Spanning blijft over het Binnenhof golven
Na de 'Nacht van Wiegel' in de
senaat verplaatst de aandacht van de politiek zich nu weer naar de
afhandeling van het rapport van de Bijlmercommissie. Paars ingeklemd
door problemen aan weerszijden van het Binnenhof.
Door onze redacteuren CEES BANNING
en GIJSBERT VAN ES
DEN HAAG, 27 MEI. Eerst de Bijlmerramp afwikkelen, dan de
kabinetscrisis bezweren. Dat is de volgorde die zich aftekent bij de
reanimatie van het tweede kabinet-Kok, ter voorkoming van vervroegde
verkiezingen in het komend najaar.
Vorige week waren de rollen omgedraaid. Terwijl alle aandacht zich
richtte op de doorgaans in stilte opererende Eerste Kamer, debatteerden
Tweede Kamer en enquêtecommissie vrijwel onopgemerkt over het
zwaar beladen Bijlmerrapport. Nog steeds is er volop aandacht voor de
Eerste Kamer - inmiddels vooral ook voor het gebouw waar informateur
Tjeenk Willink dinsdag zijn intrek heeft genomen om de tweede paarse
coalitie te redden. Aan de onderhandelingstafel van de informateur zal
het functioneren van diezelfde Eerste Kamer de komende dagen onderwerp
zijn van gesprekken over 'aanvullende' coalitie-afspraken. Intussen
heeft de Tweede Kamer gisteren haar politieke primaat herwonnen, met
een venijnig debat over het Bijlmerrapport. Terwijl D66 zich inspande de
eigen minister en vice-premier Borst te verdedigen, zette de PvdA een
duidelijke stap richting de oppositionele Kamerfracties. Minister Borst
zal volgende week alle kracht van argumenten nodig hebben om het
Bijlmerdebat van kabinet en Kamer te overleven. Hetzelfde geldt, in
mindere mate, voor haar VVD-collega Jorritsma.
Ruim een week na de 'Nacht van Wiegel' blijft de spanning tussen de
beide zijden van het Binnenhof heen en weer golven. De paarse
fractieleiders spraken gisteren, na hun bezoek aan de informateur, over
"enige vooruitgang" (Melkert) en een toestand die "zeker niet hopeloos"
is (Dijkstal). De coalitiepartners vechten niet langer. Binnenskamers
praten ze weer. Maar de omstandigheden zijn verre van optimaal, in de
slagschaduw van het volgende week te voeren Bijlmerdebat.
Leden van de drie coalitiefracties bezweren dat Paars-II absoluut een
nieuwe kans moet krijgen. In de fracties wordt al openlijk erover
gespeculeerd dat minister Borst die mogelijke 'doorstart' niet zal
meemaken. Zij zou overwegen, na een stijlvolle verdediging in de Tweede
Kamer, de eer aan zichzelf te houden - niet direct weggestuurd door de
Kamer, maar wel bereid zelf op te stappen om redenen 'van politieke
zuiverheid'.
Vertrouwen D66 in VVD geschonden
Optimistische fractieleden zeggen dat de gesprekken
bij de informateur verder rimpelloos kunnen verlopen als het
Bijlmerrapport eenmaal van tafel is. Wel wordt van de informateur
verwacht dat hij bereid is de coalitiepartners zeker tot eind volgende
week aan de praat te houden. Niemand wil eerst het kabinet lijmen om het
vervolgens weer onmiddellijk in de Tweede Kamer aan flarden te laten
schieten.
Minder luchthartige fractieleden wijzen erop dat de informatieronde, ook
los van het Bijlmerdebat, geen gelopen race is. Weliswaar hebben de
fractieleiders gisteren een belangrijke hobbel genomen door af te
spreken dat zij het regeerakkoord intact laten. Zij zullen alleen praten
over hoofdstuk VII, 'Kwaliteit van bestuur', dat volop vage zinnen bevat
die in gesprekken met de informateur nader kunnen worden uitgewerkt.
D66 blijft intussen nog zitten met een minder pragmatisch probleem. Het
eist "garanties" dat de VVD zich voortaan zal gedragen als "betrouwbare
coalitiepartner". D66-leider De Graaf verlangt van zijn collega Dijkstal
de harde toezegging dat ook de nieuwe VVD-senaatsfractie zichzelf
gebonden voelt aan het regeerakkoord. Dat is des te belangrijker nu die
paarse meerderheid in de Eerste Kamer is geslonken tot het absolute
minimum van 38 zetels. Tegelijkertijd weet De Graaf dat VVD-leider
Dijkstal die garantie niet expliciet kan geven: het staatsrecht en
praktische bezwaren van interne, liberale VVD-cultuur verzetten zich
daartegen. Het is dan ook vooral een uiting van diep geschonden
vertrouwen tussen D66 en VVD.
Zakelijke verschillen van inzicht zijn er bovendien nog volop. PvdA en
D66 hebben er oren naar het correctief referendum bij gewone wet te
regelen. Juridisch gezien zou het dan niet bindend kunnen zijn, maar in
de praktijk zou het wel zo kunnen uitwerken. De VVD voelt daar
vooralsnog niets voor.
Afspraken over een aangepast kiesstelsel en het functioneren van de
Eerste Kamer zijn op het eerste gezicht minder politiek beladen. De
gesprekken over de positie van de senaat zijn van een andere orde. De
Tweede-Kamerfracties zouden daaraan graag willen tornen. Maar als het op
echte ingrepen aankomt, dan komt ook daar de grondwet weer in beeld - en
dus de tweederde meerderheid van diezelfde Eerste Kamer.