NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 




Overzicht eerdere
afleveringen


 ZEILEN
 NEDERLANDSE TOP
 KOPEN
 TIPS VOOR KOPERS
 ZEILTYPEN
 BOUWEN
 BRUINE VLOOT
 ELEKTRONICA
 SUCCESSEN
 ORGANISATIES
 BOEKEN
 AGENDA
 APPARATEN
 INFORMATIE
 LINKS

| De purist | De dromer | De 'lonely wolf' | De bootjeklooier | De vertrekker | De pseudo-schipper | De poetser | Zeiltypen |

De pseudo-schipper

Hij is een man, noemt zijn boot 'een schip' en zichzelf schipper. De Nederlandse maritieme historie, de marine en de koopvaardij staan bij hem hoog genoteerd. Ergens in hoofd en hart van de pseudo-schipper moet het lonen wanneer de omgeving hem blijkt te ervaren als iemand die in de beroepsscheepvaart thuis is.

Om dat doel te bereiken, leent hij graag wat aansprekende symbolen uit de beroepsvaart. De pseudo-schipper laat zijn anker niet vallen maar 'presenteert' het anker. Als hij niet mikt op officiersniveau maar juist de echte zeebonk wil uithangen, heeft hij het over een 'spijker in de grond'. De pseudo-schipper noemt een kunstvezellijntje van tien millimeter dik een 'tros' en de ruimte waar 25 PK dieselvermogen is weggetimmerd 'de machinekamer'.

Een pseudo-schipper kan niets ergers overkomen dan afgaan in aanwezigheid van anderen. Passeert hij bijvoorbeeld een baggermolen aan de verkeerde kant en wordt hij tot de orde geroepen, dan heeft hij een slechte dag. Erger nog is gebrekkige stuurmanskunst. In sluizen leidt dat soms tot schrijnende taferelen.Hij staat aan het roer en bedient de motor. Echtgenote en kinderen moeten het werk doen aan dek. Dat betekent, als alles goed gaat: een lijn om een bolder leggen en even controleren of de stootzakken goed hangen. Maakt de schipper echter een fout en komt de boot dwars in de sluis te liggen, dan moeten meer dan eens vrouw en kinderen het ontgelden. De stemverheffing waarmee dat gepaard gaat, is gericht op de omgeving, want die moet weten dat zíj en niet híj in de fout ging.

NRC Webpagina's
20 mei 1998

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) MEI 1998