U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Nieuws

Achtergrond

Internetwinkels

Detailhandelsconcern

Banken en verzekeraars

Industrie en zakelijke dienstverleners

Arbeidsbemiddelaars

Dossier Elektronisch uitgeven

Links






Reacties

'Online supermarkt kan goedkoper en sneller'


Levensmiddelen kopen via internet kan goedkoper, sneller en verser dan nu gebeurt. Zegt nieuwkomer MaxFoodmarket.

Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 12 OKT. Sommigen durven nog. Waar een gerenommeerd internetbedrijf als Yahoo! op Wall Street een vrije val maakt en grootheden in e-commerce als Priceline en Boxman in diepe problemen verkeren, meldt zich Dick Groot. De 35-jarige ondernemer ('C.E.O.'), tot de verkoop in 1998 directeur bij familiebedrijf Grosmarkt, wil nu met MaxFoodmarket Nederlands grootste online levensmiddelenleverancier worden.

En dat gaat lukken, liet hij gisteren weten toen hij met zijn 'VIP-bus' een mediatoer maakte. Zijn elektronische winkel is niets duurder dan een gewone supermarkt. Bestellingen worden gratis aan huis afgeleverd. Bovendien levert hij ook verse producten.

Gemak dient de mens, vindt Groot. Zijn klanten vullen straks op maxfoodmarket. nl een boodschappenlijstje op zijn website in. Daar kunnen ze kiezen uit zo'n 6.000 producten, evenveel als een kleine supermarkt. MaxFoodmarket zegt binnen twee uur te kunnen leveren, op elk door de klant gewenst tijdstip tussen 9 uur 's ochtends en 10 uur 's avonds. Betaling geschiedt via de mobiele pin-automaat. Voor advies en producten werkt Groot samen met groothandel Van Eerd, bekend van onder meer de Jumbo-winkels.

Supermarktexploitanten Albert Heijn en Laurus hebben al boodschappendiensten op internet. Groot vreest ze niet: zijn concurrenten zijn duurder en trager. Zo brengt Albert Heijn voor de bezorging aan huis 6 tot 9 gulden in rekening en zijn de producten op ah.nl/thuisservice gemiddeld 8 procent duurder. Levering duurt zo'n twaalf uur. Bij Boodschappenlijn.nl van Laurus (Edah en Super De Boer) kost bezorgen 7,50 gulden en minimaal twee dagen.

Groot gelooft heilig in zijn concept. Aan de naamsbekendheid moet nog worden gewerkt, erkent hij, maar de klanten zullen komen. Dat Kozmo.com, dat met fietskoeriers New-Yorkers van boodschappen voorziet, enorm verliesgevend is deert hem niet. Hij zal slagen, beklemtoont hij herhaaldelijk, want zijn concept is anders dan alle andere.

Het klimaat voor e-commerce in Nederland verbetert, stellen kenners vast. Van maart 1999 tot april 2000 gaven Nederlanders online 3,5 miljard gulden uit. Het jaar ervoor was dat nog 1 miljard, nog een jaar een half miljard. Daarnaast groeit het aantal aansluitingen op internet, en daarmee het gebruik, in hoog tempo.

Onderzoeksbureau Forrester Research verwacht dat in 2005 in de Europese levensmiddelenhandel per internet 55 miljard euro wordt omgezet. Dat is 5 procent van de totale Europese levensmiddelenomzet. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de brancheorganisatie van Nederlandse supermarkten, schat dat over acht jaar 10 procent van alle supermarktbestedingen in het land via het internet zal plaatsvinden. Dat komt neer op 4,6 miljard gulden omzet. Nu is dat nog 4 procent. Binnen vijf zes jaar wil Groot een aandeel van 25 procent in de online levensmiddelenhandel. "Wij willen marktleider worden. Het budget is toereikend." Cijfers geeft hij niet.

Roy Hofwijks, docent e-commerce aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en directeur van Boodschappenlijn, dicht nieuwkomers kansen toe. Volgens hem is Albert Heijn marktleider in de online handel, maar vormt het logistieke systeem van dit bedrijf een probleem. De bezorgdienst leunt voor haar producten namelijk op de traditionele infrastructuur: de gewone AH-filialen. Doordat ze hier haar producten ophaalt, lopen de kosten hoog op. Nieuwe aanbieders, zoals MaxFoodmarket, maar ook Hofwijks eigen Boodschappenlijn, hebben hun distributie gecentraliseerd. Daardoor kunnen ze efficiënter en dus goedkoper werken. Groot bevestigt dat: "Voor ons is de boodschappenservice de kernactiviteit."

Begin november brengt Groot MaxFoodmarket in de praktijk in de regio Utrecht. Begin volgend jaar wil hij uitbreiden met twee bezorgcentra in de regio's Amsterdam en Den Haag. Vandaaruit denkt Groot de hele Randstad te kunnen bedienen.

NRC Webpagina's
12 oktober 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad