Bonden: buitensporig hard optreden
Zeker 8.000 banen verdwijnen bij KPN
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 28 OKT. KPN schrapt
de komende twee jaar ten minste achtduizend banen. Hoeveel gedwongen
ontslagen er vallen is onbekend. De vakbonden spreken van "buitensporig
hard optreden in de richting van het personeel".
Het telecombedrijf heeft de reorganisatie en de ingrijpende
consequenties gisteravond bevestigd. KPN moest dat wel doen toen een
persbericht met een reactie op de personeelsreductie via een van de vier
vakbonden van KPN was uitgelekt. Aanleiding voor de zware ingreep is de
benarde financiële positie van KPN. De balanspositie van het
telecomconcern is ernstig verslechterd doordat tientallen miljarden
guldens zijn besteed aan de overname eind vorig jaar van het Duitse
mobiele telecombedrijf E-Plus en de verwerving dit jaar in Europa van
UMTS-licenties voor mobiel internetten.
Bestuursvoorzitter P. Smits kondigde twee weken geleden al aan dat het
telecomconcern de komende jaren een kostenbesparing van 700 miljoen euro
wil doorvoeren op zijn binnenlandse telefoonnetwerk.
KPN spreekt nu over een reductie van het aantal taken bij het bedrijf
met 8. 000. Bij 2.000 daarvan zijn externe medewerkers betrokken.
Hoeveel arbeidsplaatsen met de overige 6.000 taken zijn gemoeid is
volgens een woordvoerder van KPN nog niet precies aan te geven. Bij de
uitvoering van een taak kunnen twee deeltijdmedewerkers betrokken zijn.
Op dit moment vervullen bij KPN 38.000 werknemers 35.000 taken. KPN
verwacht dat voor een deel van de mensen na om- en bijscholing nieuwe
functies beschikbaar zijn. De woordvoerder wees er gisteren op dat de
grote reorganisatie van twee jaar geleden naar verwachting 4.000
arbeidsplaatsen zou kosten, maar dat dit uiteindelijk is meegevallen.
KPN heeft toen mensen kunnen herplaatsen in de bedrijfsonderdelen die
mobiele of internetdiensten aanbieden. Volgens KPN is het mogelijk
functies te schrappen, omdat spraak- en dataverkeer (zoals internet)
gescheiden kunnen worden. Nu lopen deze twee verkeersstromen nog samen
op één netwerk. Door scheiding van de netwerken wil KPN
efficiënter en dus met minder personeel werken.
Het hoofdkantoor van KPN in Den Haag wordt fors afgeslankt. Ook door
verregaande automatisering zullen, zo verwacht KPN, functies verdwijnen.
In plaats van via persoonlijk contact zullen in de toekomst meer
relaties met klanten verlopen via internet.
Werknemers van KPN worden maandag over de reorganisatie ingelicht. Welke
van de vier vakbonden van KPN, die grote vraagtekens zetten bij de
maatregelen, verantwoordelijk is voor het uitlekken van het persbericht
was gisteren nog onduidelijk.