U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
     
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 



Overzicht eerdere
afleveringen


 AUTO
 WILD OF TAM,
SAMEN OF ALLEEN

 
 TWEEJAARLIJKSE DROOM
 DRS. P
 JARGON

Diagrammen

Het marktonderzoeksbureau Censydiam vraagt iedere twee jaar 400 automobilisten naar hun oordeel over hun auto en die van hun medeweggebruikers. Daarbij komen 85 modellen van 30 merken aan de orde. De auto's worden geplaatst in een veld met psychologische dimensies (verticale as) en sociologische (horizontaal).

Diagrammen alle merken:

  • naar merken
  • naar beroep en dier

    Deze vier diagrammen geven inzicht in de sociale en psychologische "reikwijdte' van verschillende automerken:

  • Opel
  • BMW
  • Volvo
  • Japanse merken

    Verklaring:

  • Linksboven in de diagrammen: merken of modellen die als vinnig, sportief en levendig worden beschreven door bestuurders zelf, maar als agressief en arrogant door medeweggebruikers.
  • Middenboven: geen onderscheid in sociaal opzicht, maar uitsluitend in psychologische zin. Bij deze auto's gaat het om het uitleven van emoties. Ze willen er op geen enkele manier toe bijdragen dat de berijder tot een bepaalde sociale klasse wordt gerekend. Daarbij horen karakteristieken als impulsief, origineel, energiek, jong, elegant en levendig.
  • Rechtsboven: uitleving van emoties en sociale integratie tegelijkertijd. Spontaan, lief, klein, vriendelijk en vrouwelijk.
  • Linksmidden: onderscheiding op grond van sociale status. De berijder meent deel uit te maken of uit te moeten maken van een degelijk sociaal segment. Krachtig, luxueus, mannelijk en bekwaam.
  • Linksonder: sociale bevestiging en controle van emoties. De auto toont sociale superioriteit en dat gaat gepaard met gecontroleerd rijgedrag. Elegant, superieur en vol klasse.
  • Rechtsmidden: sociale integratie, geen psychologische driften. Goedkoop, eenvoudig en kalm.
  • Rechtsonder: sociale integratie en controle van de emoties. Onopvallende familie-auto's, gekozen om functionaliteit: klassiek, familiaal en onopvallend in de ogen van de berijder, oppervlakkig, banaal en karakterloos voor degeen die hem voorbij ziet komen.
  • Helemaal onderaan: geen uitgesproken "lading' op de sociale as, alleen op de psychologische. De berijder gaat volkomen beheerst om met zijn auto. Veiligheid, betrouwbaarheid en ernst tellen. Het valt op dat er geen auto is die volledig aan deze criteria voldoet. Ford komt een beetje in de buurt.

    Als ditzelfde rondje wordt ingekort, waarbij de auto wordt geassocieerd met een beroep en een dier, dan hoort bij de BMW een sportman en een luipaard, bij de Fiat een secretaresse en een konijn, bij de Volvo een advocaat en een paard, bij een Ford een kruidenier en een kameel, bij een Seat een postbediende en een zeehond, en bij een Skoda een filosoof en een uil.

  • NRC Webpagina's
    6 FEBRUARI 1997

        Bovenkant pagina

    NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) FEBRUARI 1997