|
Industrie en zakelijke dienstverleners
|
Om kosten te besparen
Amazon vertrekt uit Nederland
Door een onzer redacteuren
"We vinden het heel erg jammer", aldus D. Piacentini, verantwoordelijk voor Amazon in Europa, gisteren in een telefonische reactie. "We moeten kosten besparen. E-commerce (handel via internet) bevindt zich in een crisis. Met Amazon gaat het nog steeds heel goed, maar ook wij ontkomen er niet aan om onze organisatie aan te passen. De beslissing om naar Den Haag te komen, is twee jaar geleden genomen. We werken inmiddels veel efficiënter en kunnen daarom met minder vestigingen toe." Amazon, dat begon met de verkoop van boeken maar inmiddels ook producten als elektronica en tuingereedschap verkoopt, rekent voor dit jaar op een omzet van ongeveer 8 miljard gulden. De Haagse vestiging, die amper een jaar heeft bestaan, is een afdeling van de klantenservice voor het beantwoorden van telefoontjes en e-mails. De medewerkers krijgen allemaal een nieuwe baan aangeboden bij de twee andere Europese service- afdelingen in Duitsland en Groot-Brittannië. In de VS schrapt Amazon in het kader van de reorganisatie dertienhonderd banen, zo maakte het bedrijf twee weken geleden bekend. De snel groeiende internetpionier wil eind dit jaar 'winst' maken. Dat wil zeggen dat het een positief resultaat wil halen als de kosten voor personeelsopties en een deel van de kosten voor overnames niet worden meegerekend. Piacenti rekent er op dat de meeste Haagse medewerkers het aanbod voor een nieuwe baan zullen accepteren. "De meesten zijn jong en afkomstig uit Duitsland, Frankrijk of Groot-Brittannië. Slechts een minderheid is Nederlands." Of Amazon ooit met een Nederlandstalige website komt, wilde hij niet zeggen. "Maar we zijn heel tevreden over Nederland. We hebben meer klanten in Nederland dan je zou verwachten."
|
NRC Webpagina's 10 februari 2001
|
Bovenkant pagina |
|