Overzicht eerdere afleveringen
CRUIJFF
EL SALVADOR
VRIJHEIDSSTRIJDER
MENS
|
Zoals Johan Cruijff voetbalde, zo wilde iedere jongen kunnen
voetballen. Hij is een vrijheidsstrijder. Ere zij Cruijff.
Onnavolgbaar maar nooit alleen
Guus van Holland
WIE HET VERLEDEN niet eert, zal
niet gauw de waarheid leren kennen.
Zowel mooie als slechte herinneringen dienen voort te leven als
onverwoestbare relikwieën. Hoe ouder een mens wordt, des te meer zal
hij terugkijken. Wie vijftig jaar wordt, heeft nog bijna een half
mensenleven te gaan. Die blikt liever vooruit; al is het met voorbehoud
en groeit met de dag zijn angst voor het einde. Natuurlijk is er
verschil. Een gewoon mens zal niet zo gauw omzien naar hetgeen hij
achter zich heeft gelaten als een voetballend mens. Want wie zijn eerste
dagen heeft gevuld met voetballen, heeft voor hij het weet al een heel
leven achter zich.
Een voetballer die tussen de dertig en veertig is, praat al snel over
vroeger. Die droomt op betrekkelijk jonge leeftijd nog van onnavolgbare
bewegingen en doelpunten die hij vroeger als jongen maakte. Die reageert
al gauw de teleurstelling van een mislukt voetballeven af op zijn zonen.
Wat vaders fout deden, zullen zonen moeten vereffenen.
Zou Johan Cruijff, nu hij vijftig jaar oud wordt, zich ooit hebben
afgevraagd of zijn leven geslaagd is? Heeft hij ooit het gevoel gehad
dat er meer uit zijn talenten te halen was geweest? Droomt hij weleens
van vroeger, toen hij doelpunten en onnavolgbare acties maakte? We
hebben hem er niet over horen praten. Niet toen hij tussen de dertig en
de veertig jaar was en niet toen hij de vijftig jaar naderde. Hij praat
niet over zichzelf, hij heeft het altijd over een ander, ook als hij
zichzelf bedoelt.
Johan Cruijff zegt altijd "je' als hij "ik' bedoelt. Daaruit spreekt
enige bescheidenheid. In wezen is hij heel verlegen; misschien heeft hij
wel een gevoel van minderwaardigheid. Wanneer hij over anderen oordeelt,
menen we in hem de grote deskundige te herkennen voor wie zeker het
voetbalspel geen geheimen heeft. Dan weet hij zich te verplaatsen in
andere voetballers, praat dan over die voetballers alsof hij hen kent
als jongens die hij in hoogst eigen persoon heeft verwekt, maar die niet
helemaal aan zijn verwachtingen voldoen. Klonen, dat is wat Cruijff als
hobby begeert.
Mogelijk trekt hij een façade op om zijn onzekerheid en zijn
bewondering voor die andere voetballers te verbergen. Cruijff heeft
zichzelf nooit zo goed gevonden als hij zich voordeed. Cruijff voelt
zichzelf niet zo deskundig als hij zich voordoet. Maar wij houden maar
niet op hem de gaven van een groot denker toe te dichten, domweg omdat
wij, eenvoudigen van geest, snel in verwarring worden gebracht door taal
die we niet kennen. Het is de mythologisering van de voetbalwereld
volgens Cruijff. Cruijff is het geweten.
Nu Johan Cruijff vijftig jaar wordt, laten we daarom niet na hem te eren
en zijn grote daden opnieuw te gedenken. Ons hele arsenaal aan kaarsen
en wierook wordt op het altaar geplaatst, handelsgeesten willen zijn
verjaardag uitroepen tot nationale feestdag, denkers geven gehoor aan de
lokroep hem in het licht der eeuwigheid te plaatsen, dichters herwinnen
inspiratie uit bronnen die uitgeput leken en pseudodichters rukken op
als lastige sprinkhanen.
Hij werd "de Verlosser" genoemd, mede omdat zijn initialen J.C. dezelfde
zijn als die van Jezus Christus. Nog even en hij zal ook een zoon van
God worden genoemd. Zo ver gaat vandaag de dag de idealisering van
voetbalfenomenen. Het is inderdaad denkbaar dat hij mensen heeft verlost
uit hun lijden, uit de sleur van alledag, uit de eenzaamheid en de
grauwheid, uit de uitzichtloosheid en dat hij het verlossende antwoord
heeft gegeven op de vraag waartoe het leven op aarde dient. Wie de weg
van Cruijff volgde, volgde de weg van de witte wolk, zwevend op weg naar
rijkdom, heldendom en eeuwige roem.
Cruijff wees de weg. Zoals Cruijff voetbalde, wilde iedere jongen kunnen
voetballen. Wie op zijn zeventiende in het eerste elftal van zijn club
debuteerde, vergeleek zichzelf met Cruijff die ook op die leeftijd in het
eerste elftal van zijn club debuteerde. Wie Cruijff als jongen zag
voetballen, wilde ook zo voetballen, die wilde net zo brutaal,
onverschillig, uitdagend en wereldveroverend zijn. Cruijff aan de bal
was een symbool van anarchie, het teken van de jaren zestig waarin alle
remmen los gingen en alle ketens en dwangbuizen werden gebroken.
Cruijff willen zijn.
Cruijff slingerde zich als een aap langs de lianen van het donkere woud
van gehoorzaamheid, saaiheid en eeuwige trouw aan familie, koningin en
vaderland, van conservatisme en calvinisme. Aan twee naoorloogse
decennia van aardappels met spruitjes, gehaktballen en jus zonder een
onvertogen woord kwam een einde in de jaren zestig. Een tijd brak aan
van opstandige karakters met lange haren, zangers met valse gitaren en
naïeve protestliederen tegen de gevestige orde, hasj-blowers en
LSD-trippers die langs psychedelische weg hun eigen wereld schiepen en
voetballers als Johan Cruijff, George Best en Paul Breitner die zich
niet langer wensten te conformeren aan de heersende regels van
fatsoen.
Menig vrijheidsstrijder heeft zich in die jaren stoned als een aap
op een tribune van een voetbalstadion geposteerd om zich te laten
meevoeren op de golven van Cruijffs avontuurlijke bewegingen, met een
bal aan zijn voeten. >Standing there on freedom's shore. Waiting
for the sun. Can't you feel it, now that's spring has come - Jim
Morrison & The Doors hadden die ervaring niet beter kunnen
verwoorden.
Cruijff was niet stijf en houterig. Cruijff was soepel, gek en elastisch,
en omzeilde wat hij omzeilen wilde. Andere voetballers kropen uit hun
cocon, gleden achter hem aan op het slijmspoor dat Cruijff achterliet.
Anderen wonnen omdat hij wilde winnen. Anderen gingen veel geld
verdienen, omdat hij veel geld wilde verdienen. Anderen vertrokken naar
vreemde landen, omdat hij naar vreemde landen wilde gaan. Wie Cruijff
niet wilde volgen, was eigenwijs en meende op zijn eigen kwaliteiten te
kunnen rekenen. Piet Keizer was er zo een, zijn antipode, een speler met
een gezonde afkeer van voortrekkers en vooral van blinde volgelingen.
Keizer bleef in zijn eigen huis wonen, wars van uiterlijk vertoon,
vertrouwend op zijn innerlijke krachten. Keizer is al drie jaar geleden
vijftig geworden, zonder ophef. Gewoon dus, maar met evenveel
plezier.
Altijd is de vergelijking getrokken tussen Cruijff en Keizer. Wie was er
beter? Cruijff, Keizer, Moulijn, Van Hanegem, Rensenbrink, Van Basten,
Lenstra en Wilkes. We zullen niet ophouden met die eeuwige
vergelijkingen tussen de beste voetballers van Nederland. Zonder die
discussies heeft een voetbaldier geen gespreksstof.
Om kort te zijn over Cruijff en Keizer. Zonder Cruijff was er geen
Keizer, zonder Keizer was er geen Cruijff. Grote tegenstellingen zijn
nodig om individuele kwaliteiten op hun waarde te schatten. Mogelijk
heeft Keizer meer kijk op voetbal dan Cruijff.
Maar Cruijff praat zoals hij voetbalt, onnavolgbaar, zich een weg banend
naar plaatsen waar nog niemand is geweest en waar nog niemand van heeft
gehoord. Dat is bijzonder, opwindend als een vrijheidsstrijder die zegt
dat aan de horizon het licht brandt en dat daar eeuwige vrede heerst,
zolang men maar voetbal speelt volgens Cruijffs ideologieën.
Keizer zal zeggen dat voetballen niet meer is dan spelen met een bal en
dat er doelpunten gemaakt zullen worden zolang er doelpalen op een
voetbalveld staan. Voetballen is volgens hem een kunst, die de een wel
beheerst en de ander niet. Zonder voetbal is nog wel te leven, gelooft
hij.
Keizer veronderstelt dat er meer is tussen hemel en aarde, Cruijff
gelooft meer in de hemel dan in de aarde. Hij is nog als een jongetje
dat zeker weet te voelen dat hij gestuurd wordt, of door zijn vader die
al op vroege leeftijd stierf en van wie hij zeker weet dat hij nog
altijd over hem waakt, of door een andere, nog betere vader die vanuit
de hoogste hemelen over hem beschikt. Johan Cruijff bidt, brengt offers
en dankt trouw als een hond. Niet als quasi- religieuze sportmensen die
te weinig aan zichzelf hebben, maar als een oprechte, devote
gelovige.
Wie hem heeft zien voetballen, hem voetbal heeft zien onderwijzen en over
voetbal heeft zien en horen praten, voelt dat Cruijff zich altijd
gesteund weet door een vader. Hij is nooit alleen. Misschien verbeeldt
hij die aanwezigheid. Omdat hij bang is alleen te zijn. Want wie zoals
Cruijff is, wie bijzonder is, is gauw alleen. Die heeft steun nodig.
In Brazilië eren ze Pelé, in Argentinië kent Maradona
zijn gelijke niet, in Frankrijk koesteren ze Platini en Cantona, in
Engeland zijn ze idolaat van Matthews, Charlton en Gascoigne, in
Duitsland van Beckenbauer en Walter, in Italië van Rivera, Mazzola
en Baggio, in Hongarije van Hidegkuti, Kubala en Puskas, in Bulgarije
van Asparoechov en Stoitjskov, in Spanje van Gento en Di Stefano, in
Portugal van Eusebio, in Oostenrijk van Happel, in Colombia van Asprilla
en in Montenegro van Savicevic.
Elk volk heeft zijn voetbalhelden nodig, om de monotonie van het bestaan
en het verdriet van alledag te vergeten. Sommige helden, zoals Mick
Jagger en David Bowie, worden vijftig met gepast eerbetoon. Sommigen
worden ouder, zonder dat ooit iemand iets van hen verneemt totdat ze
sterven. Anderen worden geen helden en gaan gewoon dood.
Johan Cruijff hoeft niet te wanhopen. Zolang er geen betere voetballers
in Nederland worden geboren, blijft hij de beste, een oud geworden
jongen die ons heeft geleerd wat avontuur en vooral wat voetbal
betekent. Tot in verre oorden klinkt zijn naam. Wie hoog in de bergen
van Tibet driemaal een bal op zijn voet laat stuiten alvorens hem tegen
de poort van het klooster te kogelen en daarbij met stemverheffing
Cruijff roept, heeft kans op een entree. Waarschijnlijk hebben de
monniken zich afgewend van aardse bezigheden zoals voetballen, maar wie
weet maken ze een uitzondering voor bewonderaars van Cruijff, de
almachtige Nederlandse voetballer.
Misschien zijn ze bereid hen de weg te wijzen naar het eeuwige geluk.
Misschien wachten ze in Tibet zelfs al jaren op Johan Cruijff. Als de man
die hun leert voetballen. Als hun verlosser.
|
NRC Webpagina's
17 april 1997
|