'Opstand redt Arafat van binnenlandse woede'
Door onze correspondent SALOMON BOUMAN
JERUZALEM, 12 OKT. ,, De Palestijnse opstand tegen de Israëliërs redt Yasser Arafat
van een Palestijnse opstand tegen zijn eigen gezag. Dat meent de Palestijnse
intellectueel dr. Mahdi Abdul-Hadi.
Yasser Arafat is overrompeld door de spontane uitbarsting van het Palestijnse
volk tegen de Israëlische bezetter, net zoals bij het uitbreken van de
eerste intifada in 1987 het geval was'', zegt de Palestijnse intellectueel
dr. Mahdi F. Abdul-Hadi. Hij is directeur van PASSIA, een Palestijns instituut
voor internationale studies in Oost-Jeruzalem. ,,Als Sharon op 28 september
niet zijn provocerende bezoek aan de heilige plaats (Al-Haram al-Sharif/Tempelberg)
in Jeruzalem had gebracht, zou er ook een Palestijnse opstand zijn uitgebroken.
Misschien niet tegen Israël, maar wel tegen het Palestijnse zelfbestuur
van Arafat. Wij zijn teleurgesteld in Arafats schending van de rechten van
de mens, over het aan zijn laars lappen van de democratie, over de corruptie
en over 100.000 niets uitspokende Palestijnse ambtenaren. Arafat was voor
ons in Tunis het symbool van onze beweging (Al-Fatah). Hij is hier gekomen
om een Arabisch leider te zijn zoals andere Arabische leiders'', zegt hij
bitter.
Ondanks zijn frustraties over Arafat, die door veel Palestijnse intellectuelen
worden gedeeld, heeft Abdul-Hadi sedert het uitbreken van de opstand zijn
contacten met Israëlische vredesactivisten verbroken. ,,Ik heb al drie
nachten niet geslapen. Ik zit aan de televisie gekluisterd en huil om het
offeren van ons bloed en vlees. Waarvoor? Voor die bastaard Arafat? Vannacht
zal ik een stevige slok whisky nemen om in slaap te kunnen vallen'', zegt
hij.
,,Deze opstand redt Arafat van zijn binnenlandse moeilijkheden. Arafat
beseft dat heel erg goed. Daarom heeft hij er geen belang bij de opstand te
stoppen. Daarom gaat hij op stap, naar Tunis, Spanje en andere plaatsen. Net
als Barak (de Israëlische premier) is hij een tragische leider. Barak
is een zwakke leider, Arafat is nog zwakker. Beiden hebben geen controle over
hun volken.'' Als Arafat een eind maakt een de opstand ,,wordt zijn positie
(onder de Palestijnen) nog zwakker en zal hij als een collaborateur worden
gebrandmerkt''. ,,De pols van de Palestijnse samenleving klopt nu voor voortzetting
van de confrontatie. Wij bloeden voor onafhankelijkheid.''
Een diplomatieke doorbraak in de huidige crisis is volgens Abdul-Hadi mogelijk
als de Arabische top op 21 oktober in Kairo zal besluiten ,,de stichting van
een onafhankelijke Palestijnse staat aan te kondigen''. Een dergelijk voldongen
feit kan volgens hem het uitgangspunt zijn voor onderhandelingen met Israël
over de uiteindelijke status van het Israëlisch-Palestijnse conflict.
Abdul-Hadi herinnert eraan dat de Arabische top in 1974 de PLO als enige wettige
vertegenwoordiger van het Palestijnse volk erkende en daarmee de Palestijnse
strijd een grote impuls gaf. ,,Daarop moet tijdens de nieuwe Arabische top
verder worden gebouwd'', zegt hij.
Naar zijn oordeel is de diepere oorzaak van de crisis te herleiden tot
de grove fout die de Israëliërs en Amerikanen deze zomer maakten
toen ze Arafat in Camp David niet geloofden toen hij zei dat hij nooit Israëlische
soevereiniteit over de Haram al-Sharif/Tempelberg zal erkennen. ,,Arafat waarschuwde
in Camp David dat jullie daarmee het Midden-Oosten in een heilige oorlog storten.
Ik zal mijn volk niet verraden en niet tekenen, heeft Arafat daar gezegd'',
zegt Abdul-Hadi. ,,De Palestijnen hebben hun hele leven zonder erkende Palestijnse
identiteit geleefd. Maar ze hebben hun godsdienst nooit opgegeven. Nu wordt
de Palestijnen een erkende Palestijnse entiteit voorgesteld. Kan dat als tegelijkertijd
hun geloof wordt aangetast?''
Voor hem is het als een grote schok gekomen dat Barak in Camp David een
veel extremer standpunt innam dan rabbijnen die hijzelf tijdens internationale
conferenties voor toenadering van de godsdiensten had leren kennen. Israëls
sefardische opperrabbijn Baksi-Doron en rabbijnen in Frankrijk en Engeland
hadden hem uitgelegd dat handhaving van de huidige status quo - controle
door de Waqf, het islamitische bestuuursorgaan - op de heiligste plaats
voor joden en moslims in Jeruzalem in religieus opzicht de juiste oplossing
zou zijn. ,,De rabbijnen zeiden dat de joden wachten tot de derde tempel uit
de hemel (op de Tempelberg) neerdaalt. De Palestijnen waren geschokt toen
seculiere Israëlische onderhandelaars met de meest extreme religieuze
voorstellen kwamen die niet alleen het bouwen van een synagoge op Al-Haram
al-Sharif inhielden maar ook controle over het gebied (waar de twee grote
moskeeën Al-Aqsa en de Koepel van de Rots staan).''
,,De rabbijnen waren eerlijk genoeg om te zeggen dat hun godsdienst voorschrijft
de status quo te handhaven. Barak toonde zich in Camp David godsdienstiger
dan de rabbijnen'', zegt hij. ,,Ja'', antwoordt hij op de vraag of Arafat
handhaving van de huidige status quo zou hebben aanvaard. ,,Barak maakte een
grote fout meer te willen'', zegt hij. ,,Barak en de Amerikanen dachten dat
Arafat zwak is en tot alles bereid was als hij maar een Palestijnse staat
kreeg.'' Daarmee deden zij alsof de Arabische en islamitische wereld niet
bestond, zegt hij.
De Israëlische Arabieren zijn volgens Abdul-Hadi niet zozeer uit solidariteit
met de Palestijnse zaak de straat opgegaan maar omdat hun geloof werd aangetast.
Dat is geen winst voor de Palestijnen naar zijn analyse, omdat de ,,Palestijnen
niet gebaat zijn bij een verzwakte Israëlische leider die geen concessies
kan doen''.
Zoals alle Palestijnen beschuldigt hij Israël van buitensporig geweld
tegen de Palestijnse opstandelingen. Voor het feit dat er onder de Palestijnse
slachtoffers zoveel jongeren en zelfs kinderen zijn heeft hij een sociaal-economische
verklaring: 57 procent van de Palestijnse bevolking is jonger dan 19 jaar
en 46,9 procent is nog geen veertien jaar. ,,Ze hebben niets te verliezen
omdat ze in de gegeven situatie geen toekomst hebben.''