Belgisch KPN Orange wil einde aan 'luxe-
periode'
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 29 MAART. KPN Orange,
het Belgische dochterbedrijf van KPN, gaat met bezuinigingen een
bijdrage leveren aan het verlichten van de schuldenlast van het
moederbedrijf. Volgens bestuursvoorzitter Yves Farjot kan er bij KPN
Orange 10 procent worden bespaard op arbeidskosten en door uitstel van
bepaalde investeringen.
De Fransman doet zijn uitspraken vandaag in een vraaggesprek met De
Standaard. "De luxeperiode is voorbij: in plaats van tien of
vijftien medewerkers stuur ik bijvoorbeeld nog twee medewerkers naar
(de Duitse technologiebeurs) CeBit", aldus de topman. Volgens Farjot
zullen er geen banen verdwijnen. Het bedrijf is op dit moment zelfs 100
tot 150 nieuwe werknemers aan het recruteren. KPN Orange heeft 1.100
werknemers en daarnaast ongeveer 100 externe adviseurs (consultants) in
dienst.
KPN Orange zal niet-noodzakelijke investeringen voorlopig uitstellen.
Volgens een woordvoerder van het bedrijf gaat het om investeringen "in
de categorie nice to have", zoals verbeteringen aan het
factureringssysteem. KPN Orange blijft wel investeren in de uitbreiding
van het klantenbestand.
Farjot benadrukt dat nieuwe klanten niet tegen elke prijs zullen worden
binnengehaald. In België zijn aanbieders van mobiele telefonie het
afgelopen jaar ten koste van hun winstmarges gaan stunten met prijzen
om marktaandeel te veroveren. "Het is tijd dat we daarmee stoppen",
zegt Farjot. De gemiddelde opbrengst per gebruiker van KPN Orange is
het afgelopen jaar bijna gehalveerd, van 44 euro tot 28 euro per
gebruiker.
KPN werd in februari helemaal eigenaar van KPN Orange, dat voor de helft
in handen was van France Telecom/Orange. KPNs strategie richt zich
voorlopig vooral op Nederland, België en Duitsland (E-plus). Het
bedrijf maakte maandag tijdens de presentatie van de jaarcijfers een
lijst bekend met activiteiten in binnen- en buitenland die het wil
afstoten. De inkomsten hieruit moeten de schuld van 22 miljard euro
verlichten.