Topman KPN strooit niet met ontslagbriefjes
KPN-topman Paul Smits, de man
van het personeel, moet nu hard ingrijpen. "We kunnen niet anders", zegt
hij.
Door onze redacteuren
ROTTERDAM, 30 OKT. KPN-topman Paul Smits heeft zojuist zijn managers
toegesproken. Die hadden het nieuws over de ophanden zijnde
reorganisatie uit de krant vernomen. "Buitengewoon ongelukkig", zegt
Smits vanmorgen in een telefoongesprek. Kort voor zijn aantreden, in
maart, had Smits zich bezorgd getoond omdat KPN in een hoog tempo
vernieuwingen had moeten doorvoeren. Aandacht voor het personeel zou bij
hem voorop staan.
Smits: "Deze reorganisatie is daarmee honderd procent in lijn. We
groeien lustig en dat zal de komende jaren voor veel werk zorgen in
sommige delen van het bedrijf [internet en mobiele telefonie]. Dat neemt
niet weg dat in andere delen van KPN [vaste telefonie] de arbeidskosten
al sinds 1997 te hoog zijn vergeleken met de concurrentie. In 2003 moet
er 700 miljoen euro structureel zijn uitgemaneged."
Wit u beleggers in deze moeilijke tijden laten zien dat u harde
beslissingen niet schuwt?
"Dat is allemaal goedkoop. Ik ben er echt niet op uit om een lekker
nummertje te maken. Analisten hoef je ook niet uit te leggen dat we niet
anders kunnen. We nemen definitief afscheid van het tijdperk van
spraaktelefonie en gaan het tijdperk in van de data- en
telecommunicatie. Er wordt door iedereen een verband gelegd met de
[dure] UMTS-veilingen, maar dat verband is er niet. Ik heb vorig jaar
ook al de nodige vuurpijlen afgestoken over de noodzaak tot
kostenbeheersing. We zullen mensen in principe omscholen. Daarbij zeg ik
wel dat dat niet altijd lukt. Maar ik loop hier echt niet met
ontslagbriefjes rond."
In de zomer van vorig jaar zei u dat de service bij KPN naar een
historisch dieptepunt was gedaald door het te hoge reorganisatietempo.
"Ik heb dat vorig jaar inderdaad geroepen - daar had ik geen
Consumentenbond voor nodig. En ik kan u verzekeren dat we niet voor de
tweede keer in deze val zullen lopen. De tevredenheid op de zakelijke
markt, met vorig jaar de meeste problemen, neemt elke maand met een paar
procent toe."
De beurskoers van KPN is vanochtend met 5 procent gedaald.
"Tja, we zitten in een beweeglijke markt en dat maakt het moeilijk om
aan uitlegkunde te doen."