One.Tel daagt dominant KPN uit
Door onze redacteur STÉPHANE ALONSO
ROTTERDAM, 31MAART. Het
Australische telecombedrijf One.Tel daagt KPN uit. Klanten van de
Nederlandse dochter kunnen vanaf maandag gratis bellen, zes maanden
lang, vijf uur per maand. Met de actie wil het telecombedrijf
marktaandeel veroveren op KPN, dat in Nederland de 'vaste' telefonie
domineert. Volgens One.Tel houdt KPN de snelle liberalisering van de
vaste telecommarkt tegen. "Actie is de enige mogelijkheid om de markt
alsnog open te gooien."
One.Tel heeft gisteren bij de reclamecodecommissie een klacht ingediend
tegen KPN. KPN zou klanten van One.Tel (voormalige klanten van KPN) met
e-mails hebben bestookt met daarin een tariefsvergelijking die niet
klopt.
KPN bestrijdt dit. "Wij denken dat we een sterke vergelijking hebben
gemaakt", aldus een KPN-woordvoerder.
One.Tel is, net als Tele2, een zogeheten carrier-select-bedrijf.
Het bedrijf heeft geen eigen telefonie-netwerk, maar huurt capaciteit
bij KPN. De afgelopen jaren zijn de winstmarges van zulke bedrijven
steeds kleiner geworden door algehele prijsdalingen. "We maken nog
gezonde marges, maar de prijssqueeze doet pijn", zegt directeur
Raymond Schrama van One.Tel.
Op dit moment loopt een rechtszaak van One.Tel tegen KPN. Het bedrijf
claimt 25 miljoen gulden aan gemiste inkomsten. De claim heeft
betrekking op de zogeheten carrier-pre-selectie, een systeem waarbij
consumenten kunnen bellen via een andere aanbieder dan KPN. De
aanmeldingsprocedure voor dit systeem loopt via een sprekende computer,
die door KPN wordt beheerd. Het systeem had op 1 januari 2000 moeten
werken, maar dat gebeurde pas in april vorig jaar. Veertig procent van
de bellers komt op dit moment nog steeds niet door de
aanmeldingsprocedure, aldus Schrama.
Een klacht bij de Opta over het slecht functionerende systeem, die door
Versatel was ingediend, is onlangs gehonoreerd door de
telecomtoezichthouder. Wie nu bij Versatel klant wil worden, hoeft zich
niet meer via de sprekende KPN-computer aan te melden, maar mag direct
naar het telecombedrijf bellen.
One.Tel heeft nu ook een klacht bij de Opta ingediend om dit af te
dwingen.
De gratis actie waarmee One.Tel maandag begint geldt alleen voor klanten
van One.Tel die bellen naar andere klanten van het bedrijf. Volgens een
woordvoerder van One.Tel is vijf uur gratis bellen per maand veel. Want
"Nederlanders bellen gemiddeld 2,5 uur per maand", zegt hij.