Bodem verkiezingskassen in zicht
Waarschijnlijk alweer
verkiezingen. Alweer campagne voeren. Hoe staan de partijen er
financieel voor?
Door onze redacteuren ROBERT GIEBELS en
EGBERT
KALSE
DEN HAAG 21 MEI. De draaiboeken kunnen weer uit de kast, de bedelacties
kunnen weer op touw worden gezet en de plakteams kunnen weer worden
gemobiliseerd. Het wordt weer verkiezingstijd, tenminste als
lijmpogingen de komende dagen mislukken. Daar hopen vooral de
penningmeesters van de politieke partijen op. De ene tuurt met de
handen in het haar naar de zichtbare bodem van de verkiezingskas en de
andere zoekt naarstig naar posten op de partijbegroting waarin geknepen
kan worden.
Neem de VVD. De twee geldstromen waarmee de liberalen hun
verkiezingsfonds vullen, zijn de donaties van de exploitatierekening
van de partij en financiële acties. Voor 1998 had de partij ruim
1,2 miljoen gulden in kas gebracht. "De campagne 1998 kostte 1,5
miljoen gulden, maar het fonds is nog niet leeg. We gaan nooit tot op
de bodem", zegt voorlichtster P. Ginjaar. De tijd-, foto- en
lijstnummerloze verkiezingsposters van de VVD kunnen in ieder geval hun
nut weer bewijzen. "Dat doen we al jaren, geen data erop enzo, da's een
beetje de huisstijl geworden", aldus Ginjaar.
Dat gaat de PvdA niet lukken. "Op al onze affiches stonden data", legt
partijvoorlichter S. Baart uit, "dat werkte vorige keer
opkomstbevorderend". De PvdA wil eigenlijk niets van vragen over de
komende verkiezingscampagne weten. Dat vinden de sociaal-democraten
maar voorbarig. Hun campagne wordt hoe dan ook kort en zeer sober en
zal onvergelijkbaar zijn met de drie miljoen kostende campagnes van
vorig jaar. De financiële situatie is bij de PvdA thans niet
bepaald rooskleurig, meent Baart.
Dat geldt a fortiori voor D66. Als de campagne voor de Europese
verkiezingen op 10 juni is afgelopen, hebben de Democraten geen cent
meer over voor nieuwe verkiezingen. "De penningmeester is opgedragen de
begroting tegen het licht te houden. De kas is leeg", zegt woordvoerder
L. Pinxten. De vorige campagne kostte anderhalf miljoen. "Dat niveau
halen we nooit. Het zal een sobere campagne worden, waar we heel erg
inventief zullen moeten zijn." D66 gaat ervan uit dat de verkiezingen
op de laatste woensdag van september, uiterlijk de eerste woensdag van
oktober zullen plaatsvinden. De organisatie van de partij is zo
ingesteld, dat dan volgende week de kandidatenlijsten al moeten worden
opgesteld. "Het grote gelduitgeven gaat voor ons dus volgende week al
beginnen, terwijl de campagne pas in september van start gaat." "
Natuurlijk hebben we geen rekening met verkiezingen gehouden", zegt
partijvoorlichter M. Meijer van het CDA. Net als bij de PvdA wordt
gedurende de kabinetsperiode gespaard voor verkiezingscampagnes en door
de plotseling noodzakelijke verkiezing is hooguit een kwart van dat
noodzakelijke geld verzameld. Maar somber zijn ze bij het CDA niet. De
laatste verkiezingen, die voor de Provinciale Staten, hebben de
christen-democraten evenwel het zelfvertrouwen gegeven dat een
bedelactie onder de leden misschien nog wel meer kan opleveren dan het
miljoen dat voor de vorige Tweede-Kamerverkiezingen is opgehaald. Die
campagne kostte bijna 2,5 miljoen gulden, maar het CDA verwacht niet
dat de komende campagne zo duur zal zijn. In ieder geval hebben de
christen-democraten volgens Meijer "enkele tonnen" in de verkiezingskas.
En ook op de partijbegroting van acht miljoen zullen nog wel posten te
vinden zijn die voor dit "positieve noodgeval" kunnen worden gebruikt.
Jammer is dat elders in de partij een geweldig vermogen is opgebouwd
waar de campagneleiders statutair vanaf moeten blijven. Het
wetenschappelijk instituut van het CDA belegt met miljoenen die
jaarlijks vele tonnen opleveren. GroenLinks mag wel het partijvermogen
aanspreken. Die vermogenspositie is goed, vooral omdat de vier partijen
die in GroenLinks zijn opgegaan renderende vermogensbestanddelen zoals
panden hebben ingebracht. GroenLinks is nog aan het rekenen hoeveel
geld de partij precies heeft voor de komende campagne. " Het wordt
natuurlijk niet zoveel als de vorige keer", zegt partijvoorlichter T.
van der Lee. Die campagne kostte samen met de campagne voor de
gemeenteraadsverkiezingen ongeveer 1,1 miljoen gulden. Volgens Van der
Lee kan zijn partij nog wat geld uitsparen door campagnemateriaal van
de vorige verkiezingen te gebruiken. Alleen bij de Socialistische Partij
(SP) kijken ze al weer reikhalzend uit naar nieuwe verkiezingen. De
duizenden vrijwilligers, die de partij van oudsher heeft, staan klaar
om de knuffeltomaten, zakjes ketchup en tomaatvormige schuursponsjes
weer massaal over Nederland uit te storten. De vorige campagne van de
partij was een combinatie van gemeenteraads- en Tweede-
Kamerverkiezingen. "De totale kosten voor die gecombineerde campagne
bedroegen 1,8 miljoen gulden", zegt Kox. "Dus negen ton voor de komende
campagne, daar moeten we toch wel op rekenen." De totale middelen van de
SP - waarbij alle gemeenteraadsleden, statenleden en Kamerleden hun
loon in de partijkas storten - kunnen dat makkelijk opvangen. " Maar
socialisten zijn zuinige mensen, we hopen het goedkoper dan vorig jaar
te doen", zegt Kox.