KPN is groter dan Joop Drechsel
Twee bestuursleden van KPN
stappen op. Een van hen, Joop Drechsel, speelde een belangrijke rol bij
de allianties die KPN het afgelopen jaar is aangegaan. "KPN kon niet
anders. Anders was het nog steeds een Beneluxbedrijf geweest."
Door onze redacteur STÉPHANE ALONSO
ROTTERDAM, 27 MAART. Het commentaar van KPN op het plotselinge vertrek
van twee van zijn topmannen is summier. In een elfregelig persbericht
"betreurt" KPN de beslissing van Joop Drechsel en Patrick Morley om
binnenkort uit de zes-koppige raad van bestuur te stappen. Dat de
achterblijvers de taken van het tweetal voorlopig overnemen, duidt er
volgens een analist op dat het vertrek KPN zelf ook heeft overvallen.
Maar een forse reductie van de post salarissen bestuurders is gezien de
financiële positie mooi meegenomen.
Morley was binnen KPN verantwoordelijk voor onderzoek en
informatietechnologie. Hij heeft nog geen reden voor zijn vertrek
gegeven. Recentelijk zei hij tegen deze krant dat het aantal KPN-
onderzoekers wat hem betreft op peil blijft, ondanks de forse
reorganisatie die vorig jaar is aangekondigd. KPN wil niet zeggen of
zijn afscheid hiermee verband houdt.
Het vertrek van Drechsel wordt algemeen gezien als een aderlating. Hij
gold als de onderhandelaar van KPN, was de architect van de fusiepoging
met het Spaanse Telefónica en later, toen de fusie niet doorging,
van de strategische alliantie met het Japanse NTT Docomo. Maar de rol
van Drechsel leek de komende jaren uitgespeeld. KPN heeft geen geld voor
nieuwe internationale ambities. Het telecombedrijf wil zelfs
verschillende belangen in binnen- en buitenland gaan verkopen om de
schuldenlast te verlichten.
Drechsel: "De investeringen in mobiel en UMTS (geavanceerde mobiele
telefonie) moeten worden omgezet in klinkende munt. Dat is zeker geen
suf werk - had ik ook heel goed kunnen doen." Over zijn volgende baan
kan hij nog niets zeggen, maar het zal een bedrijf van internationale
allure zijn. "Ik denk dat ik KPN nog vaak zal tegenkomen."
Waarom vertrekt u juist nu?
"De jaarcijfers zijn altijd een goed moment om schoon schip te maken ten
aanzien van de berichtgeving naar buiten. Het is in goed overleg
gebeurd. Ik wilde al een tijdje iets anders een nieuwe uitdaging. Ja,
KPN vorm op dit moment ook een uitdaging. Gelukkig is KPN veel groter
dan alleen Joop Drechsel."
KPN-topman Paul Smits grapte gisteren dat u en uw collega Morley geen
eigen dotcombedrijf hebben opgericht.
"Ik heb Smits nog niet verteld wat ik ga doen. Er zijn een hele hoop
gezonde dotcombedrijven waar ik best mijn vervolg zie en die ik
behoorlijk wat te bieden zou hebben."
U was medeverantwoordelijk voor het binnenhalen van het Amerikaanse
Bellsouth. KPN kocht E-plus (Duitsland) van Bellsouth en gaf de
Amerikanen, naast cash, het recht op een belang in KPN of KPN Mobile,
hetgeen grote gevolgen kan hebben voor de aandeelhoudersstructuur van
KPN. Was het een goede deal?
"KPN kon niet anders. Anders was het nog steeds een Beneluxbedrijf
geweest. E-plus bood een uitstekende mogelijkheid om richting Duitsland
te expanderen. Het liefst koop je zo'n bedrijf outright in contanten,
maar zoveel geld hadden we niet. France Telecom, dat E-plus ook wilde
kopen, had dat wel. Daarom hebben we een slimmere manier gezocht om E-
plus te kopen. Ik kan u verzekeren dat de hele raad van bestuur het plan
- om Bellsouth cash te geven in combinatie met bepaalde rechten -
destijds veel beter vond dan alles in contanten te betalen. Aan de
partnership met Bellsouth lager vooral praktische overwegingen ten
grondslag. Het is een hele andere samenwerking dan met NTT Docomo, die
strategisch van aard is.
Bellsouth heeft met het oog op de beurskoers van KPN overigens een veel
lagere prijs gekregen voor E-plus dan die het van France Telecom had
kunnen krijgen. Voor die lagere prijs heeft Bellsouth wel een
controlerend belang in E-plus opgegeven."
KPN is zo langzamerhand het enige telecombedrijf dat nog geen
waarschuwende woorden over UMTS heeft gesproken.
"De markt bevindt zich op dit moment in een negatieve geestestoestand.
Maar ik spreek onze concurrenten geregeld en ze hebben geen roze bril
nodig om het potentieel van UMTS te zien. Telecombedrijven moeten de
inzet van hun kapitaal en mensen echter meer dan voorheen afstemmen op
de behoefte. Als er niet op tijd genoeg UMTS-telefoontjes beschikbaar
zijn, dan heeft het geen zin om de antennes (van het zenderpark) al te
laten werken dat soort overwegingen. We staan nog maar aan het begin.
Dat geloof in de toekomst is niet alleen maar blind. UMTS komt straks in
een enorme golf over Europa heen dat kan niet anders."