|
Industrie en zakelijke dienstverleners
|
Speuren naar rode stippen
AMSTERDAM, 7 MAART. Internet is de puberteit ontgroeid. Newconomy, dat internetbedrijfjes begeleidde maar nu als beleggingsfonds gaat opereren, is verworden van pater familias die met voorzichtige duwtjes het kindje leert fietsen tot een verre neef die af en toe wat geld stuurt om de ketting te smeren. Aan kapitaal geen gebrek maar geldschieters zijn sceptisch geworden. 'First Tuesday' is in september 1999 opgezet om starters en financiers op een ongedwongen manier met elkaar in contact te brengen. Iedere eerste dinsdag van de maand ontmoeten beide groepen elkaar om over geld en ideëen te praten. " Wil je een badge?", vraagt iemand van het organiserend PR-bureau bij binnenkomst. "Een badge met een groene stip betekent dat je geldzoeker bent, een rode stip dat je geldschieter bent en met een gele stip ben je consultant. Dan kun je elkaar herkennen. Maar veel mensen dragen geen badge", lacht ze. In het Magic Minds- gebouw, de voormalige uitvalsbasis van grootgrutter in New Age parafernalia Oibibio, waar First Tuesday vanavond wordt georganiseerd, staan bezoekers nog wat onwennig met elkaar te praten. "De hype is een anti-hype geworden", zegt Herbert Visser. Nee, hij is niet op zoek naar geldschieters. "Een half jaar geleden werd First Tuesday in discotheek Escape aan het Rembrandtplein georganiseerd. Toen stonden daar toen zo'n 1500 mensen binnen. Nu zijn alleen de hardcore investeerders over. Hoeveel mensen staan hier nu binnen? Dertig, veertig? Een half jaar geleden sprak ik hier jongens die een idee hadden voor een website. Ik vroeg wat het idee inhield. 'Daar willen we vanavond eigenlijk niet teveel over zeggen' was het antwoord. Alleen nadat ze met een investeerder een contract hadden getekend. Zo werkt het natuurlijk niet. De goudzoekers zijn verdwenen." Tijdens de presentatie die elke First Tuesday voor de nodige omlijsting zorgt, blijkt ook dat het klimaat is veranderd. "Hoe kunnen we door de hype heen kijken?", vraagt de spreker zich af. "Hoeveel communicatie willen mensen eigenlijk?" Yuri Vorontsov van Languagenetworks, een bedrijf dat vertalers en klanten via internet bij elkaar brengt: "Over een paar maanden draaien we break even. Maar we zoeken een tweede geldschieter. Een mooi idee en een business-plan zijn niet genoeg. Investeerders willen dat je de juiste mensen in huis hebt. Tegenwoordig komen hier alleen serieuze kandidaten", zegt Vorontsov. "Maar financiers zouden wat minder afwachtend mogen zijn." Tegen tienen is de helft van de mensen vertrokken. Jeroen Snoeck van Casius, een bedrijf dat via internet vakmensen verzamelt voor klanten die hun huis willen verbouwen, is op zoek naar een tweede geldschieter. "Ik ben voor de tweede keer naar First Tuesday gekomen. Maar ik heb maar weinig rode stippen gezien. Vooral gele stippen eigenlijk. Consultants en toeleveranciers voor internetbedrijven. Die zijn dus gewoon op zoek naar klanten."
|
NRC Webpagina's 7 maart 2001
|
Bovenkant pagina |
|