KPN en nieuwkomers in loopgravenstrijd om de 'laatste
kilometer' koperdraad
Een pesterige ex-monopolist
KPN moet het telefoonnet
openstellen voor nieuwe telecombedrijven. Maar de ex-monopolist maakt
het de concurrenten knap lastig. De waslijst van vertragingstactieken
die KPN - die het net beheert- de afgelopen twee jaar heeft gehanteerd
is eindeloos.
Door Stéphane Alonso
Het historische telefoonnet van ex-monopolist KPN is inzet van een
loopgravenoorlog. Nieuwe telecombedrijven eisen toegang tot dit niet na
te maken netwerk met wijdvertakte verbindingen naar elk huishouden van
Nederland. Het hevigst wordt gevochten om de local loop (de
plaatselijke lus) - het koperen telefoonlijntje tussen de wijkcentrale
en de voordeur. Wie de 'laatste kilometer' beheerst, controleert de
consument.
De local loop begint en eindigt in de ongeveer 1400 nummer- en
wijkcentrales van KPN die door het hele land staan. Wie buiten KPN om
aan de consument diensten wil leveren, heeft toegang tot deze centrales
nodig; een eigen verbinding leggen is ondoenlijk én onbetaalbaar.
In Nederland is de privatisering en liberalisering van de telecommarkt
groots ingezet. Opta, de toezichthouder op de telecommarkt, bepaalde al
in 1998 dat 'de aansluitlijn' toegankelijk moest worden voor
concurrenten van KPN. De toezichthouder bracht een strikte scheiding aan
tussen de diensten van de ex-monopolist (telefonie, internet) en het
netwerk. Deze twee moesten worden 'ontbundeld'. Nederland was hiermee
een van de voorlopers, maar Opta-voorzitter Jens Arnbak erkent dat de
marktsituatie sindsdien weinig is verbeterd. "Opta moet roeien met de
riemen die ze van de politiek heeft gekregen", zegt Arnbak. KPN heeft
het proces van ontbundeling "met alle juridische registers bestreden".
De Europese Commissie heeft begin dit jaar een verordening uitgevaardigd
die alle Europese ex-monopolisten verplicht de aansluitlijn open te
stellen. Brussel wil zo het internetgebruik in Europa, dat achterloopt
bij het Noord-Amerikaanse, stimuleren: via de local loop kan de
consument internetten met een snelheid die tot voor kort was
voorbehouden aan de zakelijke markt. Dat kan met technieken als DSL
(Digital Subscriber Line) waarmee hogere snelheden worden bereikt op
'ouderwets' koperdraad.
Brussel gebruikt bijna nooit verordeningen, die, in tegenstelling tot
richtlijnen, met onmiddelijke ingang van kracht zijn. Uit zichzelf maken
de Europese mastodonten geen aanstalten anderen op hun netwerken toe te
laten. De thuismarkt is een veilige haven, zeker nu de Europsese ex-
monopolisten grote schulden zijn aangegaan voor de volgende generatie
mobiele telefonie (UMTS, met video en internet). KPN is geen
uitzondering. Dat bleek deze week opnieuw toen Moody's de
kredietwaardigheid van KPN (opnieuw) verlaagde. Als reden gaf de
kredietbeoordelaar de torenhoge schuldenlast van KPN, gecombineerd met
een slapper wordende greep op de thuismarkt. Moody's verwacht dat KPN
het vrijmaken van de local loop steeds meer in de portemonnee zal gaan
voelen.
De waslijst van vertragingstactieken die KPN de afgelopen twee jaar
heeft gehanteerd, lijkt eindeloos. Cistron uit Alphen aan den Rijn en
Versatel uit Amsterdam, DSL-bedrijven van het eerste uur, bijten de
spits af. "KPN wilde aanvankelijk niet zeggen waar de centrales
stonden", zegt Cistron-topman Edvard Tuinder. Het bedrijf had geluk,
want de locaties bleken op een oude cd-rom te staan.
Het was ook niet bekend welke postcodes bij welke centrale hoorden,
waardoor de interessante centrales in het netwerk (met de meeste
huishoudens) moeilijk waren op te sporen. Versatel liet een paar
whizzkids los op een - overal te krijgen - prijsdiskette van KPN, een
handige schijf die het 'vaste' tarief tussen twee postcodes berekent:
twee postcodes met het laagste tarief zitten in hetzelfde gebied en
wellicht in dezelfde centrale.
"Daar hebben we een paar pc's gloeiendheet op laten worden", zegt
Josée van den Berg, hoofd van Versatels juridische afdeling. "Het
kost wat, maar dan heb je ook wat."
Er was in de centrales ook onvoldoende ruimte voor andermans apparatuur,
bezwoer KPN keer op keer. Het kán een legitiem argument zijn,
beaamt Tuinder van Cistron. "Maar het is niet na te gaan." Versatel deed
toch een poging: het liet centrales fotograferen en opmeten. Van de
terreinen waarop de centrales stonden, liet het plattegronden maken om
de ruimte aan de buitenkant van de gebouwen te inventariseren.
Versatel vindt dat KPN de vele "cursuslokalen, ontspanningsruimtes en
kantines, bezemkasten en archiefopslag" alsmede de rookruimtes die KPN
in sommige centrales zegt te hebben, beschikbaar moet stellen voor
apparatuur, zo schreef het vorig jaar in een brief aan Opta.
Eind vorig jaar stelde Opta een zogeheten walk-through-procedure
in: in groepjes mochten nieuwkomers, samen met onafhankelijke derden,
door de KPN-centrales lopen om de beweringen van de ex-monopolist te
controleren. "We wilden elf locaties bezoeken, daarvan bleken er acht
vlak voor de procedure plotseling gewoon ruimte te hebben", zegt hoofd
juridische zaken Gijs Phoelich van BaByXL uit Den Haag.
In de provincie heeft de loopgravenoorlog zijn eigen dimensie. Eager
Telecom, een lokale DSL-aanbieder uit Enschede, heeft hoofdzakelijk te
maken met de kleinere centrales die over het algemeen buiten de Randstad
staan opgesteld. "KPN zegt dat er niet genoeg personeel is om deze
centrales aan te passen", aldus woordvoerder Ben Oude Maatman. Eager
Telecom pleegde vorig jaar een kleine verzetsdaad door analoge KPN-
huurlijnen die eigenlijk voor bedrijven waren bedoeld, te huren en
hierop snel internet aan te bieden.
In een brief aan Opta van 30 oktober 2000 zet KPN zijn standpunt uiteen.
De Telecommunicatiewet, zo merkt KPN op, definieert een netwerk -
samengevat - als 'apparaten en andere technische middelen voor de
overdracht van signalen'. "Gebouwen van KPN vallen daar niet onder." Het
netwerk moet misschien open worden gesteld, de gebouwen zeker
niet."KPN voert bewust een discussie op detailniveau", zegt
Phoelich van BaByXL. "Dat betekent ook voor KPN echt heel veel extra
tijd en werk." Zo discusieert KPN momenteel over de betekenis van
'ontbundelen'. KPN ziet het zo: 'ontbundelen' kan uitsluitend als er
eerst is 'gebundeld'. Wie dus klant bij KPN is en bij een concurrent
diensten wil afnemen, moet nu eerst bij KPN een tweede telefoonlijn
aanvragen (kosten: 495 gulden). Vervolgens kan KPN deze klant
'ontbundelen' en weer uit zijn administratie verwijderen. Over het
algemeen betalen telecombedrijven de extra kosten die hun klanten moeten
maken bij KPN. Momenteel moeten klanten een heel jaarcontract afsluiten
bij KPN voordat ze diensten bij andere bedrijven kunnen afnemen.
KPN heeft tot nu toe bijna elk besluit van Opta bij de bestuursrechter
aangevochten, zo ook het besluit uit 1998. Onder druk van de Europese
verordening bindt het telecombedrijf momenteel in. Zo zijn de
beroepszaken tegen het drie jaar oude Opta-besluit op 31 januari
jongstleden ingetrokken. "Verder procederen heeft geen zin - dat wordt
een achterhoedegevecht", aldus de woordvoerder van KPN. De procedures
van KPN hebben desalniettemin vertragend gewerkt. Nederland heeft "geen
voorsprong" kunnen opbouwen op het gebied van snel internet, aldus
Arnbak.
Dat KPN in de praktijk al langer concurrenten toelaat tot zijn centrales
is niet vreemd: de ex-monopolist mag van Opta geen snel internet leveren
vanuit centrales waarvan het de deuren gesloten houdt voor andere
bedrijven. KPN geeft zichzelf tussen de zes en negen maanden voor het
klaarmaken van ruimtes en vraagt daarvoor een vergoeding. Het hanteert
voor zichzelf de regel dat het veertien dagen na oplevering zelf mag
starten met het aanbieden van snelle verbindingen vanuit die centrale.
"Nul procent van de locaties wordt in één keer goed
afgeleverd", zegt Phoelich van BaByXL. Ook DSL-aanbieder Novaxess uit
Amsterdam klaagt op 30 oktober 2000 in een brief aan Opta dat de
oplevering van locaties "schrijnend" verloopt. Plattegronden worden op
het laatste moment overhandigd, soms ontbreekt de stroom zelfs.
Bedrijven lopen daardoor maanden vertraging op.
Het probleem voor nieuwkomers is dat het Nederlandse systeem van
toezicht "klachtgestuurd" is, meent Opta-voorzitter Arnbak. Bedrijven
moeten altijd eerst een officiële klacht indienen. Opta heeft vijf
tot zes maanden om een geschil te behandelen. "In die maanden stormt
degene die wel toegang heeft tot de aansluitlijn door", aldus Arnbak.
MxStream, de eigen breedbandige internetdienst van KPN, had in december
ruim 10.000 ADSL-klanten en rekent op het einde van het eerste kwartaal
op 60.000 particuliere klanten. Versatel heeft 300 zakelijk klanten in
Nederland. Cistron heeft 500 ADSL-klanten operationeel. BaByXl gaat
ervan uit dat de markt voor snel internet dit jaar gaat starten.
Novaxess heeft 700 kleine en middelgrote ondernemingen als klant.
De vergoedingen die KPN per locatie vraagt, creëren een "hoge
toetredingsdrempel" voor nieuwkomers, erkent Arnbak. Opta is samen met
de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) bezig met het opstellen van
richtsnoeren die moeten voorkomen dat bedrijven in een prijsklem terecht
komen. Telecombedrijven klagen dat KPN MxStream onder kostprijs
aanbiedt, waardoor ze hun marges zien verschrompelen.
Per locatie vraagt KPN eenmalig 200.000 gulden voor een plek in de
centrale en 23.600 gulden voor een buitenlocatie. Daar bovenop komt
huurgeld van - binnen - 50.000 gulden en - buiten - 3.250 gulden per
jaar. "Voor vier vierkante meter", aldus Van den Berg van Versatel.
Concurrenten van KPN betalen per klant aansluitkosten (295 gulden) en
afsluitkosten (opnieuw 295 gulden). Ter vergelijking: een consument
betaalt 100 gulden kosten voor een telefonieaansluiting en kan bij een
verhuizing voor 25 gulden zijn aansluiting 'meenemen'. Als echter een
klant van een concurrent verhuist, moet opnieuw 295 gulden worden
betaald.
KPN legt nieuwkomers belangrijke beperkingen op. Zo mag slechts 30
procent van alle aansluitlijnen worden gebruikt voor DSL-verbindingen.
Het bedrijf stelt die grens omdat het vreest voor storingen en
'overspraak' op zijn eigen lijnen, maar draagt hiervoor geen bewijzen
aan.
Versatel bespeurt sinds kort wel een verandering in het gedrag van de
ex-monopolist. Het besef zou zijn doorgedrongen dat verdere tegenwerking
vrij baan geeft aan andere infrastructuren, zoals de tv-kabel. De kabel
is met toegang tot bijna alle huishoudens in Nederland voorlopig de
enige infrastructuur die kan concurreren met de local loop. BabyXL ziet
overigens geen omslag en stuurt nog steeds boze brieven naar de
Nederlandse toezichthouders en KPN. "Drie à vier brieven per week."