Alles draait om vondsten die geld opleveren
Een telefoon laten rinkelen met
een muisklik op een website. De complexiteit in de telecomwereld is
enorm toegenomen na de overstap op internet. KPN Research in
Leidschendam kent zijn plaats, fundamenteel onderzoek gebeurt er niet
meer. De research beperkt zich tot het toepassen van apparatuur die
anderen ontwikkelen. "We moeten zoveel mogelijk nieuwe producten in de
pijplijn rammen."
Door Michiel van Nieuwstadt
Het lijkt een trendy kapperszaak, maar het is een kantoorruimte. Een
zakcomputertje met zwart-wit scherm is achteloos in de prullenbak
gekieperd. Op een bar met spiegels ligt het nieuwste hebbeding: een
plat en zilverkleurig touchscreen met contrastrijke felle
kleuren. Welkom in het favoriete toekomstscenario van KPN Research. Tv
kijken op je mobieltje is gewoon. Pubers trekken grif de portemonnee
voor nieuwe gadgets. Het kan ook anders, laat Patrick van der
Duin zien in een rondleiding langs drie andere 'kantoorruimten van de
toekomst'. In het scenario 'budget' kan het oude zakcomputertje nog
best een paar jaar mee. En in 'duurzaam' staan in plaats van de
computer planten op tafel. Toen KPN de vier ruimten van zelfgeknutselde
prototypen moest voorzien, bleek de trendy kapperszaak zo vol. In de
andere scenario's ontstonden problemen. Ze pasten blijkbaar niet zo
eenvoudig in het denkraam van de gemiddelde werknemer van KPN Research.
Die is 27 jaar oud, gek op nieuwe technologie en heeft liever een pc
dan een kamerplant op zijn bureau. Van Duin: "We realiseerden ons dat
je ook aandacht moet besteden aan andere doelgroepen."
Het grootste laboratorium van KPN in Nederland lijkt een verouderd
schoolgebouw en ligt verscholen in een woonwijk van Leidschendam. Ruim
450 van de 540 werknemers van KPN Research doen hier dagelijks hun werk
in bescheiden kantoortjes. De stropdas is niet populair, maar afgezien
daarvan is het commerciële KPN nadrukkelijk aanwezig. De pure
wetenschappers zijn lang geleden vertrokken. Zo'n twaalf medewerkers
hebben in deeltijd een aanstelling aan een Nederlandse universiteit.
"Fundamenteel onderzoek doen we hier niet", zegt Bart Nieuwenhuis, een
van de deeltijdhoogleraren.
Gaten gapen in de vloer van de eerste en tweede verdieping. Het zijn
overblijfselen uit de tijd dat in Leidschendam enorme telefooncentrales
moesten worden opgetakeld. Samen met Philips ontwikkelde KPN ooit eigen
apparatuur voor het doorschakelen van telefoongesprekken. Een kenner van
het KPN-net zegt dat deze centrales nu het belangrijkste knelpunt zijn
bij de invoering van internet en andere nieuwe diensten in het netwerk.
Volgens KPN is dit niet het geval.
Tegenwoordig kent KPN Research zijn plaats. Het beperkt zich tot het
toepassen van apparatuur die anderen ontwikkelen. "Anderen leveren
onderdelen voor het huis dat wij bouwen", zegt hoogleraar Nieuwenhuis.
Onderdelen moeten worden aaneengeknoopt tot een geolied netwerk.
Baanbrekend is het niet, ingewikkeld wel. De problematiek houdt de
Groningse kernfysicus Rob Meijer voortdurend bezig. "Ook als je voor de
televisie zit", zegt hij. , ,Wat betreft complexiteit kun je
netwerkarchitectuur wel met kernfysica vergelijken."
Die complexiteit neemt toe nu de telecomwereld is overgestapt van
conventionele telefoonverbindingen naar internet. De integratie van
beide vakgebieden biedt nieuwe mogelijkheden. Natuurkundige Meijer laat
zien hoe je een telefoon kunt laten rinkelen met een muisklik op een
website. Met die ene klik kan een voorzitter straks ook de telefoon
laten overgaan bij 15 deelnemers aan een conference call.
Nieuwe diensten ontwikkelen voor het bestaande netwerk. Dat is voor KPN
Research de beste manier om verantwoordelijk bestuurder Patrick Morley
(technologie) tevreden te stellen. "Met de assets die je hebt,
moet je telkens creatieve dingen doen", zegt de Ier. "KPN Research moet
er voor zorgen dat er zoveel mogelijk nieuwe producten in de pijplijn
worden geramd."
Vondsten die geld opleveren zijn niet per definitie de meest
spannende. Een technisch hoogstandje, aldus Morley, was het systeem
waarmee bellers betalen voor het gebruik van het nummer 0900.
Kennis van netwerkapparatuur moet KPN ook behoeden voor dure missers,
zegt Morley. Hij meent dat in het verleden vaak gekozen is voor de
toepassing van de juiste technologie in het netwerk. "Dat was geen
geluk, maar wijsheid", zegt hij.
Begin 2000 kondigde KPN aan dat het de capaciteit van de zware en lange
optische verbindingen wilde opvoeren tot 600 miljard bits per seconde,
twintig miljoen keer sneller dan het telefoonmodem thuis. In plaats van
één kleur stuurt KPN zestien kleuren licht gelijktijdig
door de glasvezels, in de toekomst worden dat er nog veel meer. De
capaciteitswinst van de nieuwe technologie, Wavelength Division
Multiplexing (WDM), is navenant. Volgens Morley is de verbetering te
danken aan slimme investeringen vanaf medio jaren tachtig. De
besparingen op een nieuw glasvezelnet belopen honderden miljoenen
guldens. Telecomanalist Hendrik Rood van consultant Stratix bevestigt
deze lezing van de feiten. "Sommige bedrijven hebben gekozen voor
verkeerde glasvezels", zegt hij. "Amerikaanse operators als MCI en
Sprint kunnen niet meer dan twee of vier kleuren licht tegelijk sturen
door hun oudere vezels. Mede daardoor hebben concurrenten als Qwest en
Level3 in de VS voet aan de grond gekregen."
Octrooien zijn voor KPN Research bijzaak in vergelijking met de enorme
besparingen die een juiste investeringsbeslissing kan opleveren. Toch
doet het concern jaarlijks zo'n vijftig vindingen die de moeite en het
geld van het patenteren waard worden geacht. Als KPN vermoedt dat een
octrooi geld waard is klopt het aan bij een producent van apparatuur.
"We doen voortdurend studies om uit te vinden of ons intellectueel
eigendom voor hen interessant is", zegt hoogleraar Nieuwenhuis. Op dit
moment lopen met het Amerikaanse Cisco gesprekken over de vraag of
Nederlandse patenten toepasbaar zijn in de volgende generatie computers
voor het dirigeren van internetverkeer. Als dat zo is kan KPN in ruil
voor de rechten een korting bedingen op de aanschaf van nieuwe
zogeheten routers van Cisco, apparaten die internetverkeer verwerken.
Bijdragen van KPN Research aan fundamentele ontwikkelingen zijn eerder
uitzondering dan regel. De bescheiden aandacht van het bedrijf voor
fundamenteel onderzoek is herkenbaar op terreinen waar topspeurders
mondiaal hun tanden in hebben gezet, zoals internet en mobiele
telefonie.
Erik Huizer is hoogleraar in Twente en voorzitter van de Internet
Research Task Force, een organisatie die de ontwikkeling van
internetstandaarden coördineert. "KPN levert niet of nauwelijks
een bijdrage", zegt hij. "Ze zijn pas laat overgestapt van de
conventionele telecommunicatie naar internet. "
Jeroen Bruijning van KPN Research typeert de aanwezigheid van het
bedrijf in de overlegorganen rondom internet als "voelhoorns in de
markt". Dankzij contact met universiteiten waren de onderzoekers van
KPN Research de eerste gebruikers van webbrowsers binnen het bedrijf,
later is geprobeerd de rest van de organisatie enthousiast te maken. De
afdeling Research speelde bovendien een belangrijke rol bij de
beslissing van KPN, in 1997, dat het de gratis internetdienst Het Net,
zou gaan bouwen met technologie van Microsoft. Het was een gedurfde
keuze, omdat het softwarebedrijf uit Redmond zich met zware
toepassingen voor veel gebruikers tegelijk nog moest bewijzen.
Direct geld verdienen met internetlicenties is hoe dan ook een lastige
opgave. British Telecom riep afgelopen zomer een storm van protest over
zich af toen het de zogeheten hyperlink claimde, de technologie
die het mogelijk maakt op internet door te klikken naar een andere
pagina.
BT wilde Amerikaanse internetaanbieders laten betalen voor zijn octrooi
op doorklikken, maar heeft zich na een storm van protest voorlopig
teruggetrokken. Huizer: "Je kunt niet op je krent gaan zitten en geld
vragen voor een internetlicentie. Als je een bijdrage hebt geleverd aan
een standaard heb je wel het voordeel dat je sneller naar de markt
kunt."
Anders dan aan internet heeft KPN wel een - bescheiden - bijdrage
geleverd aan gsm, de belangrijkste standaard voor mobiele telefonie.
"Wij hebben octrooien in handen op de metingen die worden gebruikt om
de kwaliteit van spraakverbindingen in een gsm-netwerk te meten", zegt
bestuurder Morley. Volgens John Berends, mede-uitvinder van de test,
heeft KPN al afnemers gevonden, waaronder Hewlett-Packard, fabrikant
van testapparatuur. Onderzoeker Rood van Stratix ziet hier een
interessante inkomstenbron. Meetapparatuur voor mobiele netwerken kost
honderdduizenden guldens en een aandeel van één of twee
procent in de verkoopprijs kan lucratief zijn.
In de ontwikkeling van de technologiestandaarden voor de volgende
generatie mobiele netwerken speelt KPN geen rol van betekenis. "Wij
willen een bijdrage leveren aan de diensten die op de nieuwe netwerken
gebouwd kunnen worden", zegt Patrick Morley. Dit betekent bijvoorbeeld
dat KPN Research werkt aan software die de mobiele beller een
plattegrondje laat zien met een nabijgelegen restaurant of zelfs zijn
belangrijkste vrienden. De onderzoekers van KPN ontwikkelen daarnaast
software die helpt bij het versturen van videobeelden via het
mobieltje. Mogelijk kunnen jarenlange maar (commercieel) vergeefse
inspanningen van KPN en andere telecomaanbieders op het gebied van
videotelefonie zo alsnog te gelde worden gemaakt.
Octrooien zijn misschien niet zo belangrijk voor KPN Research, maar een
echte onderzoeker heeft er natuurlijk wel een paar op zijn naam staan.
In de bedrijfskantine van KPN Research wordt met trots gesproken over
vondsten met handelsnamen als JetNet, Jabberizer en de CableJet.
Volgens uitvinder Willem Griffioen van de CableJet, een apparaatje dat
glasvezelkabels in een gootje helpt leggen, zou een vondst als de zijne
bij KPN tegenwoordig niet meer mogelijk zijn. "In 1994 is KPN Research
gestopt met de techniek", zegt hij. , ,Voor optica en laseronderzoek
bijvoorbeeld is sindsdien geen plaats meer. KPN moest zich focussen op
de ontwikkeling van diensten." Niet lang na deze veranderingen maakte
Griffioen de overstap naar Draka-NKF, de Nederlandse kabelfabrikant die
veel van zijn vondsten exploiteert. De lopende reorganisatie bij KPN,
die jaarlijks een besparing van meer dan 700 miljoen euro moet
opleveren, brengt voor KPN Research opnieuw veranderingen met zich mee.
De reorganisatie is nog in volle gang, maar bestuurder Patrick Morley
ontkent dat gesneden zal worden in het huidige werknemersaantal van 540
en het KPN-researchbudget van 123 miljoen gulden. Wel zullen
onderzoekers moeten gaan werken in eenheden die zich richten op
afzonderlijke bedrijfsonderdelen van KPN zoals mobiel of het vaste net.
Morley spreekt van innovatiecellen die gaan werken voor business units.
Met de oprichting van KPN Valley hoopt het bedrijf bovendien vindingen
sneller te gaan commercialiseren door werknemers de kans te geven hun
idee te exploiteren in een eigen bedrijfje.
Dit is de tweede aflevering in een serie over onderzoeksinspanningen
door bedrijven in Nederland. Deel I verscheen op zaterdag 10 maart