U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Nieuws

Achtergrond

Internetwinkels

Detailhandelsconcern

Banken en verzekeraars

Industrie en zakelijke dienstverleners

Arbeidsbemiddelaars

Dossier Elektronisch uitgeven

Links






Reacties

Siemens verkoopt zelf mobieltje en ijskast op internet

Door een onzer redacteuren
MÜNCHEN, 10 OKT. Het Duitse elektronicaconcern Siemens heeft eigen internetwinkels geopend. Het concern wil onder meer op grote schaal consumentenelektronica (variërend van mobiele telefoons tot wasmachines) via internet rechtstreeks aan consumenten gaan verkopen. Op termijn moet 50 procent van de verkoop aan consumenten via internet lopen, zo zei bestuursvoorzitter Heinrich von Pierer vanochtend.

Siemens investeert 1 miljard euro (2,2 miljard gulden) in het ombouwen van Siemens in 'Siemens.com'. Siemens moet daarmee een 'volbloed internetbedrijf' worden. Von Pierer maakte de plannen bekend bij de opening van het 'Center of E-Excellence' van Siemens op het vliegveld van München. Dit centrum gaat een deel van de internetactiviteiten van Siemens aansturen. Siemens opent vergelijkbare centra in Atlanta (Verenigde Staten) en Singapore.

Von Pierer heeft hoge verwachtingen van de op consumenten gerichte webwinkel die Siemens binnenkort opent. Zonder dat daar al te veel ruchtbaarheid aan gegeven is, trekken de verschillende, reeds bestaande, webwinkels van Siemens-bedrijven al 10.000 bezoekers per dag. "Dat heeft geleid tot 10 procent meer verkopen", aldus Von Pierer. In Nederland begint Siemens eind deze maand met on line verkoop aan consumenten. Von Pierer: "Wij garanderen levering binnen 48 uur."

De strategie van Siemens contrasteert met die van andere elektronicaconcerns als Philips. Het Nederlandse bedrijf levert alleen in de Verenigde Staten rechtstreeks via internet aan de consument en dan nog alleen voor de productcategorie computer-toebehoren zoals camera's.

Zakelijke klanten van Siemens kunnen al langer via internet bestellen. De aangekondigde investering van 1 miljard euro gaat grotendeels naar internetprojecten die gericht zijn op de zakelijke markt en op de interne bedrijfsprocessen van Siemens. "Alles en iedereen krijgt aansluiting op internet. Al onze systemen en al onze 450.000 werknemers", aldus Van Pierer. Zo'n 70 procent van de activiteiten van Siemens wordt al elektronisch afgewikkeld. Von Pierer: "Daar zijn de afgelopen jaren enkele honderden miljoenen euro in geïnvesteerd. De extra investering van een miljard euro moet al deze bestaande systemen aansluiten op internet en integreren in één groot netwerk."

Von Pierer wil bijvoorbeeld zo veel mogelijk gaan inkopen via internet. Op dit moment loopt zo'n 10 procent van de inkoop bij Siemens - goed voor een bedrag van 35 miljard euro - via internet. Dat moet binnen drie jaar meer dan 50 procent worden. Siemens maakt ook een deel van de aangekondigde investering vrij voor het nemen van deelnemingen in startende internetbedrijven. "Wij willen veelbelovende internetstarters de faciliteiten bieden die ze nodig hebben om succesvol te kunnen worden."

NRC Webpagina's
10 oktober 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad