U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
OUT OF CONTROL

THE STARS
Van een feestje op een ijsbaan blijft alleen het gezicht van een actrice uit de film Clueless hangen. In de Opium Den, een duistere club met een slechte band, legt iemand zonder ironie uit langs welke muur je moet staan: the stars hang out on this side, zoals Richard Gere met een vriendin. Alle gesprekken gaan over film.
 

Door Sandra Küpfer (sk@nrc.nl)


Adam tijdens zijn bar mitzva
Adam (13) met een gogodanseres tijdens zijn bar mitzvah in de nachtclub 'Whiskey A Go Go'. (Foto: Lauren Greenfield)

 

   

Links

Lauren Greenfield

Santa Monica High School

Contact

   

 
Miller is erg ontroerd door Contact, een film die hij die middag heeft gezien. Hij maakt nauwelijks een zin af, schiet van onderwerp naar onderwerp, als een hyperactief kind. Iedereen was er, zegt hij onder zijn derde wodka-martini, in Parijs, eerder die week: Courtney Love, Helena Christensen, met wie hij een veelbelovende flirt had. Hij stokt, wijst: ,,Hey, meet Leo and the gang''. En inderdaad, het slungelige knaapje tegen de juiste muur, omringd door korte jongens met dunne sikjes - broertjes?, soap-acteurs? - is Leonardo DiCaprio, de ster van Titanic.

The Mao Game beziet Los Angeles door de ogen van een vijftienjarige. De stream-of-conciousness-techniek, met zijn momenten, gedachtensprongen, associaties heeft Miller tot het uiterste doorgevoerd. In Jordans wereld wordt elke minuut bepaald door een krankzinnige cocktail van opkomende, aanhoudende en wegzakkende drugs, trauma's, onberekenbare, egomane volwassenen en onbegrijpelijke, door opportunisme gestuurde, regels. Een gesprek is nooit een uitwisseling, een gedachte heeft nooit een conclusie.

,,Hoe het is om zo op te groeien, kun je niet rechtlijnig vertellen,'' zegt Miller. ,,Er is geen continuïteit. Alleen het hier en nu bestaat. Ik zoek woorden die klinken zoals ze voelen. Taal gebruiken om van a naar b te komen is maar armoedig. Woorden zijn meer dan ze lijken.''
Levon omhelst vriend
Levon (17), leerling aan de Hollywood Highschool, omhelst een vriend. (Foto: Lauren Greenfield).

In een appartement boven Hollywood bekijken de jongetjes met de sikjes Afrikaanse pornofilms, terwijl hun boomlange, blonde vriendinnen op de bank liggen en praten over Contact. Iedereen heeft een kindergezicht. De grote ramen laten flikkerende stukjes L.A. binnen. Ik kijk uit en zie het Mesopotamië van de popcultuur. Een platte verte van lichtjes in alle richtingen zonder veel bijzonderheden. De twee oranje freeways zijn Eufraat en Tigris. De blinkende torens van Century City, de studio's, de bij elkaar geplakte palazzo's, villa's, castilletto's - donkere vlekken in de dichtbevolkte lichtjeszee - markeren de hoven. Film en televisie vertellen hun epos.

Wat tussen de bijbelse rivieren eeuwen de tijd nam om een beschaving te vormen en maar een handvol stammen omvatte, groeide hier in een paar decennia uit tot een nieuw wereldbeeld, een nieuwe cultuur - zo weids, plat en harteloos als de stad zelf.

Terug in Beverly Hills. Millers moeder is nog op. Ze loopt door het huis op barbieslippertjes, in een zwart bilknijpend minirokje, glas in de hand. Josh ligt halfnaakt op de bank.

Het is vier uur. Ik ben aan vijftig mensen voorgesteld. Als vriendin van Josh, als een vriendin van de vriendin van Josh, als een vriendin van de vrienden van de vrienden van Josh inmiddels. Meet my friend. Ik besef dat ik met niemand meer dan een paar woorden gewisseld heb.




 


 

4Oase

 
Bovenkant pagina  

NRC Webpagina's © 19 JUNI 1998 NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)