NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 




Overzicht eerdere
afleveringen


 FIETS
 TOEKOMST
 GEZONDHEID
 DIEFSTAL
 VEILIGHEID
 REPARATIES
 INTERVIEWS
 AGENDA
 VERDERE INFORMATIE
 GRAFIEKEN
 LINKS

| De dokter | De koerier | De Architect

De dokter

Dokter

Naam: Douwe de Vries
Beroep: huisarts Oud-West, Amsterdam
Leeftijd: 47 jaar

,,Een fiets, dat is gewoon het ideale vervoermiddel. Een fantastisch ding. Ik rij zo'n twintig kilometer per dag. In de binnenstad van Amsterdam ben je met de fiets gewoon altijd het snelst. Ik heb het uitgetest. Binnen een kwartier ben ik bij de mensen. Alleen voor de buitenwijken pak ik de auto. En als ik vrij ver moet en het regent. Een dokter die helemaal verzopen bij zijn patiënten aankomt, dat is ook zo shabby.

,,Gek genoeg wordt er van een auto veel meer vertraging geaccepteerd dan van een fiets. Komt door zijn trage imago. Als ik in spoedgevallen eerst mijn fiets ga vastzetten, zie je de mensen raar kijken. Terwijl het vinden van een parkeerplaats veel meer tijd kost. Bij echte spoed sleur ik mijn fiets desnoods de gang mee in. Ik wil hem niet kwijt. ,,Deze transportfiets is uniek. En heel handig. Mijn tas kan op de PTT-drager, zo wordt dat ding genoemd. Eigenlijk is mijn fietsje te goed, daarom gaat het ook altijd op slot. Aan vorige fietsen, meestal oude damesmodellen, was ik veel minder gehecht. Een stuk of zes zijn er de afgelopen twintig jaar gejat. Maar ach, fietsen blijft relatief heel goedkoop.

,,Fietsen in de stad is een enorm gevaarlijke onderneming. Amsterdam is gewoon niet gebouwd voor auto's. Je wordt regelmatig bijna geplet tussen paaltjes en vrachtwagens. Daarom kies ik vaak voor de stoep. Als ik echt haast heb, rij ik wel eens door rood. Een bekeuring heb ik nog nooit gehad. Voor zulke dingen hebben de politiemannen in Amsterdam helemaal geen tijd. Een blauw zwaailicht op mijn fiets? Nee joh, dat is helemaal niet nodig. Op de fiets kun je altijd wel ergens tussendoor.''

De koerier

KoerierNaam: Gabriël van Leeuwen
Beroep: Koerier bij de Fietsdienst in Amsterdam
Leeftijd: 31

,,Fietskoerieren is heerlijk om te doen. Het heeft alles: actie, avontuur, gezelligheid. Lichamelijk lekker bezig zijn. Ontberingen lijden. Je moet het helemaal op eigen spierkracht doen, maar dat geeft juist de kick. Het is toch prachtig hoe je met zo'n mechaniek kracht in snelheid kunt omzetten? Een zittend beroep is niets voor mij. Laat mij maar vijf uur achter elkaar fietsen. ,,Constant moeten afremmen is het allerergste dat er is. Stadsfietsers zijn vaak zo laks en dromerig. Zwieren van links naar rechts. Vooral die met een walkman zijn erg. ,,Ik streef naar een constante snelheid van dertig kilometer, maar dat is in de stad niet eenvoudig.

Op mijn hardst ga ik 52. Doe ik alleen als ik een superspoedje heb. Alleen de eerste drie weken had ik knieklachten, daarna niet meer. ,,Op de fiets gaan mijn gedachten alle kanten uit. Ook als ik heel hard ga. Welke route kan ik het best nemen? Wat ga ik vanavond eten? Hoeveel honger heb ik nu eigenlijk? Als fietskoerier moet je wel een beetje gezond eten. Ik neem een brood en een pond kaas per dag. Een avondje flink stappen? Geen probleem. Dan kan je de volgende dag juist alles er lekker uitfietsen. ,,Je moet het verkeer de baas zijn. Denken 'Ik ben de koning' en boven alles uitstijgen. Als je al lang fietst, kun je alle situaties inschatten. Weet je precies wat anderen van plan zijn. Het contact met medeweggebruikers is heel belangrijk. Ik kijk ze aan, laat zien waar ik mee bezig ben. ,,Hindernissen neem ik met plezier. Het liefst een hoop dingen achter elkaar die eigenlijk niet kunnen.

Kruispunten schuin oversteken net een paar seconden voor de auto's gaan rijden, zulke dingen. Niet dat ik het verkeer tart, hoor. Ik heb nog nooit een ernstig ongeluk gehad. Maar haast is haast, het pakje gaat voor. Mensen zullen zich soms best aan me ergeren.''

De architect

architect

Naam: Ruwan Aluvihare
Beroep: landschapsarchitect
Leeftijd: 41

,,Ik ben mijn leven lang al principieel fietser; je zult mij met geen stok de auto in krijgen. Mijn twee kinderen neem ik overal op de fiets mee naartoe. Het is heel toevallig dat juist ik, een groot fietsbepleiter, een paar jaar terug door de gemeente Amsterdam werd gevraagd een plan te bedenken om fietsers over het Amsterdam-Rijnkanaal te transporteren. Het verzoek kwam in verband met een nieuwe woonwijk die voor 2001 in het IJmeer moet verrijzen - IJburg genaamd. ,,Veel van de nieuwe inwoners van IJburg wonen en werken in Amsterdam. Die mensen moeten dus op de een of andere manier het kanaal kunnen oversteken. Om het fietsen te bevorderen wil de gemeente een speciale fietsbrug over het Rijnkanaal laten aanleggen; ik kreeg de opdracht een plan te maken dat later door een architect zal worden uitgewerkt. De brug, die acht miljoen gulden gaat kosten, komt tien meter boven het water te 'hangen', is tweehonderd meter lang en zes meter breed. ,,Het was een uitdaging iets te ontwerpen dat honderd procent veilig is; dankzij deze constructie hoeven fietsers zelfs bij noodweer op het Rijnkanaal niet bang te zijn dat zij naar beneden vallen.

Uit veiligheidsoverwegingen wordt er om de brug een transparante tube van plexiglas heen gebouwd die al dan niet wordt afgesloten aan de bovenzijde. Zo hebben fietsers niets te vrezen bij windkracht tien en kunnen zij toch genieten van het uitzicht.''

Tekst 'De dokter' en 'De koerier' Roos Tesselaar
Tekst 'De architect' Daniëlle Pinedo

NRC Webpagina's
26 februari 1998

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) FEBRUARI 1998