Na verlies marktaandeel
KPN-dochter E-plus stelt strategie bij
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 30 JAN. KPN-dochter
E-plus stelt de strategie bij omdat er het afgelopen jaar in Duitsland
fors marktaandeel is verloren. Het bedrijf gaat zich meer richten op de
zakelijke markt voor mobiele telefonie.
Dat heeft topman Uwe Bergheim van E-plus gisteren gezegd. Het
klantenbestand van het bedrijf groeide in 2000 met 74 procent tot 6,6
miljoen abonnees, terwijl de markt met 100 procent groeide tot 48
miljoen bellers. In 1999 had E-plus een marktaandeel van 15,8 procent.
Vorig jaar is dat afgenomen tot 13,8 procent. In dezelfde periode nam
het marktaandeel van concurrent T-mobil (onderdeel van Deutsche Telekom)
toe met 2 procentpunt.
E-plus heeft in de zakelijke markt een martkaandeel van 6 procent.
Bergheim wil dat vergroten tot boven de 10 procent. De topman hoopt via
zakelijke gebruikers martkaandeel terug te winnen. De concurrentie in de
zakelijke markt is niet zo moordend als in de consumentenmarkt en
zakelijke gebruikers geven gemiddeld meer geld uit aan telefonie dan
particuliere klanten.
Over de omzet en winst van E-plus wilde Bergheim nog niets zeggen.
Moederbedrijf KPN komt eind maart met jaarcijfers.
KPN betaalde eind 1999 ongeveer 20 miljard gulden voor een
meerderheidsbelang van 77,5 procent in het Duitse telecombedrijf. E-
plus kocht afgelopen zomer in Duitsland een vergunning voor het
aanbieden van geavanceerde mobiele telefonie (UMTS), dat internet en
video op het mobieltje mogelijk maakt. Voor die vergunning betaalde het
bedrijf 18,5 miljard gulden. Momenteel onderhandelt E-plus met een
aantal banken over een lening van 2,5 miljard euro (5,5 miljard gulden).
KPN Mobile, de dochter voor mobiele telefonie van KPN, heeft verder
gisteren bekendgemaakt dat het bestuur drie nieuwe leden krijgt. Behalve
Bergheim van E-Plus zijn dat S. Miller en M. de Jong van KPN.