Overzicht eerdere afleveringen
AUTO
WILD OF TAM, SAMEN OF ALLEEN
TWEEJAARLIJKSE DROOM
DRS. P
JARGON
|
Diagrammen
Het marktonderzoeksbureau Censydiam vraagt iedere twee jaar 400 automobilisten
naar hun oordeel over hun auto en die van hun medeweggebruikers. Daarbij
komen 85 modellen van 30 merken aan de orde. De auto's worden geplaatst in
een veld met psychologische dimensies (verticale as) en sociologische
(horizontaal).
Diagrammen alle merken:
naar merken
naar beroep en dier
Deze vier diagrammen geven inzicht in de sociale en psychologische "reikwijdte' van verschillende automerken:
Opel
BMW
Volvo
Japanse merken
Verklaring:
Linksboven in de diagrammen: merken of modellen die als
vinnig, sportief en levendig worden beschreven door bestuurders zelf, maar
als agressief en arrogant door medeweggebruikers.
Middenboven: geen onderscheid in sociaal opzicht, maar
uitsluitend in psychologische zin. Bij deze auto's gaat
het om het uitleven van emoties. Ze willen er op
geen enkele manier toe bijdragen dat de berijder tot een bepaalde sociale
klasse wordt gerekend. Daarbij horen karakteristieken als impulsief, origineel,
energiek, jong, elegant en levendig.
Rechtsboven: uitleving van emoties en sociale integratie tegelijkertijd. Spontaan, lief, klein,
vriendelijk en vrouwelijk.
Linksmidden: onderscheiding op grond van sociale status. De berijder meent deel uit te maken
of uit te moeten maken van een degelijk sociaal segment. Krachtig, luxueus,
mannelijk en bekwaam.
Linksonder: sociale
bevestiging en controle van emoties. De auto toont sociale superioriteit en dat
gaat gepaard met gecontroleerd rijgedrag. Elegant,
superieur en vol klasse.
Rechtsmidden: sociale
integratie, geen psychologische driften. Goedkoop, eenvoudig en
kalm.
Rechtsonder: sociale integratie en controle van de
emoties. Onopvallende familie-auto's, gekozen om functionaliteit: klassiek,
familiaal en onopvallend in de ogen van de berijder, oppervlakkig, banaal en karakterloos voor degeen die hem voorbij ziet komen.
Helemaal onderaan: geen uitgesproken "lading' op de sociale as,
alleen op de psychologische. De berijder gaat volkomen beheerst om met zijn
auto. Veiligheid, betrouwbaarheid en ernst tellen. Het valt op dat er geen
auto is die volledig aan deze
criteria voldoet. Ford komt een beetje in de buurt.
Als ditzelfde rondje wordt ingekort, waarbij de auto wordt geassocieerd met een beroep en een dier, dan hoort bij de BMW een sportman en een
luipaard, bij de Fiat een secretaresse en een konijn, bij de Volvo een
advocaat en een paard, bij een Ford een kruidenier en een kameel, bij een
Seat een postbediende en een zeehond, en bij een Skoda een filosoof en
een uil.
|
NRC Webpagina's
6 FEBRUARI 1997
|