'Concurrentie moeilijk'
Onderzoek naar lagere prijzen KPN
Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 11 OKT. Opta gaat
toetsen of prijsverlagingen van voormalig monopolist KPN leiden tot
oneerlijke concurrentie. Dat heeft de onafhankelijke toezichthouder op
de telecommunicatie gisteren bekendgemaakt.
De bezwaren van Opta zijn vooral gericht op de lokale tarieven van KPN.
Vooral in het weekeinde zijn deze dermate laag dat het voor andere
telecombedrijven, die geen eigen netwerk hebben maar gebruik maken van
het netwerk van KPN, bijna onmogelijk is te concurreren.
Opta wil voorkomen, zo staat in een persbericht, dat "het fenomeen
prijssqueeze" optreedt: dat doet zich voor wanneer
telefoonbedrijven klem komen te zitten tussen de prijs die zij moeten
betalen voor gebruik van het landelijke KPN-netwerk en de tarieven die
zij doorberekenen aan hun klanten. Opta heeft gisteren een
consultatiedocument gepubliceerd waarin de problematiek en mogelijke
oplossingen staan beschreven. Marktpartijen krijgen tot 15 november de
gelegenheid hierop te reageren.
Opta heeft onder andere een 'squeezetoets' ontworpen die kan worden
toegepast als KPN prijsverlagingen overweegt. Blijkt uit de toetst dat
de winstmarges voor andere bedrijven onacceptabel klein worden, dan zal
Opta in sommige gevallen de verlagingen tegenhouden.
Een van de oplossingen die Opta voorstelt is dat KPN een apart regionaal
tarief invoert, voor telefoneren met een aangrenzende nummergebieden.
Voor zijn eigen abonnees maakt KPN geen onderscheid maakt tussen bellen
binnen het eigen netnummergebied en bellen naar aangrenzende
netnummergebieden. Telecombedrijven die het KPN-netwerk gebruiken
moeten voor het bellen van hun klanten met aangrenzende nummergieden
wel meer betalen dan voor lokale telefonie.
Een apart regionaal tarief, stelt Opta, wordt hoger dan het huidige
lokale tarief van KPN, omdat het gebaseerd zou moeten zijn op de
werkelijke kosten voor het gebruik van KPN's netwerk. Voor andere
bedrijven ontstaat daardoor ruimte om op regionaal niveau te
concurreren met KPN.