KPN verovert Europa via Azië
KPN heeft gisteren een alliantie
gevormd met twee Aziatische tijgers. Het drietal wil de 'derde
generatie' mobiele telefonie gaan lanceren in Europa - op z'n Japans.
'Cultuurbotsingen kunnen juist heel vruchtbaar zijn.'
Door STÉPHANE ALONSO
LONDEN, 13 JULI. KPN vindt in Azië wat het in Europa niet krijgen
kon. Na een mislukte versmelting met het Spaanse Telefónica, ging
het eerder dit jaar een alliantie aan met NTT Docomo, het grootste
mobiele telefoniebedrijf van Japan. En sinds gisteren maakt ook het
conglomeraat Hutchison uit Hong Kong deel uit van de familie.
In Londen, waar het consortium zich voorstelde aan de wereldpers, zaten
een kleine Japanner, een breedlachende Chinees en een slungelige
Nederlander gebroederlijk naast elkaar. Vier weken onderhandelen was
vooraf gegaan aan deze dag. Vier weken om uit te dokteren hoe Europa
moet worden veroverd. Een rolverdeling is er al: NTT Docomo levert de
technologie, Hutchison het geld en KPN de sleutel tot Europa.
Canning Fok, de groep-manager van Hutchison, probeert meteen de vrees
weg te nemen dat Hutchison de scepter gaat zwaaien over de alliantie.
"Ik zeg altijd tegen partners: kom alsjeblieft langs want ik geef ook
jullie geld uit." Ook het evidente cultuurverschil is geen probleem.
"Cultuurbotsingen kunnen juist heel vruchtbaar zijn", zegt Yoshinori
Uda van NTT Docomo - in het Japans. Het consortium wil, zo werd
duidelijk, in Europa i-mode gaan lanceren - de door NTT Docomo
ontwikkelde mobiele internettelefoon die in Japan razendpopulair is. De
Japanse techniek sluit weliswaar niet aan op de huidige technologische
standaard voor mobiele telefonie in Europa: GSM. Maar voor de 'derde
generatie' mobiele telefonie (UMTS) geldt dat probleem niet. Het
consortium wil voor die tijd al komen met een soort uitgeklede variant
van i-mode die wel werkt met de standaard. "Het mooie is dat wij de
meest moderne technologie in één keer kunnen adopteren",
zegt Diederik Karsten, topman van KPN Mobile, de mobiele tak van KPN.
De derde generatie mobiele telefonie dwingt telecombedrijven tot
samenwerken. Een UMTS-netwerk bestaat uit soms peperdure frequenties.
KPN Mobile, NTT Docomo en Hutchison willen de financiële risico's
daarvan delen. Hutchison kocht eerder dit jaar een Britse UMTS-
vergunning voor maar liefst 15 miljard gulden. KPN en NTT Docomo gaan
respectievelijk 15 en 20 procent van die vergunning betalen. Voor KPN
is dit een mooie kans om de Britse markt alsnog binnen te dringen.
De drie bedrijven zullen hun netwerk helemaal van de grond af moeten
opbouwen, want een mobiel of vast telefoonnetwerk hebben ze geen van
alle in het Verenigd Koninkrijk. Maar volgens Fok hebben concurrenten
juist het probleem dat ze oude technologie moeten aanpassen. "Wij
dragen de last van het verleden niet."
Ook in Duitsland - de tweede grote markt van Europa - willen KPN Mobile
en Hutchison later dit jaar een vergunning binnenslepen. NTT Docomo
neemt hieraan als aandeelhouder van KPN Mobile (15 procent) indirect
deel. KPN heeft in het Duitse samenwerkingsverband veel meer
zeggenschap (50 procent) dan in de Britse (15 procent). De Nederlanders
hebben in Duitsland dan ook een troefkaart: E-Plus.
De overname van E-Plus door KPN gebeurde vorig jaar met financiële
steun van het Amerikaanse BellSouth, dat nog steeds een belang heeft in
het Duitse bedrijf. Wat de rol wordt van de Amerikanen in de nieuwe
Nederlands-Aziatische alliantie is nog niet duidelijk. Karsten van KPN
Mobile sluit niet uit dat andere bedrijven worden opgenomen in de
alliantie, maar de Amerikanen hebben nog geen belangstelling getoond.
Het binnendringen van de Franse telecommarkt wordt nog een zware dobber.
Geen van de bedrijven heeft daar voet aan de grond en de UMTS-
frequenties worden middels een 'schoonheidswedstrijd' verdeeld in
plaats van een veiling. Een grote portemonnee is geen garantie voor
succes.
Daarom zoekt het consortium een partner in Frankrijk. Karsten: "Ik kan
me voorstellen dat (het conglomeraat) Bouygues onze partner wordt." Het
Franse concern Vivendi schuift volgens Karsten immers op naar het
Britse Vodafone. Samenwerken met France Telecom, de moeder van het
Nederlandse Dutchtone, is uitgesloten. Dus blijft Bouygues over.
Ook Italië staat op het verlanglijstje van het consortium. Maar dat
is nog toekomstmuziek, zegt het consortium. Eerst de allergrootste
markten - en België, waar KPN het samenwerkingsverband KPN Orange
al heeft. Bouygues is ook met het oog op een Italiaanse avontuur een
logische keuze. Telecom Italia, het grootste mobiele telefoniebedrijf
van Italë, heeft een indirect belang van 10, 8 procent in het
Franse telecombedrijf.
Wordt het niet wat ingewikkeld, al die samenwerkingsverbanden? "We
hebben nu eenmaal verschillende startpunten in verschillende landen",
zegt Karsten. In Duitsland, waar Hutchison en KPN elk een eigen
telefoonbedrijf hebben, is daarom een opvallende constructie bedacht.
KPN Mobile en Hutchison gaan het UMTS-netwerk samen bezitten (ieder 50
procent), terwijl de twee telefoonbedrijven elkaar op dat net gaan
beconcurreren. Zo'n constructie is zonder precedent in de sector.
Beleggers lijken niet enthousiast. Vanochtend daalde het KPN-aandeel
verder met drie procent. Gisteren werd ook bekend dat NTT Docomo 4
miljard euro betaalt voor een belang in KPN Mobile - 1 miljard euro
minder dan verwacht. Volgens Karsten zou alleen 5 miljard euro worden
betaald in het geval KPN Mobile snel naar de beurs zou zijn gegaan. Die
beursgang is uitgesteld tot na de zomer. "Op z'n vroegst in september"
komt de beurs weer in zicht. Het consortium is volgens Karsten een
onvermijdelijke ontwikkeling. KPN groeit uit zijn voegen. "De omzet van
KPN Mobile ligt straks meer in het buitenland dan in het binnenland. We
willen niet het slachtoffer worden van de kleinheid van Nederland".