarvan je een neerwaartse invloed op de
groei van de lonen mag verwachten.
,,Toch lijkt de grootste kans op een tegenvaller inderdaad te zitten bij
de loonontwikkeling. Als de economische groei hoger uitvalt dan de
geraamde 2,25 procent gemiddeld, gaan de lonen vermoedelijk omhoog en
daarmee ook de salarissen van ambtenaren en trendvolgers, en dus de
overheidsuitgaven. Om deze mogelijke tegenvaller op te vangen,
reserveren we de meevallers. Zo'n mogelijke meevaller is de rente. Die
staat nu op pakweg 4,3 procent, terwijl we voor komende jaren zijn
uitgegaan van 6 procent. Die rente zal waarschijnlijk niet zo laag
blijven, maar ook bij 5,5 procent besparen we een dikke miljard (op de
rente van de staatsschuld, red.) en die kunnen we goed gebruiken. Verder
is het zo dat als de economische groei meevalt, natuurlijk ook de
belastinginkomsten meevallen.''
Uit het rapport van het CBS over de economie van 1997 blijkt dat mensen
zonder eigen huis en aandelen nauwelijks hebben geprofiteerd van de
gestegen welvaart. Is het paarse beleid dus VVD-beleid geweest?
,,Dat rapport heb ik niet gelezen.'' Aarzelt voor het eerst even. ,,Maar
wacht maar tot de huizenmarkt in elkaar zakt... Overigens mag iedereen
van mij een eigen huis kopen, de hypotheekrente is aftrekbaar. Mensen
die nu nog huren doen dat vrijwillig.''
Baart het u zorgen dat de economische 'boom' voor een deel te danken is
aan consumptie, die is gefinancierd door het nemen van tweede hypotheken
op de 'overwaarde' van het eigen huis?
,,Daarvoor is het vermogenseffect te klein. Een kwart procent, een half
procent. Ik weet het niet. Ik maak me er ook niet druk over, zoals ik me
beleidsmatig hoe dan ook niet druk maak over een halve procent meer of
minder groei.''