U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.


NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Vrijheid voor de Papoea's

Nieuws

Brief

Documenten

Strijd voor vrijheid

Links

-- G E H E I M --

COMMANDO MILITAIR TERRITORIUM XVII

TJENDERAWASIH

COMMANDO MILITAIR RESSORT - 172
Merauke, 8 mei 1969

Nummer : R-24/1969

Status : Geheim

Bijlagen : -

Re : Beveiliging Volksraadpleging te M E R A U K E
Aan:

De heer REGENT

in zijn hoedanigheid als lid

REGIONAAL LEIDERSCHAPSOVERLEG

REGENTSCHAP MERAUKE

Aangezien de mogelijkheid groot is dat ik op het moment van de samenstelling van de Raad van Beraadslaging over de Volksraadpleging (DEMUS PEPERA) nog niet terug ben van mijn reis, geef ik bij deze veiligheidsrichtlijnen opdat de Volksraadpleging (PEPERA) wordt gewonnen.

Voordat ik deze richtlijnen uiteenzet moet ik ter toelichting vermelden dat ik op 7 mei 1969 bezoek kreeg van de heren SOMAR en FOBIT die mijn mening vroegen als voorzitter van het regionale leiderschapsoverleg. Zij vroegen of de manier waarop in Merauke de kandidaten voor de DEMUS PEPERA waren aangewezen afweek van de handelwijze die is vastgesteld door het Team van Bijstand dat verblijf houdt in Jayapura. Zij lichtten toe dat het bijstandsteam de volgende handelwijze heeft vastgesteld:

    1. Het aantal leden van de DEMUS PEPERA (175) dient eerst verminderd te worden met het aantal leden van de regentschapsraad (DPD) en de rest dient als volgt te worden samengesteld: a. 50 procent dient te bestaan uit vertegenwoordigers van maatschappelijke en politieke organisaties; b. 25 procent uit vertegenwoordigers van regionale groeperingen en c. de overige 25 procent moet bestaan uit traditionele leiders.

    2. Bovenbeschreven methodiek berust ongerustheid over mogelijk verlies van de PEPERA. Naar ik begrijp is deze ongerustheid ingegeven door de condities die elders in Irian bestaan en die over het algemeen niet erg gunstig zijn voor ons.
    Vandaar, zei men mij, dient het uitgangspunt te zijn dat de PEPERA moet worden gewonnen, maar niet uitsluitend om de bepalingen ten uitvoer te leggen die in het verdrag van New York staan. Met de geest van deze zienswijze ben ik het volkomen eens.

Wanneer we de bovengenoemde zienswijze van het bijstandsteam vergelijken met onze huidige handelwijze, is er in beginsel geen verschil. Want wij zijn van meet af aan te werk gegaan met een grote waakzaamheid, met als hoogste doelstelling dat de PEPERA wordt gewonnen, met alle middelen en inspanningen.

Op grond van genoemde overwegingen geef ik hieronder algemene richtlijnen voor de beveiliging van de volksraadpleging in het belang van een absolute overwinning.

    1. In de periode dat de raad wordt samengesteld (15 mei tot en met 28 juni 1969). Bij de selectie van de leden van de DEMUS PEPERA moeten we aspirant-leden louter en alleen individueel beoordelen. Uitgangspunt dient te zijn dat hun loyaliteit jegens de republiek Indonesie kan worden gegarandeerd. 2. Pas nadat we van persoon tot persoon hebben vastgesteld wie kan worden vertrouwd, regelen we hun status, dat wil zeggen of zij de regentschapsraad, maatschappelijke en politieke organisaties dan wel traditionele leiders vertegenwoordigen. 3. Het onder bovenstaande twee punten genoemde kan tot twee resultaten leiden. Ten eerste, de getals- en krachtsverhouding tussen de drie eerder genoemde elementen is evenwichtig. Twee, de getalsverhouding is in overeenstemming met de wens van het bijstandsteam in Jayapura. In deze, overigens niet principiele kwestie, mag men gerust doen wat nodig is of eventueel kan het besluit nr. 1 over de PEPERA worden gewijzigd of ingetrokken. 4. Daarna geschiedt de samenstelling van de afvaardiging door de regionale leiderschapsraad (Muspida), in een eerste instantie in conceptvorm. U (als regent) bent voorzitter van de commissie samenstelling DEMUS PEPERA en u regelt de samenstelling in overleg met de andere commissieleden overeenkomstig dit concept.
Verder stel ik de volgende stappen voor om in te spelen op problemen:
    1. De techniek vaan de beraadslagingen van de DEMUS. Ik stel voor dat namens iedere groep (een der drie elementen) slechts een persoon het woord voert. 2. De raad kan bestaan uit de drie genoemde groepen of uiteenvallen in meerdere groepen. Dat laat ik aan u over, mits u in gedachten houdt dat zowel een klein als een groot aantal groepen zijn voor- en nadelen heeft. 3. De bespreking binnen de groepen (tussen de groepsleider en de leden) kan het best plaatsvinden terwijl de leden van de DEMUS bezig zijn met de standpuntbepaling (de periode 28 juni tot en met 10 juli). 4. Indien tijdens de 'polling' (standpuntbepaling) de noodzaak bestaat tot vervanging van leden van de DEMUS, kan deze het beste plaatsvinden voor de officiele beraadslaging. Wanneer er geen normale redenen bestaan (ziekte, noodgevallen) voor deze vervanging, terwijl anderzijds vaststaat dat leden dienen te worden vervangen om de overwinning niet in gevaar te brengen, dient men de moed te hebben om niet-normale methoden te gebruiken om de bewuste leden te verwijderen voordat de officiele beraadslaging plaatsvindt. 5. Men dient paraat te zijn voor tegenmaatregelen buiten de zitting (gebouw), om het hoofd te bieden aan eventuele acties van de volksmassa die het niet eens is met een overwinning van de PEPERA onzerzijds. 6. Wat betreft de missie van Ortiz-Sanz: met dient als maatstaf te nemen dat hij een adviseur en assistent is van de regering der republiek Indonesie en geen bemiddelende instantie. Om die reden dient hij zich te houden aan de regels die hier gelden.

Ik wil tot slot deze brief als volgt samenvatten: wij moeten deze volksraadpleging absoluut winnen, zowel op normale als op niet-normale wijze. Daarom hoop ik, als voorzitter van het regionale leiderschapsoverleg dat de collegae in het regionale leiderschapsoverleg (Muspida) een eenduidig begrip opbrengen met betrekking tot deze doelstelling, in het belang van de integriteit van de Republiek Indonesie. Dat de collegae van de Muspida bij de uitvoering van de gezamenlijke aanpak een grote mate van verdraagzaamheid kunnen opbrengen, opdat de beraadslagingen soepel verlopen en niet worden afgeleid door aangelegenheden van ondergeschikt belang.

Tot zover. Moge God de Almachtige onze wens in vervulling doen gaan.

 

Commandant Militair Ressort 172/Tjenderawasih
In zijn hoedanigheid van
Voorzitter van het regionale leiderschapsoverleg
in het regentschap Merauke

(Handtekening en stempel commandant)
SOEMARTO
Kolonel der Infanterie - NRP. 16716

C.c. (leden van de Muspida Merauke:)

1. Politiechef Ressort 2106/Merauke
2. DANKOSUBMARSIONAL/Merauke
3. DANLANU/Merauke
4. Officier van Justitie, Merauke
5. Voorzitter van de arrondissementsrechtbank, Merauke
6. Archief (5,1,SET)


(Vertaling uit het Indonesisch: Dirk Vlasblom)

Opmerkingen:

PEPERA = Penentuan Pendapat Rakyat (volksraadpleging)
DEMUS = Dewan Musyawarah (raad van beraadslaging)
Muspida = Musyawarah pimpinan daerah (regionaal leiderschapsoverleg)
NRP = Nomor perwira (officiersnummer)

De woorden die in het origineel zijn onderstreept, zijn in de vertaling vet weergegeven.

NRC Webpagina's
8 mei 1969

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD