Samen met DoCoMo
AOL in de markt voor KPN-portal
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 30 SEPT.
Internetaanbieder AOL Europe is een serieuze kandidaat voor deelname aan
het internetportaal dat KPN en het Japanse mobiele telecombedrijf NTT
DoCoMo volgend jaar willen introduceren op de Europese markt voor mobiel
internetten.
Een woordvoerster van KPN bevestigde gisteren dat KPN over deze
reële optie nadenkt. Een besluit over deelname van AOL Europe is
nog niet genomen. De woordvoerster wilde niet bevestigen dat er met AOL
Europe gesprekken worden gevoerd. Maar ontkennen wilde zij het evenmin.
AOL Europe was gisteravond voor commentaar onbereikbaar. Gisteren
maakten KPN en DoCoMo bekend dat zij een gezamenlijke onderneming
in Europa oprichten voor mobiel internetten, waarbij wordt gebruik
gemaakt van het succesvolle i-mode van DoCoMo. KPN Mobile zou de
meerderheid in deze joint-venture krijgen, die volgend jaar in
Nederland, Duitsland en België begint.
Eerder deze week werd bekend dat DoCoMo een belang neemt van 42 procent
in AOL Japan en dat beide van plan zijn gezamenlijk de wereldmarkt op te
gaan. Met de deelname van AOL Europe aan de joint-venture zou het
Europese bruggenhoofd dat DoCoMo met zijn belang van 15 procent heeft in
KPN Mobile worden versterkt met een grote, gevestigde Amerikaanse
internetaanbieder.
i-Mode in Japan is qua snelheid en gemak vergelijkbaar is met GPRS, dat
pas dit jaar in Europa wordt ingevoerd. In Japan telt i-mode al 12,3
miljoen abonnees. i-Mode heeft bewezen aanzienlijk beter aan te slaan
dan in Europa het vergelijkbare WAP, dat nog leunt op trage technologie.
DoCoMo heeft zodoende een grote voorsprong opgebouwd op Europa, te meer
omdat in Japan UMTS al volgend jaar wordt ingevoerd en in Europa deze
opvolger van GPRS niet eerder komt dan in 2003.
AOL Europa is de grootste internetaanbieder in Europa na T-Online, dat
eigendom is van Deutsche Telekom. AOL Europe is eigendom van America
Online en het Duitse mediaconcern Bertelsmann. Bertelsmann wilde zijn
50-procentsbelang afstoten toen AOL met concurrent TimeWarner in zee
ging. Later werd besloten de alliantie geleidelijk te ontbinden.
Donderdag zei DoCoMo dat het met zijn belang in AOL Japan overweegt naar
Europa te komen voor verdere expansie daar. Overname van het belang van
Bertelsmann zou dan ook door DoCoMo als een optie worden gezien.
DoCoMo zet met een nieuw op te richten onderneming ook voet in Engeland.
De moeder van Docomo, het Japanse telecomconcern NTT, zal voor haar
eigen expansie in de Verenigde Staten en die van haar dochter in Europa
300.000 nieuwe aandelen uitgeven ter waarde van 356 miljard yen (ruim
zeven miljard gulden).