U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Nieuws

Achtergrond

Internetwinkels

Detailhandelsconcern

Banken en verzekeraars

Industrie en zakelijke dienstverleners

Arbeidsbemiddelaars

Dossier Elektronisch uitgeven

Links






Reacties

Pc-fabrikant behoudt zijn optimisme in donkere tijden

Advies Dell: doe zoals ik


De donkere wolken boven de internetfondsen verbloemen volgens Michael Dell dat de echte internetrevolutie nog moet beginnen. Dell toert Europa rond en doceert.

Door STÉPHANE ALONSO

BREUKELEN, 12 OKT. Terwijl de technologiesector kreunt, predikt Michael Dell het optimisme. De bestuursvoorzitter van Dell Computer Corporation is not impressed door de koersdalingen van de afgelopen weken. Weliswaar sprak ook zijn eigen bedrijf vorige week waarschuwende woorden, maar het betreft hier een omzet-waarschuwing voor het derde kwartaal, benadrukt de Amerikaan. "De winstverwachting blijft intact."

Dell is op tournee in Europa en doet en passant Nederland aan. Gisteren was hij in Breukelen om voor de studenten van opleidingsinstituut Nijenrode een praatje te houden. Over internet. Als een van de belangrijkste fabrikanten van pc's wordt hij nu eenmaal geacht iets te vinden van het medium van de toekomst. Voor wie geen genoeg van Dell kan krijgen is er het ruim tweehonderd pagina's tellende boekwerk (goedkoop papier, glossy omslag) met zijn succesverhaal. Dat verhaal begon in 1980, toen Dell zijn eerste computer - een Apple II - kreeg en deze pardoes demonteerde. Uit fascinatie.

Dell is overigens geen technisch wonderbrein. Hij wordt vooral geroemd om zijn kwaliteiten als manager. Zijn bedrijf verkoopt via internet computers op maat. Klanten kunnen zelf aan de hand van een aantal basispakketten hun pc samenstellen en krijgen deze enkele weken later thuisbezorgd. Het is een efficiënte verkoopmethode gebleken, al is het maar omdat Dell geen kant-en-klare pc's in dure opslagruimtes hoeft te bewaren totdat ze zijn verkocht.

Met deze methode legt Dell concurrent Compaq het vuur al jaren aan de schenen. Volgens onderzoeksbureau Dataquest heeft Dell Compaq in de Verenigde Staten inmiddels van de eerste plaats gestoten. Wereldwijd is Compaq nog steeds marktleider met een marktaandeel van ongeveer 12 procent, gevolgd door Dell met 10 procent. Maar het marktaandeel van Dell groeit (in het tweede kwartaal van dit jaar met een kwart ten opzichte van vorig jaar), terwijl de groei van Compaq (5,8 procent) achterblijft.

De topman onderkent dat de wereldwijde verkoop van pc's terugloopt. Dataquest schat dat de groei van het aantal pc's dit jaar 15 procent zal bedragen, tegenover 21 procent vorig jaar. Maar Dell put hoop uit de verkoop van servers (krachtige computers voor het internetverkeer) en van computers voor grote databestanden - twee betrekkelijk nieuwe terreinen voor Dell.

En dan is er nog internet. De donkere wolken die boven internetfondsen hangen, wuift Michael Dell niet weg, maar zij verbloemen volgens de topman dat de echte internetrevolutie eigenlijk nog moet beginnen. Internet wordt op dit moment vooral gebruikt als instrument voor de detailhandel, zoals internetwinkel Amazon.com dat doet. Dell: "Detailhandel is overal een harde business, zowel op internet als daarbuiten." De topman is dan ook niet verbaasd dat vooral deze archetypische internetbedrijven het zwaar te verduren hebben.

Dell denkt dat het ware potentieel van internet ligt bij de producenten zelf, en niet bij de detailhandelaren. "Veel bedrijven zien internet als ontwrichtend, maar met internet kan een betere productiviteit worden bereikt - dat is het belangrijkste voordeel", zegt Dell. "Je moet internet niet uitsluitend zien als kanaal (naar de consument, red.), je moet je hele business erdoorheen halen." Je moet kortom doen wat hij heeft gedaan.

NRC Webpagina's
12 oktober 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad