|
Industrie en zakelijke dienstverleners
|
Een financiële supermarkt op internet
AMSTERDAM, 18 JULI. Europese ambitie, oer-Hollandse partners. ABN Amro en KPN kondigden vanochtend de oprichting aan van een gezamenlijke financiële supermarkt op internet. Een portaal met een breed assortiment financiële producten die niet beperkt mogen blijven tot die van leverancier ABN Amro. "Moedig", zegt financieel analist N. van Geest van zakenbank CSFB. "Zij gaan producten aanbieden die niet alleen van eigen merk zijn." In de Nederlandse financiële wereld profileren financiële conglomeraten zich hoofdzakelijk als supermarkten met één merk: het hunne. De internetsupermarkt, die een van KPN's Planet Internet afgeleide merknaam krijgt (Money Planet), lijkt meer op de gewone supermarkt van bijvoorbeeld Albert Heijn. "Die heeft huismerken van Albert Heijn zelf, maar ook talloze andere merken in de schappen. Waarom ABN Amro en KPN dit nu ook doen? Zij moeten traffic genereren naar hun site, en als je dan een provisie krijgt om andersmans producten te verkopen - why not?" ABN Amro zal wel een aantal producten om praktische redenen exclusief leveren, zoals het betalingsverkeer. Dat lukt gewoon niet voor ING- rekeninghouders. En de bank neemt ook de online effectenhandel voor haar rekening, om zo te kunnen profiteren van het feit dat zij in de hele EU vergunningen heeft voor bank- en effectenzaken. De partners willen de financiële zaken waar mogelijk integreren met andere portalen die KPN in de lucht brengt, zoals Travel Planet, een samenwerking voor reisboekingen met Travel Unie. In de beste tradities van de 'oude economie' heet de nieuwe samenwerking van KPN en ABN Amro zowel offensief als defensief. Offensief wegens de beoogde extra klantengroei, defensief als antwoord op mogelijke concurrentie op de thuismarkt van ABN Amro. Op de Britse markt is de internetbank Egg (van verzekeraar Prudential) al actief én aan de effectenbeurs genoteerd. De Spaanse telefoon- en internetconcern Telefónica, die een fusie met KPN gedwarsboomd zag door intern gesteggel, maar wel Endemol en het Amerikaanse internetportaal Lycos verwierf, zit ook al in Europees internetbankieren. Geheel in lijn met de prille conventionele wijsheden van de 'nieuwe economie' verliest niet alleen de supermarkt met maar één merk op internet zijn kracht, het medium is ook zo revolutionair dat bedrijven die willen expanderen maar het beste een aparte organisatie in het leven kunnen roepen. De nieuwkomer wordt direct zelfstandig en gaat concurreren met de internetdiensten en het kantorennetwerk van ABN Amro. "Zij moet ten minste zo goed zijn als wat ABN Amro al biedt", wakkerde Groenink vanochtend het vuurtje aan. De bank zelf wil overigens eenzesde van haar Nederlandse kantoren sluiten. De twee partners kennen elkaar. De beide bestuursvoorzitters die vanmorgen het nieuws toelichtten zitten elk nog maar net op hun nieuwe stoel en lijken aan elkaar gewaagd: de bravoure van ABN Amro's R. Groenink, de dadendrang van KPN'er P. Smits. Maar dat ze beide actief zijn op dezelfde thuismarkt lijkt financieel analist Van Geest ook een zwakke stee, gezien de Europese ambities. "Het zou natuurlijk leuker zijn geweest als ABN Amro dit met Orange (Brits mobiel telefoonbedrijf, in handen van France Telecom, red) had gedaan." Hij kijkt met enige scepsis naar de getallen die de partners vanochtend ontvouwden. KPN schermt bijvoorbeeld met 1,5 miljoen internetklanten in Nederland, België en Duitsland. "Ik ga ervan uit dat Nederland driekwart van hen voor zijn rekening neemt." Ook de ambitie om binnen vier jaar een bestand van een miljoen eigen klanten te hebben roept direct vragen op. "Als zulke klantengetallen worden genoemd, lijkt het alsof het allemaal nieuwe zijn. Maar een hoop van hen zijn al klant, misschien wel 80 procent."
|
NRC Webpagina's 18 juli 2000
|
Bovenkant pagina |
|