U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Elektronisch zakendoen

Nieuws

Achtergrond

Internetwinkels

Detailhandelsconcern

Banken en verzekeraars

Industrie en zakelijke dienstverleners

Arbeidsbemiddelaars

Dossier Elektronisch uitgeven

Links






Reacties

Mode-webwinkel Boo.com failliet

Door onze correspondent HANS STEKETEE
LONDEN, 18 MEI. De Europese online-zakenwereld heeft gisteren zijn eerste opzienbarende faillissement beleefd. Boo.com, dat sportkleding, mode en schoenen via het internet verkoopt, gaf gisteravond de strijd op nadat het er niet in was geslaagd twintig miljoen pond (75 miljoen gulden) aan nieuwe kredieten te krijgen.

Het faillissement van Boo.com zal volgens financiële analisten grote gevolgen hebben voor de hele zogeheten dotcom-sector, waar veel andere bedrijven eveneens kampen met hoge schulden en geen of onvoldoende winst maken.

Boo.com begon anderhalf jaar geleden onder veel publiciteit en gold als een van de best gefinancierde internetbedrijven ter wereld. Het werd gesteund door prominente geldschieters als de zakenbanken J.P. Morgan en Goldman Sachs, het Italiaanse kledingmerk Benetton en het Franse luxegoederenbedrijf Bernard Arnault. In het Londense hoofdkwartier verdwijnen nu 200 arbeidsplaatsen en bij filialen in Stockholm, New York, München en Parijs samen nog eens honderd. Boo.com pretendeerde ,,de eerste echte wereldwijde online retailer voor sportkleding en mode'' te zijn. Het werd opgericht door twee Zweden, Ernst Malmsten en Kajsa Leander, allebei dertigers, die een rolmodel werden in hun branche en in de Londense internetzakenwereld. Malmsten moest gisteren de curators van KPMG binnenlaten, omdat zijn bedrijf een miljoen pond per dag verlies bleef maken.

Boo.com worstelde al een half jaar met een te kleine omzet om de hoge aanloopkosten op te vangen en moest in januari dertig personeelsleden ontslaan. Bovendien waren er technische problemen, vertraging bij het leveren en daalde het vertrouwen in het bedrijf door het plotselinge vertrek van financieel directeur Dean Hawkins. Hoewel de omzet de laatste maanden verbeterde, weigerden de belangrijkste geldschieters gisteren nog eens twintig miljoen pond te storten in het bestaande gat van negentig miljoen pond. Boo.com ,,heeft [de onlinewereld] een paar harde lessen geleerd over het belang van een goed businessplan'', zei Peter Misek, een internet-analist bij Chase. Boo.com had gisteren meteen een bijnaam: boohoo.com.

Het faillissement van Boo.com viel samen met een publicatie van een rapport waarin accountantsfirma PricewaterhouseCoopers (PwC) stelt dat één op de vier internetbedrijven die op de Londense beurs zijn genoteerd binnen een half jaar zonder geld kunnen raken door de kosten van marketing en technologie.

NRC Webpagina's
18 mei 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad