Uitverkoop op mobiele markt
Om niet onder hun schuldenberg
te bezwijken moeten mobiele telecombedrijven activa in de uitverkoop
doen. Alleen de afgeslankte bedrijven overleven.
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 6 JAN. Grote uitverkoop! Dat is het vooruitzicht voor mobiele
telecombedrijven nu zij onder hun schuldenlast bijna bezwijken. Het
persbureau Bloomberg becijferde gisteren dat ze voor ten minste 100
miljoen dollar aan activa zullen moeten verkopen. Tenminste als de
mobiele telefoonbedrijven hun brevet van kredietwaardigheid willen
behouden. Deze zogeheten A-status, verstrekt door schuldspecialisten als
Moody's en Standard & Poors is van groot belang, want een verlaging van
hun status betekent hogere rentebetalingen op hun torenhoge
schuldenlast.
British Telecom nam gisteren als een van de eerste de onvermijdelijke
stap. Bestuursvoorzitter Sir Peter Bonfield maakte bekend dat zijn
bedrijf onroerend goed zal verkopen om de schulden te verlichten. Zonder
deze ingreep zou de schuldenlast van BT in maart zijn aangegroeid tot 30
miljard pond (meer dan 100 miljard gulden). Bonfield blijft zich met
verve verdedigen tegen de critici: "Wij hebben ons hemd niet verloren in
een megaweddenschap. Wij hebben geïnvesteerd in de toekomst."
Met een schuldenlast van omgerekend 52 miljard gulden zijn de problemen
van het veel kleinere KPN niet minder groot als die van de Britse
concurrent. In oktober vorig jaar zinspeelde financieel specialist Ten
Velde van KPN tegenover deze krant al op een uitverkoop. Dat het
Nederlandse telecombedrijf bereid is ver te gaan met de verpanding van
bezittingen werd vorige maand duidelijk toen het bevestigde dat
buitenstaanders belangstelling hadden getoond voor het mobiele netwerk
van het Duitse E-Plus. De overname van deze mobiele aanbieder door KPN,
nu een jaar geleden, is de belangrijkste oorzaak van de huidige penibele
financiële situatie van KPN. Het huidige hoofdkantoor komt niet
voor verkoop in aanmerking. KPN huurt dat nu al, maar een slodige
honderd andere panden van KPN in Nederland vertegenwoordigen een waarde
van honderden miljoenen. "Het bezitten van eigen kantoorpanden is niet
meer van deze tijd", meent een woordvoerder van KPN.
Harde ingrepen worden nog dringender nu de zorgen zich opstapelen over
de inkomsten van mobiele operators. Onafhankelijk van elkaar kwamen twee
adviesbureau's gisteren tot de conclusie dat mobiele abonnees de komende
jaren steeds minder geld zullen uitgeven. Het Amerikaanse Forrester
verwacht dat de gemiddelde opbrengst per gebruiker over vier jaar met 15
procent zal zijn gedaald. De toename van het gebruik van internet via
het mobieltje zal niet voldoende zijn om een daling in het conventionele
gebruik (bellen) van de zaktelefoon te compenseren.
Een onderzoek van KPMG heeft vergelijkbare resulaten opgeleverd. De
consultant verwacht dat Nederlandse gebruikers van het mobieltje dit
jaar al 16 procent minder aan telefoongesprekken zullen besteden. Een
belangrijke oorzaak zou zijn dat klanten hun vaste abonnementen
verruilen voor tijdelijke contracten waarvoor zij vantevoren betalen
(prepaids). KPMG verwacht dat Nederlanders met een zaktelefoon
dit jaar 320 miljoen euro zullen besteden aan abonnement en belkosten.
Vorig jaar kwamen deze bestedingen nog uit op 380 miljoen euro, aldus
KPMG, 60 miljoen euro hoger.
Deze opbrengsten kunnen de hoge kosten niet compenseren. Alleen al in
Europa is een kleine 100 miljoen euro besteed aan licenties voor de
derde generatie mobiele telefonie. Voor de opbouw van bijbehorende
diensten en de investeringen in de netwerken zou daar nog eens het
dubbele bovenop kunnen komen.
Het Amerikaanse Forrester voorziet dat mobiele telecombedrijven in de
verliezen zullen duiken - diep en voor een lange tijd. Alleen de hele
grote zouden overleven. Het bureau wedt daarbij voor Europa op het
Britse Vodafone, Orange (gekocht door France Telecom), Deutsche Telekom
(T-Online) en BT. Ook KPN Mobile maakt volgens Forrester een kans de
aanstaande consolidatieslag te overleven.
Jammer voor topman P. Smits van KPN dat voorspellingen in de
telecommunicatie weinig waarde hebben. Smits voorganger Dik heeft al
jarenlang geroepen dat er in de telecommunicatie plaats zou zijn voor
niet meer dan een paar mondiale giganten. Maar nu, minder dan een jaar
na diens vertrek, ziet het ernaar uit dat de afgeslankte bedrijven de
meeste kans op overleven hebben.