Wat goed is voor KPN, is goed voor
Nederland
De overheid geeft haar extra
macht bij KPN op, maar blijft een machtsfactor. Wat goed is voor KPN,
is goed voor Nederland.
Door onze redacteur MENNO TAMMINGA
ROTTERDAM, 27 FEBR. Jong beschermd, oud geschaakt? Zeven jaar geleden
kwam de overheid, als wetgever, met een indrukwekkende hoeveelheid
maatregelen om telefoonbedrijf KPN na de beursgang te blijven beschermen
tegen de financiële krachten in de boze buitenwereld. De overheid
hield en houdt een dominant aandelenbelang (ruim 30 procent) in KPN,
maar vertrouwde die andere beleggers toch nog niet helemaal. In het
algemeen belang moest KPN Nederlands blijven, althans de overheid gaf
zichzelf het recht om toekomstige partners of opkopers af te wijzen.
Nu gaan de speciale regelingen verdwijnen, om te beginnen met de
verplichte machteloosheid van aandeelhouders, die bij de beursgang de
meeste invloed moesten afgeven aan de raad van commissarissen. Het
wetsontwerp daarvoor illustreert de trage Haagse besluitvorming. Eind
1999 repte de staat over een herbezinning van de relatie met KPN, in
februari gingen zij praten, in juni kreeg de Kamer een brief over de
terugtrekkende bewegingen en nu ligt er een wetsontwerp. In de
tussentijd heeft KPN een superovername in Duitsland gedaan,
fusiebesprekingen met een Spaanse concurrent op het laatste nippertje
afgebroken, een strategische partner in Japan gevonden en nieuw kapitaal
aangetrokken. En de overheid miste de bonus van de eeuw: zij vergat (een
deel van) haar aandelen tijdig te verkopen toen de koers van KPN begin
vorig jaar naar pieken van meer dan 70 euro stoof. De belangen van de
belastingbetaler lijken soms ondergeschikt aan de belangen van KPN.
Tegen die achtergrond is de vervagende rol van de overheid nu logisch,
nog afgezien van de politieke economie van marktdenken en de (Europese)
liberalisatie van de telefoonmarkt. De beschermende overheidsrol die in
1994 als zekerheid en stabiliteit werd aangeprezen, geldt nu officieel
als een belemmering. Althans, een belemmering voor KPN. Want: wat goed
is voor KPN, is goed voor Nederland. Toen viel er weinig te fuseren, nu
is het erop of eronder.
Niet dat KPN zonder bijzondere overheidsinvloed zomaar bloot staat aan
de grillen van (buitenlandse) opkopers. KPN heeft, zoals vrijwel elk
Nederlands concern, een stichting die extra beschermende aandelen kan
kopen. Maar belangrijker is dat de juridische bescherming plaats maakt
voor economische afwegingen. Wie "iets" wil met KPN, moet zaken doen
met de drie partners/ financiers van KPN: BellSouth, NTT Docomo en vader
Staat als grootaandeelhouder. Elke potentiële bieder moet schaken
op zeker drie borden. Uitgespeeld is de overheid bovendien nog niet.
BellSouth moet de staat fiat vragen om vanaf 9 juni maximaal 24,9
procent van de KPN-aandelen in handen te kunnen krijgen. De inzet: wie
mag straks als eerste zijn aandelen KPN verkopen, en daarmee het
eindspel om KPN openen.