Papoea-leider Tom Beanal over onafhankelijkheid
'Hoofdpijn over de aspiraties van een volk'
JAYAPURA, 3 MAART. 'Als Indonesië echt democratisch wordt, dienen ook wij ons recht te
krijgen.' Gesprek met Tom Beanal, Papoea-leider met een loodzware opdracht.
Thomas (Tom) Beanal is opgetogen en bezorgd tegelijk. De Musyawarah Besar
Papua (het Groot Papoeaberaad), de eerste ongestoorde bijeenkomst van Papoea-activisten
in 38 jaar, is achter de rug. Deze driedaagse vergadering, die vorige week
werd gehouden, was bij tijden emotioneel en chaotisch, maar is vlekkeloos
verlopen en heeft Beanal gekozen tot één van de twee voorzitters
van het nieuwe Papoea-Presidium. De euforie onder de Papoea-bevolking over
dit succes is zo groot dat het de leider zorgen baart. ,,Het is een lastige
klus. De verwachtingen van het volk bezorgen me hoofdpijn. Zoals ik het zie,
moeten we van deze nieuwe structuur (een raad van 170 en een presidium van
22) een instrument maken voor onze strijd. Maar het volk verwacht niets minder
dan onafhankelijkheid.''
Tom Beanal loopt tegen de zestig en heeft een lange weg afgelegd. Als jongetje
uit Tsinga, een dorp van Amungme-Papoea's in het centrale bergland, werd hij
aan het begin van de jaren vijftig onder de arm genomen door Nederlandse Franciscanen,
die voor zijn schoolopleiding zorgden en hem, na de overdracht van Nederlands
Nieuw Guinea aan Indonesië in 1962-'63, theologie lieten studeren. Hij
ging zijn volk voor in de strijd om de grondrechten die het verloor aan de
koper- en goudmijn van het Amerikaanse Freeport-MacMoran en schopte het tot
adat-oudste der Amungme en commissaris van Freeport. En nu is hij één
van de voormannen van het gehele Papoea-volk, met een drukkend mandaat.
Commissie-2 van het Papoeaberaad, die voorstellen moest doen voor een 'politieke
agenda', suggereerde om per 1 mei - de datum waarop westelijk Nieuw
Guinea in 1963 Indonesisch werd en Irian Barat (West-Irian, later Irian Jaya)
ging heten - een tegenregering te vormen. Beanal ziet echter een lange
mars naar de beoogde vrijheid voor zich: ,,Deze nieuwe structuur is het embryo
van een partij, niet van een alternatieve regering. Wij zijn nog onder Indonesisch
recht. Als wij een eigen regering vormen, is dat separatisme, en dat is gevaarlijk.
Het mag gewoon niet. Het is ook geen goed idee. We gaan door op de ingeslagen
weg en passen ons tempo aan aan de ontwikkelingen. De wens van een eigen staat
en snelle vorming van een regering is weliswaar sterk in Papoea-kring, maar
het is een aspiratie die nog nooit is gekanaliseerd. Als we doorgaan met discussiëren
zoals dat tijdens het beraad gebeurde, worden de mensen zich geleidelijk meer
bewust van de situatie. Deze nieuwe structuur ombouwen tot een Papoea-partij
is een beter idee. Dan weet de regering waar ze aan toe is en dan kunnen wij
onze strijd vrijer voeren.''
Toen president Abdurrahman Wahid van Indonesië op 31 december naar
de provinciehoofdstad Jayapura kwam, was Beanal één van zijn
gesprekspartners. Wahid zei toen: ,,De Papoea's zijn vrij om eisen te stellen,
maar het is mijn taak als president om de eenheid van Indonesië te bewaren.''
Dat lijkt een ultiem machtswoord, maar Beanal is niet onder de indruk: ,,Wahid
heeft hier gezegd: ik moet over deze zaken verantwoording afleggen aan het
Volkscongres, dus jullie moeten jullie eisen maar aan dat adres richten. Ik
vind dat niet fair. Want Indonesië heeft Irian gekregen met de wapens
krachtens een decreet van wijlen president Soekarno. De president heeft dus
kennelijk de macht om vrijheid te geven en te nemen.''
Ziet u het aantreden van de regering-Wahid als vooruitgang?
,,Het is een vooruitgang voor de Indonesiërs. We moeten nog zien of
het ook gunstig is voor ons.''
Is de jongste naamsverandering - Irian Jaya werd Papoea - van
belang?
,,Dat is belangrijk omdat wij Papoea's zo onze identiteit hebben herkegen.''
Dit betekent toch een verandering in de houding van de centrale regering?
,,Ik zie dat niet als een initiatief van de regering, maar als een persoonlijke
daad van Gus Dur (de koosnaam van de Indonesische president Wahid). Hij mag
dan de president zijn, maar je kunt dit niet los zien van zijn persoonlijkheid.
Het Volkscongres gaat vast niet akkoord met die naamsverandering.''
Hoe zou u de positie van Gus Dur tegenover Papoea willen omschrijven?
,,Als dilemmatisch. Aan de ene kant erkent hij het democratische recht
van de Papoea's om hun vrijheidaspiraties kenbaar te maken, maar hij heeft
ook rekening te houden met andere Indonesiërs, die de natuurlijke rijkdommen
van Papoea niet willen opgeven.''
Het nieuwe politieke klimaat in Indonesië is toch gunstig voor de
Papoea's? Een beraadslaging als die van vorige week was twee jaar geleden
niet mogelijk.
,,Dat is waar. Indonesië levert op dit moment een krachtsinspanning
om de oude autoritaire staat los te laten en daarom bestaan er nu geen regels
meer voor bijeenkomsten als deze.''
Papoea's zeggen dat Nederland bij hun in de schuld staat en dat Nederland
hun vrijheidsstrijd moet steunen. Wat kan Nederland eigenlijk doen?
,,Ik denk dat de rol van Nederland kan zijn om uit de doeken te doen wat
er nu echt gebeurd is in de jaren zestig. Hoe kwam het Verdrag van New York
(waarin Nederland akkoord ging met overdracht aan Indonesië, mits de
Papoea's daarna zouden worden geraadpleegd) tot stand? Waarom heeft Nederland
de Papoea's daarna aan hun lot overgelaten, toen die Volksraadpleging uitdraaide
op een farce? Nederland kan Indonesië aansporen om één
en ander recht te zetten. En Nederland moet ook uitleggen dat het de soevereiniteit
in 1949 heeft overgedragen aan een bondsstaat, niet aan een centralistische
eenheidsstaat.''
Nederland bevindt zich in een lastig parket. Het toont zich ingenomen met
de nieuwe, democratisch gekozen regering in Jakarta en wil die graag helpen.
Aan de andere kant heeft het een ereschuld aan het Papoea-volk.
,,Dat is helemaal niet zo lastig. Democratie betekent dat een ieder zijn
recht kan halen. Als Indonesië echt democratisch wordt, dienen ook wij
ons recht te krijgen.''