Paars II zuchtte onder I
Minder dan tien maanden nadat
Koks tweede kabinet met de koningin op de trappen stond, is het alweer
geschiedenis. In zijn korte bestaan hield Paars-II zich vooral bezig
met Paars-I.
Door onze redacteur ROBERT GIEBELS
DEN HAAG, 20 MEI. Tweehonderdnegentig dagen heeft het geduurd voordat
het tweede kabinet Kok viel. Het was een voortzetting van een uiterst
succesvolle coalitie, waarbij tot ieders tevredenheid het CDA buiten de
regering was gehouden. Paars-I zou eenieder die dacht dat de PvdA
onmogelijk met de VVD in één kabinet kon zitten wel eens
even wat laten zien. De dadendrang van het eerste kabinet onder leiding
van Kok was navenant. De daadkracht bleek eigenlijk groot genoeg voor
twee regeerperiodes, waardoor in de kleine tien maanden die het tweede
kabinet Kok waren gegund, Paars-II de facto maar met
één ding bezig was: Paars-I.
De eerste aanwijzing hiervoor was de formatie. Die duurde veel langer
dan mocht worden aangenomen op grond van het succes van Paars-I en de
uitslag van de verkiezingen, waarbij voortzetting van het paarse beleid
de inzet was. Dat feitelijk geen enkele andere coalitie mogelijk was
dan PvdA, VVD en hoewel getalsmatig niet noodzakelijk D66, zorgde
evenwel niet voor een snelle totstandkoming van een aan de tijd
aangepast regeerakkoord. In plaats daarvan werden in talloze
werkgroepjes van Tweede-Kamerleden en aanstaande bewindslieden
millimeterafspraken gemaakt. Het resultaat was een opvallend
gedetailleerd regeerakkoord dat een nadere specificatie vormde van het
eerste paarse exemplaar, maar waarin een hoofdlijn als 'Europa' en een
visie werden gemist.
Ook ging van de nieuwe ministersploeg niet de bezieling uit die Paars-I
had gekend, vooral in de personen van Melkert (Sociale Zaken, PvdA) en
Wijers (Economische Zaken, D66). In plaats daarvan kwamen politieke
zwaargewichten als Peper op Binnenlandse Zaken en De Vries op Sociale
Zaken, maar die benadrukten vooral hoe zwaar hun nieuwe baan was.
Toen het tijd was om te regeren, kwam bij veel ministers de aap uit de
mouw. Paars-II bleek de uitvoerder van het door Paars-I uitgestippelde
beleid. "Ik heb geen nieuwe agenda", zei de aartsvader van beide paarse
kabinetten, De Vries, kort na zijn installatie op 3 augustus 1998 als
minister. En inderdaad: De Vries' agenda was die van Melkert met de
door de laatste ingezette privatisering van de sociale zekerheid als
grootste klus. "Verwacht van mij geen verdere stelselwijziging", zei
minister Borst (Volksgezondheid, D66) ongeveer tegelijkertijd. "Ik doe
in wezen niet veel meer dan het voortzetten van het beleid van mijn
voorganger", meldde de nieuwe minister van Onderwijs, VVD'er Hermans,
eveneens kort na het aantreden van Kok-II.
Diezelfde Hermans kreeg als eerste te maken met de erfenis van zijn
voorganger Ritzen. Er bevond zich in Zoetermeer een lijk in de kast van
een half miljard gulden, omdat de vorige onderwijsminister geen dekking
had weten te vinden voor zijn plannen. Later kreeg ook de nieuwe
minister van Landbouw, D66'er Apotheker, te maken met de dadendrang van
zijn voorganger Van Aartsen, toen de wet waarmee de laatste de sanering
van de varkensstapel te lijf had willen gaan niet houdbaar bleek bij de
rechter.
Op de nieuwe minister van Defensie, De Grave (VVD), lag het Srebrenica-
dossier te wachten. De val van de Bosnische enclave in juli 1995 bleek
ook voor De Grave een boek te vormen dat maar niet kon worden gesloten.
Een belemmering voor een minister die er met een eigen agenda en visie
tegenaan wil gaan. Net zoals de Bijlmerramp, die alweer van 1992
dateerde, de schwung eruit haalde bij de nieuwe minister van
Verkeer en Waterstaat Netelenbos (PvdA). En een belasting vormde voor
haar voorgangster Jorritsma (VVD), die naar Economische Zaken en het
vice-premierschap was doorgeschoven en volgens haar huidige ambtenaren
veel moeite blijkt te hebben met de overgang van een 'doe-ministerie'
naar een 'denk-ministerie'.
Zo zat in elke hoek van het beleid van Paars-I wel iets dat het nieuwe
kabinet verhinderde een vliegende start te maken. Bovendien moest Kok-
II de prognoses voor de economische groei steeds neerwaarts bijstellen,
waar Kok-I nog te maken had gehad met een onverwacht grote economische
groei. Tijdens de eerste algemene politieke beschouwingen steggelden de
nieuwe fractievoorzitters Melkert (PvdA), Dijkstal (VVD) en De Graaf
(D66) nog over de besteding van meevallers, een paar weken later ging
het alleen nog over de financiële tegenvallers van Kok-II. Voor de
komende maanden stonden voor het eerst paarse bezuinigingen op de
agenda. Bezuinigingen die gisteren aan de orde hadden moeten komen. Want
op de derde woensdag van mei zouden, voor het eerst en op proef, de
financiële prestaties van departementen worden beoordeeld door de
Tweede Kamer. De proef-Prinsjesdag ging echter niet door. Er viel een
kabinet.