De Eerste Kamer moet verdwijnen
T.M. Stevens
De Eerste Kamer is ooit in het
Nederlandse staatsbestel geïntroduceerd als beschermingswal voor de
wil van de Koning tegen de wil van het volk. In 1848 was dit niet meer
politiek correct en werd de Eerste Kamer de functie toegedicht van
chambre de réflexion. Zij moest een weldenkend tegenwicht
vormen tegen de wispelturigheid van de vox populi, belichaamd door de
Tweede Kamer. Nog steeds werd het bestaansrecht van de Eerste Kamer dus
gezocht in haar anti-democratische karakter.
Inmiddels zijn de rollen omgekeerd. Democratie is de enige erkende
legitimatie van macht. Nadenken mag de Eerste Kamer nog steeds, maar wat
zij vooral niet meer mag is tegenstemmen. 'De Kamer' is de Tweede Kamer.
Alleen de Tweede Kamer heeft democratische legitimatie en heeft het dus
voor het zeggen. Eigenlijk heeft de Eerste Kamer weten te overleven als
papieren tijger, door niet van haar rechten gebruik te maken en haar Ad
Kalands en David Luteijns op tijd tot bezinning te brengen. Maar wat is
het bestaansrecht van een Kamer die niet mag tegenstemmen?
Nu zou van de Eerste Kamer een echte Kamer gemaakt kunnen maken
door haar rechtstreeks te laten verkiezen. Dan hoeft de Eerste Kamer
niet meer te schromen om van haar rechten gebruik te maken, en mogen
senatoren tegenstemmen als zij tegen zijn. Nadeel is dat de logica van
een tweekamerstelsel wegvalt als beide Kamers op dezelfde wijze worden
gekozen. Verkiezingen via een districtenstelsel, zodat je een huis van
afgevaardigden en een senaat creëert naar Amerikaans model, is tot
mislukking gedoemd. Nederland is eigenlijk één groot
district en de weinige lokale verschillen rechtvaardigen geen aparte
Kamer.
Een ander alternatief is de Eerste Kamer te degraderen en haar het
stemrecht over wetsvoorstellen te ontnemen. Een compromis is een
adviesrecht over wetsvoorstellen. Maar ook hier dreigt het gevaar van
onnodige herhalingen in het wetgevingsproces nu de Tweede Kamer al een
adviseur heeft in de Raad van State. Het zuiverst is daarom de Eerste
Kamer af te schaffen en de macht volledig te leggen in handen van de
volksvertegenwoordiging.
Een strafexpeditie richting Eerste Kamer lijkt niet alleen
staatsrechtelijk gewenst, maar kan ook een uitweg bieden uit de
politieke deadlocksituatie. Het gebrekkige democratische gehalte van de
Eerste Kamer is immers altijd al de steen des aanstoots geweest voor
D66. Aan haar de eer om dit anti-democratische obstakel uit de weg te
ruimen.
T.M. Stevens is advocaat.