U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Nieuws

Achtergrond

Internetwinkels

Detailhandelsconcern

Banken en verzekeraars

Industrie en zakelijke dienstverleners

Arbeidsbemiddelaars

Dossier Elektronisch uitgeven

Links






Reacties

Internet-reus Amazon ziet horizon dichterbij komen


Internetwinkel Amazon is uit de gratie bij beleggers. Groei is leuk, maar het wordt tijd om winst te maken. "De horizon is dichterbij komen te liggen."

Door onze redacteur REMMELT OTTEN

ROTTERDAM, 29 JULI. Amazon, 's werelds grootste internetwinkel met 23 miljoen klanten, bestaat vijf jaar. Maar uitgerekend in de week na het eerste jubileum heeft Amazon het zwaar te verduren. Een slecht-nieuws- show, met tegenvallende kwartaalcijfers, een vertrekkende topman en twijfelende analisten, heeft voor een zware koersval gezorgd. Amazon is terug op het niveau van december 1998. De koers schommelt net boven de 30 dollar (70 gulden), veel lager dan het record van 113 dollar in december vorig jaar. Amazon is nog steeds het haantje-de-voorste van de internetwinkels. Het heeft zich ook een tijdje kunnen onttrekken aan de algehele scepsis over internetbedrijven met producten voor consumenten. De hype is afgelopen jaar immers verschoven naar internetbedrijven die geen consumenten maar bedrijven als klant hebben, een markt die niet alleen veel groter is maar ook harder groeit.

Amazon kreeg het voordeel van de twijfel. Op internet zijn de voordelen van de first mover immens. Amazon is een van de bekendste internetmerken en, zo meldt het zelf, inmiddels ook al 57ste op de algemene lijst met meest waardevolle merken. Toen de kerstverkopen afgelopen jaar voor de meeste internetwinkels in een grote chaos eindigden, met te late bezorgingen en ontevreden klanten, werd Amazon nog beloond door beleggers omdat het er wel in was geslaagd 97 procent van de bestellingen op tijd te leveren.

"Speelgoedwinkel eToys maakte er een puinhoop van en kon meteen inpakken", zegt analist Fernand de Boer van ING Barings. "Maar de klanten van Amazon waren tevreden - en daarom waren voor Amerikaanse analisten de verliezen even minder belangrijk."

Amazon is ook met afstand de grootste internetwinkelier. De omzet was afgelopen kwartaal 578 miljoen dollar, ongeveer 1,3 miljard gulden - ofwel zo'n 6 miljard gulden op jaarbasis. Het aantal klanten steeg met 2,5 tot bijna 23 miljoen. Het aantal bestelbare artikelen bedraagt 18 miljoen.

Toch stelde afgelopen week de ene na de andere analist van de grote Amerikaanse zakenbank zijn prognoses naar beneden bij. Eerst kwam het nieuws over topman Joe Galli, een 42-jarige manager die vorig jaar bij Black & Decker was weggekocht om de dagelijkse leiding over te nemen van oprichter en grootaandeelhouder Jeff Bezos. Hij heeft zijn bonus van 3 miljoen dollar voor het eerste jaar opgestreken en stapt over naar een andere internetbedrijf, VerticalNet, dat zich richt op markten voor bedrijven.

Daarna kwamen de kwartaalcijfers zelf. De groei van de omzet was 84 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Dat was minder dan de optimistische doelstelling van Amazon zelf die op 90 procent groei mikte. Maar analisten wezen ook op de teleurstellende omzetgroei ten opzichte van het eerste kwartaal, een minimale stijging van 574 naar 578 miljoen dollar. Verder viel ook de groei tegen van de 'kern' van Amazon, de verkoop van boeken, cd's, dvd en video. Die was slechts 34 procent.

Amazon wil zelf het liefst tegen de klippen op groeien. De winkel begon met boeken, maar is inmiddels ook een veilingsite en verkoopt uiteenlopende artikelen als electronica, tuinmeubelen, gereedschap en bestek. "We willen alles verkopen wat onze klanten via internet willen bestellen", houdt topman Bezos vol. Maar hij haastte zich tijdens een toelichting op de jaarcijfers te zeggen dat de eerste prioriteit nu ligt bij het beperken van de kosten. "Het verhaal van Amazon gaat verder met de omschakeling van groei naar winst", zei een gezaghebbende analist van zakenbank Merrill Lynch na de cijfers. "Maar omdat de groei zelfs meer is vertraagd dat was verwacht, zal de omschakeling ook meer geduld vereisen." De criteria verschuiven, zegt analist Den Boer van ING Barings. "Vorig jaar zag ik Amerikaanse rapporten voorbijkomen waarin de groei van Amazon tot en met 2020 werd meegenomen om de koersdoelen voor het aandeel te rechtvaardigen. De horizon is nu veel dichterbij komen te liggen."

NRC Webpagina's
29 juli 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad