SELECTIE
Op het International Documentary Filmfestival Amsterdam zijn dit jaar
ongeveer tweehonderd documentaires te zien. Behalve retrospectieven en
themaprogramma's zijn er veel nieuwe films. Een greep uit het programma:
The Hunt van Niek Koppen sluit wonderwel aan bij de actualiteit. Dezer
dagen behandelt het Britse parlement een voorstel de traditionele
vossenjacht te verbieden, maar niemand verwacht dat het zal worden
aangenomen. Van binnenuit volgde Koppen een jaar lang de Ludlow Hunt in
Shropshire. Zonder schroom laat de nieuwe Master of the Hunt zien hoe
oude jachthonden worden afgeschoten en een uitgegraven vos eveneens de
kogel krijgt.
Boy Hero 001 luidt de codenaam van Pavlik Morozov, de jonge
Sovjet-pionier die in de jaren dertig werd vermoord nadat hij zijn eigen
vader als klassevijand had aangegeven. De Finse regisseur Pekka Lehto
verzamelde een schat aan beeldmateriaal over de Morozov-verheerlijking
en ontzenuwt die in de laatste minuten door een reconstructie van wat er
echt is gebeurd.
Public Housing is de titel van de nieuwe film van 'direct
cinema'-veteraan Frederick Wiseman, die bij wijze van uitzondering het
festival niet zelf bijwoont. Er loopt gedurende ruim drie uur maar een
enkele keer een blanke door het beeld in dit portret van de bewoners van
een buitenwijk van Chicago: een ouderwetse Wiseman, geheel gewijd aan
een facet van de Amerikaanse samenleving.
Ulrich Seidl De Oostenrijkse 'vieze man' van de eigentijdse
documentaire, roept met al zijn films vragen op over de mate waarin hij
de werkelijkheid heeft geënsceneerd. Ook bij Der Busenfreund valt
moeilijk te geloven dat de ontboezemingen van een Weense seksistische
wiskundeleraar spontaan in beeld zijn gebracht.
Bombay is de locatie van het derde deel van Marijke Jongbloeds
verkenningen omtrent de hoog opgeleide vrouw die niet aan de man kan
komen, onder het motto Fatal Reaction. De hoofdpersoon is een
welgestelde Indiase vrouwelijke vrijgezel.
The Underground
Orchestra, en niet Het ondergronds orkest, luidt op de valreep de titel
van de nieuwe documentaire van Heddy Honigmann. Vorig jaar opende zij
IDFA met O amor natural. Dit keer portretteerde ze muzikanten uit alle
windstreken, die hun geld verdienen in het labyrint van de Parijse
metro.
Hans van Manen is de hoofdpersoon van een videoportret door Ad
's-Gravesande, de directeur van de Nederlandse Film- en
Televisieacademie, en Sieuwert Verster. Met als ondertitel Master of
Movement tekenen de makers choreograaf en fotograaf Van Manen meer in
zijn motoriek en daden dan verbaal.
Angola is de naam van een enorm gevangeniscomplex voor langgestraften in
Louisiana. De Britse filmer Jonathan Stack laat in The Farm samen met
coregisseur Elizabeth Arbus aan de hand van deze moderne slavenplantage
de continuïteit zien in de Amerikaanse geschiedenis.
|